MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Workshop Handelingsgericht werken
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Welkom bij Leefstijl.
“Zonder taal geen verhaal” .
Passie voor techniek Tune Techniek 8 november 2007 Inez Groen.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
In je element zijn slim samen
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Levensvragen Over geluk…..
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Welkom op onze thema-avond
Kennis - Intelligentie
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Interpreteren van data
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
CanDo Coaching.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Welkom ik maak me sterk.
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
(geen) goesting?! Hoe motiveer ik kinderen en jongeren
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Wat zijn Drijfveren? Drijfveren zijn volgens TSI……………
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Een merkwaardige ondersoort van de homo sapiens, lijkt er uiterlijk veel op maar vertoont onlogisch, onvoorspelbaar en irrationeel gedrag We doen dingen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Formatief versus summatief
Het is vandaag Girlsday!
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
LOB zeven stappen naar succes
Trauma sensitief lesgeven
Welkom 9/19/2018.
‘Motiveren kan je leren’
Motivatie en puberbrein
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

MOTIVATIE

Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen

Waarom deze avond? De ene jongere lijkt niets te willen, de ander wil schijnbaar van alles tegelijk en heeft moeite met kiezen.

Waarom bent u vanavond gekomen ? Ervaring en tips van andere ouders en vanuit school. Hoe motiveer ik mijn kind? Hoe ik een onwillig kind kan motiveren. Hoe ouders en school samen kunnen werken aan het bevorderen van de motivatie van de leerlingen. Weten waar je aan de bel kan trekken als het anders gaat dan je gehoopt had. Ik wil weten hoe kinderen omgaan met succes en teleurstellingen. Ook het gevoelsvlak en emotionele stuk maar zeker ook de denkwijze van de jongeren, hoe denken ze, hoe ziet het eruit. Mogen ze ook eens stomweg van zich afschrijven in een soort van dagboek. Ik zou graag andere verhalen horen zodat ik weet waar ik sta met mijn kind. Doe ik het goed? Hoe worden leerlingen door docenten systematisch gemotiveerd? Wordt er gerichte, directe feedback gegeven over werkgedrag ? is er de mogelijkheid tot afstemming op individuele behoeften van kinderen? Wat is het beleid van school in deze? Hoe kunnen ouders hier in de benadering van het kind op aansluiten? Wat te doen bij weerstand van het kind tegen hulp bij huiswerk (plannen) van kind? Ik zou graag willen weten of mijn kind het leuk vindt op school en of hij genoeg motivatie heeft. Hoe behoud je het zelfvertrouwen bij je kind als het even niet gaat zoals je kind zou willen, tegenvallende cijfers. Of er een duidelijk verschil is tussen jongens en meisjes? (uiteraard rekening houdend met ieders eigen karakter en methodes / handvatten

MOTIVATIE Motivatie is de passie, enthousiasme, verlangen, streven en werken wat je doet om je doel te bereiken. OFTEWEL Zin in actie.

OVER WIE HEBBEN WE HET EIGENLIJK ?

Verschillende generaties. Babyboomers: geboren tussen 1940 en 1955 Generatie X of NIX: de verloren generatie geboren tussen 1955 en De pragmatische of Patatgeneratie: geboren tussen 1970 en 1985 Generatie Y of Einstein: geboren tussen 1985 en 1994 Generatie Z of i-generatie: geboren tussen 1990 en Generatie Alpha (Google-kids) tussen 2000 en 2015

Huidige generatie: hebben haast, doen alles vlugvlug willen meer koppeling met de praktijk willen meer persoonlijke aandacht van docenten zijn sociaal, internet is er heel erg belangrijk voor de contacten ze missen beoordelingsvaardigheden begrijpen lang niet alles van computers en internet zijn conservatief zijn jongens en meisjes “lijken ook nog op kinderen” kunnen de gevolgen van hun daden niet overzien, het nu telt zijn niet bang, zoeken naar kicks ontdekken hypothetisch en kritisch te leren denken leven in beeldcultuur

Het puberbrein

Zijn ze gemotiveerd? Ja! Meestal Soms Nee Volgens ouders 36% 30% 17% 15%

Ja! Meestal Soms Nee Volgens docenten 36% 30%17% 15% 0% ! 48% 41% 10% Zijn ze gemotiveerd?

Ja! Meestal Soms Nee Volgens Leerlingen zelf 36% 30%17% 15% 0% ! 48% 41% 10% Zijn ze gemotiveerd? x% ! 28% 26% 39% 5% !

Het ABC van de motivatie Autonomie Betrokkenheid Competentie

Autonomie Het gevoel dat je ergens uit vrije wil zelf mag kiezen/gekozen hebt.

Betrokkenheid De basale behoefte om ergens bij te horen en dingen uit te wisselen met andere mensen met wie je je verbonden voelt.

Competentie Het gevoel dat je bepaalde taken steeds beter beheerst, doordat je vooruitgang boekt.

Soorten motivatie Intrinsieke motivatie (persoonskenmerken, invloeden van de eigen levensgeschiedenis………) Extrinsieke motivatie ( de reactie van de omgeving op het vertoonde gedrag, de waardering of afkeuring, de aandacht die men krijgt of de resultaten die men boekt ……..)

Motivatie bij jongeren Het begint met inspiratie en het gaat langs de weg van de extrinsieke motivatie mogelijk naar autonome motivatie. Zo kan het plezier in leren alsnog ontstaan.

MINDSET FIXED GROEI Niet alleen onze talenten en vaardigheden zorgen voor succes. Het hangt ook af van onze mindset, onze denkstijl.

MINDSET FIXED GROEI INVLOED VAN OPVOEDERS

Boodschap over het gedrag of de prestaties van de ander.

Praten jullie er wel eens over? Ja! Soms Nee Volgens ouders 52% 40% 8%

Praten jullie er wel eens over? Ja! Soms Nee Volgens docenten 52% 40% 8% 52% 44% 2%

Praten jullie er wel eens over? Ja!Soms Nee Volgens leerlingen zelf 52% 40% 8% 52% 44% 2%2% 21% 56% 23%

Ouders

Docenten

leerlingen

MOTIVATIE

“De twee belangrijkste dagen in je leven zijn de dag dat je werd geboren en de dag waarop je ontdekt waarom”. Mart Twain, auteur

STELLING Nederlandse jongeren hebben geen ambities.