Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T
VRIJHEID
Katernen Levensbeschouwelijke paden Less is more Aanpasbaar Vrije ruimte
VRIJHEID Katernen
Levensbeschouwelijke paden
LEERLINGGERICHT
Vertrekpunt = leefwereld van de leerlingen Eigentijds in vorm en aanpak Hun inbreng telt Gevarieerde en verrassende werkvormen Typische thema’s voor een 6 e jaar: afscheid samenleven (op kot…) technologie zinvragen
STERKE DIDACTIEK
Vanuit de doelen Duidelijke structuur en eenvoudige herkenning Een uitgebreide handleiding Knooppunt Kennis Evaluatie
STRUCTUUR en HERKENNING Titel – beginimpuls – 3 levensbeschouwelijke paden (LBP) Binnen elk LBP: verkenning – kern – integratie Kaders: groen / rood Icoontjes STERKE DIDACTIEK
HANDLEIDING DEEL 1: Leerplandoelen, synthese DEEL 2: Schematische hand-out met: lesdeel – inhoud – bronnen DEEL 3: Uitgebreide lesvoorbereiding (inhoud + werkwijze) DEEL 4: extra achtergrond(en) STERKE DIDACTIEK
KNOOPPUNT extra materiaal extra evaluatiemogelijkheden extra documentatie computeropdrachten BZL jaarplan
Éénmalige registratie op knooppunt.net Inloggen met adres en wachtwoord Licentie activeren: cfr. code voor leerlingen / leerkrachten
EXPLICIET GODSDIENSTIG
Impulsen in christelijk/gelovig perspectief Bijbelteksten Getuigenissen Levensbeschouwelijke vaardigheden
+++ voor de LERAAR Voorbeeld van jaartraject Handleiding: Doelen Gestructureerde didactische duiding Exegese en achtergronden Tips voor evaluatie
ICT- extra’s zoals ppt-presentaties achtergrondinfo, evaluatie BZL-opdrachten (o.a. Wittgenstein, Caravaggio, Boekenman)
EXTRA katern: ICONEN toegepast op leerstijlen van Kolb 10 grote geesten: Caravaggio, Wittgenstein, Jeanne Devos, Innocentius III, Hildegard von Bingen, Etty Hillesum, Nietzsche, Rawls, Boeddha, Benedictus links met katernen +++ voor THEO 6A
Vrijheid, in een didactisch sterk geheel, met een uitdagend en eigentijds vraagstuk in een gelovig perspectief voor de leerling van vandaag!
Vragen over Theo? Een voorstelling op school? Asella De Vos Mail: GSM: