De ervaringsdeskundige binnen het ACT-Rehabteam JellinekMentrum (Arkin) Gijs Francken presentatie workshop studiedag Ypsilon, 8 november 2008, Apeldoorn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Moeders Informeren Moeders
John Vaupell Justin van der Steen
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Hogescholen in Dialoog
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Gepersonaliseerd leren
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Ervaringswerkers in de ggz.
Toekomst van familieparticipatie in de ggz
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Begeleidingsplannen GGZ
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
De onzichtbare gevolgen van NAH; Werkconferentie Midden -Holland
WerkSucces Netwerk Renate van Dijken
Een toekomstbestendig model van GV in de GGZ?
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Sociale buurt/wijkteam
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Stagecoördinatie op De Rank
Paul Andreoli & Benno Wiegers
Fouten horen erbij maar je moet er wel wat mee doen.
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Prokkelen. Voorstellen Prokkel ambassadeurs Mijn naam is Jeanet Wardenier Ik ben prokkel ambassadeur In 2014 ben ik opgeleid voor prokkel ambassadeur.
BedrijfVacatureOmschrijving werkzaamheden Werktijden Welzijnsorganisatie te Amstelveen PostbezorgerOphalen en verspreiden van post. In overleg Verschillende.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Gemaakt door: Roos Portijk & Rianne Procee
Bachelor Medische Hulpverlening
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Brieven beginnen met A- B- C… Nummers beginnen met een, twee, drie…
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Voortekenen herkennen
Project Serious Games Hogeschool Rotterdam – Mediatechnologie en Libanon Lyceum Rotterdam – Technasium In samenwerking met de Openbare Montessorischool.
Reguliere ambulante teams:  Principe van casemanagement:  Een vaste caseload  Één hulpverlener heeft de regie over de gehele hulpverlening aan die.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
TRENDS 2014 Hafida
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Psychosegevoeligheid en veerkracht Door: … Datum: …
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Beschermd wonen.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
REGIO RONDE NAJAAR 2015 Groningen, 28 oktober 2015, uur Dagvoorzitter: albert boelen, eric rietkerk.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Fietje Schelling Brenda. Inspiratie van Ervaringsdesku ndigen.
Student: Frits Vermeulen Academiejaar: Stageplaats: Wiekslag vzw afdeling Kristal Stagementor(en): Tiene, Sandra & May Mijn stage in de wiekslag.
Passend onderwijs.
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Resultaatgericht Samenwerken
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Programma: Wie zijn we Voor wie zijn we er Waarom zijn we er Wat doen we De kracht van Kompassie Ervaringsdeskundigheid Herstel Psychische kwetsbaarheid.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Ervaringsdeskundigheid en peer support Het belang van vrije ruimte!
(F)ACT-LVB Symposium KFZ-produkten Laura Neijmeijer
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Lies Korevaar, lector Rehabilitatie
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Transcript van de presentatie:

De ervaringsdeskundige binnen het ACT-Rehabteam JellinekMentrum (Arkin) Gijs Francken presentatie workshop studiedag Ypsilon, 8 november 2008, Apeldoorn De ervaringsdeskundige binnen het ACT-Rehabteam JellinekMentrum (Arkin) Gijs Francken presentatie workshop studiedag Ypsilon, 8 november 2008, Apeldoorn

De schizofreniepatient

ervaringskennis/kunde expertise ontlenen aan hun psychisch lijden aan hun patientenrol in GGZ aan hun functioneren met beperking in samenleving

ervaringsdeskundig heid binnen ACT-teams neemt enorme vlucht: in anderhalf jaar tijd gestegen van 5 ervaringsdeskundigen naar ca 40 nu kenmerk binnen ACT-teams gelijkwaardigheid aan de andere disciplines van het team in Amerika zelfs verplicht

voordelen ervaringsdeskundige binnen een ACT-team voor de patient hoopgevende werking voor het team meer oog voor clientenperspectief en bejegening voor de persoon zelf welbevinden ‘t schijnt betere resultaten

De hulpverleners De patient Rivier “de Schizis” de brugfunctie

inzicht geven vanuit eigen ervaringen en vanuit ervaringen opgedaan bij patienten??vereniging Anoiksis praktische hulp maatje advies, kritische kanttekeningen etc, etc. verleiden tot zorg of in zorg te blijven (binden) let wel ervaringsdeskundige, geen hulpverlener (hoewel ) inzetbaar voor

dilemma’s afstands/nabijheidsschuif afgrenzing prive-leven dossierverantwoordelijkheid projectie eigen problemen op de patient

eisen die ik aan mezelf gesteld heb relativeringsvermogen (evt met humor) eigen ziekte verwerkt en geaccepteerd hebben discipline collegiaal en sociaal flexibel

opleidingsmogelijkheden + supervisie BGE-SPW4 te Haarlem en Rotterdam opgericht platform van ervaringsdeskundigen werkzaam binnen ACT-teams op het 3de ACT congres Heiloo november 2005 Post Mbo/Hbo opleidingen Persoonlijk begeleider uit eigen team

waar en hoe begin je? gezamenlijke caseload 75 patienten allen (ex) dak- of thuisloos 65 bekend bij mij, 10 (nog) geen indicatie om met mij in contact te komen of case- finding alleen of met z’n tweeen op pad

Een deel van een dag meerwaarde voor vele patienten (uitzonderingen daargelaten) een patient bij de inloop een patient bij de RM-beoordeling en beoordeling uitkerende instantie ziektebesef/inzicht bijbrengen bij een patient op de gesloten een paranoide en daardoor soms agressieve patient verleiden

waar liep ik tegenaan enthousiasme/ongeduld/pillen Anoiksis eigen caseload in begin onzekerheid tijdens vergaderingen/teveel prikkels “heb ik ook gehad” verkopen aantal uren per week

wat ging goed door toch persoonlijk te blijven: het contact levenservaring is m.i. toch wel net zo zwaarwegend als opleiding opnemen als collega in team (met pb- er!!)

Hier ben ik! Maak van mij gebruik patienten en JellinekMentrum. Dank jullie wel, Mentrum voor deze geboden kans!