Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar 2012 5 A6 A5 T 6 T.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
*** Logo Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt Sophie Veulemans– Liesbet Van Hoef Nele Van Coillie - Niels Castermans – Hans Jacobs.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
2de graad.
Dag van de godsdienst Didactische ateliers: Van leerplan naar lesgebeuren.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
GELOOF EN SOCIALE RECHTVAARDIGHEID 11 en 17 februari 2004.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
TrabiTour für die Unterstufe
Uitgangspunt E-leren Leraar = begeleider Opmaak + presentatie leermateriaal Aantrekkelijk en uitdagend materiaal Automatische feedback en elektronische.
Ervaringen Implementatie in Nederland
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
ICT in de les [ Toepassingen ] [ Wat wil je ermee
WebQuest Welkom Inleiding
moderniseren van het curriculum.
Seizoens- informatie (1) Seizoens- informatie (1)
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Training digitale didactiek
Digitaal model schoolreglement voorstelling 12 juni 2015.
Welkom.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
Differentiëren in de Franse les
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Sociale vaardigheden leren door buitensport. 1. Inleiding 2. Buitensportactiviteiten 3. Theoretische achtergrond 4. Inschrijvingsprocedure 5. Trainingsbijeenkomsten.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
THEO 2. Leerling gericht Didactisch onderbouwd Godsdienstig sterk Vrijheid Hapklaar.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
Enkele actuele problemen binnen het Vlaamse onderwijs Reflecties over goed onderwijs SESSIE 6.
Leerlijn Actief Burgerschap
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Persoonlijk leren & Didactiek
Zo krijg je dus aandacht
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Praktijk Opleiders Cursus
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T

VRIJHEID

Katernen Levensbeschouwelijke paden Less is more Aanpasbaar Vrije ruimte

VRIJHEID Katernen

Levensbeschouwelijke paden

LEERLINGGERICHT

Vertrekpunt = leefwereld van de leerlingen Eigentijds in vorm en aanpak Hun inbreng telt Gevarieerde en verrassende werkvormen Typische thema’s voor een 6 e jaar:  afscheid  samenleven (op kot…)  technologie  zinvragen

STERKE DIDACTIEK

Vanuit de doelen Duidelijke structuur en eenvoudige herkenning Een uitgebreide handleiding Knooppunt Kennis Evaluatie

STRUCTUUR en HERKENNING Titel – beginimpuls – 3 levensbeschouwelijke paden (LBP) Binnen elk LBP: verkenning – kern – integratie Kaders: groen / rood Icoontjes STERKE DIDACTIEK

HANDLEIDING DEEL 1: Leerplandoelen, synthese DEEL 2: Schematische hand-out met: lesdeel – inhoud – bronnen DEEL 3: Uitgebreide lesvoorbereiding (inhoud + werkwijze) DEEL 4: extra achtergrond(en) STERKE DIDACTIEK

KNOOPPUNT extra materiaal extra evaluatiemogelijkheden extra documentatie computeropdrachten BZL jaarplan

Éénmalige registratie op knooppunt.net Inloggen met adres en wachtwoord Licentie activeren: cfr. code voor leerlingen / leerkrachten

EXPLICIET GODSDIENSTIG

Impulsen in christelijk/gelovig perspectief Bijbelteksten Getuigenissen Levensbeschouwelijke vaardigheden

+++ voor de LERAAR Voorbeeld van jaartraject Handleiding:  Doelen  Gestructureerde didactische duiding  Exegese en achtergronden  Tips voor evaluatie

ICT- extra’s zoals  ppt-presentaties  achtergrondinfo, evaluatie  BZL-opdrachten (o.a. Wittgenstein, Caravaggio, Boekenman)

EXTRA katern: ICONEN  toegepast op leerstijlen van Kolb  10 grote geesten: Caravaggio, Wittgenstein, Jeanne Devos, Innocentius III, Hildegard von Bingen, Etty Hillesum, Nietzsche, Rawls, Boeddha, Benedictus  links met katernen +++ voor THEO 6A

Vrijheid, in een didactisch sterk geheel, met een uitdagend en eigentijds vraagstuk in een gelovig perspectief voor de leerling van vandaag!

Vragen over Theo? Een voorstelling op school? Asella De Vos Mail: GSM: