NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Advertisements

Het klaslokaal 2.0.
Een “Beter Bèta School”?
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers.
Presentation Of Learning
Wiskunde in Technologie
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Certificeringsgroep Geformeerd op initiatief van PWN Samenstelling:
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Verkorte vwo-route gericht op de tekortvakken
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
NLT HAVO.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
PMG Week 1.  Pascal van Schajik    Kantoor L
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
MT-SLC01-3 (13-14) MT-SLC01-3 en MT-SLC01-4 (14-15) Individuele gesprekken Competentiegesprekken Voorlichting 1 oktober 2014.
Praktijkervaring en reflectie
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
STUDIELOOPBAAN COACHING KWARTAAL 4 WEEK 5 Marie-Joze van Raak.
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
Studieloopbaancoaching
Conferentie vakvernieuwingen 5 juni 2009 Cor de Beurs Docentennetwerken als motor voor dynamische vakontwikkeling.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Partijontwikkeling Externe Relaties 9 januari 2016.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
COMMUNICATIE & EDUCATIE De CE variant. COMMUNICATIE & EDUCATIE In cijfers 1 jaar disciplinair + 1 jaar CE – punten CE gedeelte –30 punten modules.
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Communicatie & Educatie Variant AMSTEL Instituut.
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Landelijke dag lerarenopleiding Biologie Ecent conferentie 16 mei 2012.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Vakmanschap en ondernemend gedrag
Master of Science Education & Communication
LOB als doorlopende lijn
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Individueel competentietraject
RESULTATEN LEZERSONDERZOEK TIJDSCHRIFT TAAL
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Mijn visie op onderwijs
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018

Een site voor mijn vereniging.nl
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Niemand vergeet een goede leraar
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Transcript van de presentatie:

NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven) Alice Veldkamp (ECENT/COLUU)

Competentieprofiel NLT docent Ontwikkeling competentieprofiel NLT ism docenten, lerarenopleiders, nascholers Hoe wordt er in de lerarenopleiding aandacht besteed aan ontwikkeling van NLT competenties?

Programma werkgroep Overzicht van NLT binnen de opleidingen algemene uitkomsten per opleiding -> ecentpagina Twee praktijkvoorbeelden HU Archimedes – Hannah Wielenga ESoE – Elise Quant Verankeren NLT in de opleiding Activiteit in groepen Blik op de toekomst werkgroep O&P-NLT netwerk vakdidactici NLT

Hoe wordt er in de lerarenopleiding aandacht besteed aan ontwikkeling van NLT competenties? grote variatie NLT cursussen – onderdeel van bètadidactiek Competentie 3 meeste aandacht Competentie 6 en 7 zeer beperkt /niet Vragen aan andere opleidingen: o hoe aandacht beroepsoriëntatie o docentbegeleiding bij complexe groepsopdrachten of heterogene groepen

Langs de opleidingen onrealistisch dat er meer uur binnen vakdidactiek expliciet aan NLT wordt besteed. wel: benoemen en werken vanuit NLT methodes bij algemeen didactische thema’s / keuze bijeenkomsten gebruik competentieprofiel op 3 vd 7 opleidingen studenten fysisch geografie nauwelijks deelname wiskunde en informatica studenten ‘meer’ voortrekker in de opleiding: (ex)docent NLT of (ex)steunpunt medewerkers

Overzicht op ECENT.nl studieonderdelen+in+de+lerarenopleidingen/view.dohttp:// studieonderdelen+in+de+lerarenopleidingen/view.do

Verankeren NLT in de opleiding Pak nu je mobieltjes er maar bij !! (Één per groepje) Ga naar de site Vul bij ROOMnr 8379 in en wacht...

Verankeren NLT in de opleiding 1.Alle opleidingen moeten een expliciete NLT module aanbieden!Eens / Oneens 2.Bij het vormgeven van een NLT- activiteit voor de opleiding heb ik het meest aan: A:Ervaring van andere opleiders B:Het competentieprofiel C:Materiaal van andere opleiders D:De modules E:Eigen didactiekmodulesMultiple choise 3.Hoe kan dit assesementtool gebruikt worden in de opleiding?Kort antwoord 4.In alle opleidingen moet NLT zichtbaar verankerd worden. Juist / onjuist

Blik op de toekomst werkgroep O&P-NLT netwerk vakdidactici NLT