KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Techniek in het basisonderwijs!
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
NLT Feest zonder katers.
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Nieuwe kerndoelen; hoe zien ze eruit?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoera, een oudergesprek!
Sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut.
Logical Framework Approach
Presentation Of Learning
Wat gaan we leren in groep 5
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Return to Sender.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Cor de Beurs Ron Vonk AMSTEL Instituut Woudschoten 2003
Natuurkunde in de tweede klas
Natuur en Techniek in de Basisschool
De werkgroep O & O (Onderzoeken en Ontwerpen) Voorheen lab.vaardigheden Jaap Teule, Hageveld Lyceum - Heemskerk.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 8 Hafida El- Gharbaoui.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
TECHNIEK Leerlijn Drijven en Zinken Groep 1 t/m 8
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie Boomgaard, 14 september 2015 Monica Wijers, Liesbeth van de Grint, Vincent Jonker.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Werken met Leerdoelen: zelf vormgeven van het Curriculum
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Storyline EMD Daphne Keller.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Help, Er zit een beest in mijn schelp!
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Digi(bord)boek project <titel project>
Sleutels, codes en aanwijzingen
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Kennismakingsspellen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
volgende bladzijde terug
Product van TU Delft, SEC
Hoe maak je een grafiek met Excel.
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Storyline EM2X Daphne Keller.
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”

Terugblik Uitproberen lesopzet  Onderzoekend en/of ontwerpend leren  Vragen stellen Groepjes 3-4  Uitwisselen ervaringen  Roze briefjes: moeilijk  Groene briefjes: effecten Inventariseren  Meer aandacht?

Inhoud Deel 1: Startactiviteit Deel 2: Onderzoekende houding en rekenen Deel 3: Rekenen-wiskunde als gereedschap Deel 4: Mogelijkheden op school

STARTACTIVITEIT Deel 1

Smileys

Startactiviteit  Speel met de smileys Reflectie  Wat heb je ontdekt?  Welke vragen roept het op?

Vervolgvragen  Brainstorm in tweetallen  wat kun je (nog meer) onderzoeken aan deze smileys?  Bedenk onderzoeksvragen en/of vervolgactiviteiten  Inventarisatie  Extra:  kunnen leerlingen dit?  Waar/hoe past dit in het Reken-Wiskunde curriculum?

Video

DIDACTIEK VAN OOL IN RW Deel 2: Van sommetjes naar onderzoekend leren

O&O bij rekenen/wiskunde Ik wil weten hoe groot een parkeerterrein bij een flat moet zijn, om alle auto’s van de bewoners een plek te kunnen geven. Hoe zoek ik dit uit? Drie opdrachtvarianten

1. Open - O&O benadering Ontwerp een parkeerterrein voor de auto’s van bewoners van deze flat. Maak hiervan een tekening op schaal.

1. Lesopzet bij open variant  Introduceer het probleem aan de hand van de foto van de flat (interactief met hele klas)  Geef leerlingen 5-10 minuten om in een groepje een start te maken  Inventariseer daarna welke vragen er zijn, welke ideeën en welke mogelijke oplossingen (geef geen antwoorden, maar focus op de aanpak)  Bijvoorbeeld: welk aannames over aantal auto’s kun je maken? Hoe kom je erachter hoe groot een auto/parkeervak is? Wat is een handige schaal?

1. Vervolg - lesopzet  Verdeel eventueel de vragen waarop een antwoord kan worden gezocht over de groepjes of laat elk groepje dit zelf doen  Laat leerlingen de opdracht in hun groepje verder uitwerken (geef aan hoeveel tijd ze hiervoor hebben en wat het product moet zijn)  Laat leerlingen hun resultaat presenteren bijvoorbeeld met een poster of in de vorm van een werkstuk

2. Gesloten - rekenboek In een flat wonen 24 gezinnen. Gemiddeld hebben zij 1,5 auto per gezin. Een parkeervak is 2,50 m breed en 5 m lang. Maak een tekening (schaal 1 op 200) van het rechthoekige parkeerterrein waarop alle auto’s van de bewoners passen. Er passen 9 auto’s naast elkaar. Houd tussen de rijen parkeervakken een strook van 5 meter breed vrij.

Reflectievragen Wat zijn de kenmerken van elke van beide benaderingen (open en gesloten)? Wat zijn de sterke punten van elke van beide benaderingen (open en gesloten)? Bedenk een tussenvorm (halfopen).

Onderzoekend en ontwerpend leren en de rekenmethode Activiteit:  zoek in het rekenboek een context en/of een opgave die mogelijkheden biedt voor W&T en onderzoekend en ontwerpend leren  Kies een contextopgave en maak daarvan een opener onderzoeks- of ontwerpopdracht

REKENEN-WISKUNDE ALS GEREEDSCHAP Deel 3

activiteit Hoe wordt rekenen-wiskunde (als hulpmiddel of gereedschap) gebruikt bij andere vakken? Geef concrete voorbeelden uit je eigen groep

Rekenen-wiskunde als gereedschap  Verzamelen van gegevens  Meten met meetinstrumenten  Data verzamelen  Berekeningen uitvoeren  Weergeven van resultaten  Tabellen  Getallen  Grafieken Meetkundige tekeningen en verklaringen  Schaalmodellen  Aanzichten

Kerndoelen met raakvlakken Nederlands 4. De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen. N&T 42. De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur. 43. De leerlingen leren hoe je weer en klimaat kunt beschrijven met behulp van temperatuur, neerslag en wind. 45. De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren. Ruimte 49. De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren. 50. De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld. Tijd 51. De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

Activiteit  Kies een onderwerp uit rekenen-wiskunde, bijv. : meten, getallen, grafieken, meetkunde,…..  Kies een ander schoolvak/leergebied  Kies ontwerpen of onderzoeken Ontwerp bij die combinatie een activiteit die past bij W&T

IN DE EIGEN LESPRAKTIJK Deel 4

Plannen Onderzoeken en ontwerpen binnen rekenen- wiskunde Rekenen-wiskunde gebruiken bij ontwerpen en onderzoeken in andere vakken

Vooruitblik Terugblik rekenen Wereld oriëntatie  Context  Leervragen Vooruitblik taal