Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
De marketingmixstrategie
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
SDP-Segmentatiemodel
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Geld verdienen met trends Les 2. 1.Blog gevonden? Modulehandleiding geprint? Vragen over de inhoud? 2.Trends gevonden? Google? 3.Opdracht A 4.Uitwisselen.
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
4 P´s en 3 R-en MK01.
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Geld verdienen met trends
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Consumentengedrag bij communicatie
Marketing .
Marketing presentatie
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
COMMUNICATIEPLANNING
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Beleidsvoering naar groei
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Segmenteren en Positioneren
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Let’s get started Marketing? Marketing!
GVTK Les 6. Vandaag Presentaties Feedback Presentaties week 7 Eindrapport.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)
Gefelicitaart.nl.
Detailhandelsmarketing
[Productnaam] Marketingplan
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Promotie- en doelgroepanalyse
'Créateur D'automobiles' 1 Herpositionering Renault.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Commercieel beleid 1 H3 Marktsegmentatie Filiaalmanager.
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Marketingplan [Productnaam]
Marketingstrategie.
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
SDP Hoofdstuk 11: Marketingstrategie Het thema:
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Presentatie en marketing
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

Samenstelling van de vraag effectieve vraag (duurzame consumptiegoederen) Initiële vraag: consument die het product voor het eerst aanschaffen Vervangingsvraag: bezitters die oude product door nieuwe vervangen Additionele vraag: bezitters die een tweede of extra exemplaar aanschaffen. Initiële vraag + additionele vraag = uitbreidingsvraag. © Economie Leer Kracht 2011

Marktsegmentatie opsplitsen van heterogene markt in kleinere, homogene groepen personen of bedrijven met identieke behoeften. drie stappen: 1Marktsegmentatie: –welke segmentatiecriteria –Omschrijven in detail. 2Doelgroepbepaling: –maatstaven om aantrekkelijkheid te bepalen. –Kiezen meest geschikte doelmarkt(en) 3Positionering: –Kiezen juiste positionering voor doelgroepen. –Ontwikkelen optimale marketingmix. © Economie Leer Kracht 2011

Segmentatievoorwaarden Meetbaar: zijn de omvang, koopkracht en andere kenmerken te meten? Omvang: groot genoeg en is hun koopkracht voldoende? Bereikbaarheid: met promotie- en distributiestrategie te bereiken? Haalbaarheid : doeltreffend te bewerken en reageren ze op het beleid? © Economie Leer Kracht 2011

Segmentatiecriteria Demografie Inkomen: Leeftijd: Fase in de gezinscyclus: Sociale klasse (vooral vroeger) Voorbeelden: generatie X (65-76), en Y, (77-94) Einstein (95-nu) vrouwen in sportwagens

Segmentatiecriteria Geografie woonplaats; bijvoorbeeld: postcode Kopers in verschillende culturen

Segmentatiecriteria Gedrag Verbruik: : heavy, light & de niet-gebruikers. Merktrouw: Vaste klanten vs merkswitchers Koopbereidheid: Adoptiesnelheid: hoe snel men een nieuw product voor 1e keer gaat aanschaffen Te verdelen in: 1. Innovators/consumptiepioniers: (2-3%): als eerste een nieuw product kopen 2. Early adopters: (10-15%) 3. Early majority: (+/- 35%) 4. Late majority: (+/- 35%) 5. Laggards/ achterblijvers: (+/- 15%):personen die als allerlaatste een nieuw product aanschaffen

Segmentatiecriteria Psychografisch: Persoonlijkheid: Levensstijl: indeling op basis van activiteiten, Interesses en Opinie (mening) Benefit-segmentatie: op basis van dezelfde voordelen, eigenschappen of toepassingsmogelijkheden die de consument in een product ziet.

Segmentatiecriteria (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Segmenteren tot positioneren

Segmentatiecriteria: B2C: - Geografisch - Demografisch - Psychografisch - Gedrag B2B: - Geografisch - Bedrijfstak (SBI) - Grootte

Segmentatiestrategieën: -Ongedifferentieerd: - één mix voor totale markt

Gedifferentieerd: - diverse mixen voor verschillende segmenten

Geconcentreerd: (Niche) - één mix voor een (of enkele) segmenten

En Op maat:

Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

= Hoe kijkt de mogelijke consument tegen het product aan tov andere producten. Merkpersoonlijkheid: een product tot leven brengen positioneren

Herpositionering Cup-a-soup: van een sluimerend bestaan tot een graag geziene gast ! positionering Verwensoepje, genietmoment voor jezelf doelgroep Vrouwen v.a. 35 jaar gebruiksmoment Eind van de ochtend Oorspronkelijke positie

Herpositionering Cup-a-soup: onder invloed van concurrenten Honig en Maggi en marktstagnatie wordt een nieuwe strategie ontwikkeld. positionering Warme, hartige oppepper op de werkvloer doelgroep Mannen en werkende vrouwen gebruiksmoment Om 16.00u: niet te machtig en ca. 2 uur voor de avondmaaltijd Nieuwe positie

Positioneringsgrafiek/matrix (perceptual mapping)

Bestuderen H 3 en 4 Maken: 3.2 multiple-choicevragen 3.3 marketingpraktijkgeval: Blijdorp 3.4 marketingmissers 3.5 Case: consumentengedrag 4.2 multiple-choicevragen 4.3 marketingpraktijkgeval: Nestle 4.4 marketingmissers V en D 4.5 Case: Honden en kattenvoer Volgende keer:

23