Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

Agenda Kennismaken met elkaar Workshop Pauze Gesprekspunten Deze powerpoint is bekeken door de buitenkring van utrecht en binnenkringen van Utrecht en.
Uitslag enquête over online pesten
Woord van Leven Februari 2011.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Zomaar !.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Praten met kinderen Het mondelinge taalvaardigheidsniveau
Schuldbelijdenis en genadeverkondiging Zingen: Psalm 26: 2, 6
Geletterdheid….. Wat is dat?
Logica in al zijn zin en waanzin.
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Beginnende geletterdheid
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
11 manieren om beter met uw medemens om te gaan. Voor u iets zegt, vraag u eerst deze 3 zaken af: 1. Is het wel waar? 2. Is het lief? 3. Is het wel nodig?
Hoe werkt een powerpoint?
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Kerk à la Hanna Vijf korte lessen. Les 1: bij elkaar gebracht Hanna uit stam Aser Hanna uit stam Aser 10 stammen los van de tempel 10 stammen los van.
Interpreteren van data
Met handen en voeten geloven 1
Stilleven Music : Gheorghe Zamfir.
Communiceren met Marloes
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Communicatie en dementie
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
voor familie en vrienden van
Wanneer je... PPS creation “Stientje 6 september 2005”
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Het belang van voorlezen
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Waar is de zevende dwerg?
Meer voorlezen, beter in taal
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Achtergrondartikel E. D E S MET, Het Onzevader Onverwachts in het Nieuw, in Kerk en Leven, 10 september 2014, p
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in peuterboeken Verhalende tekst (en rijm) © Gottmer; De rommelige reus.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Kan je zien of iemand holebi is?
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
Contact maken en contact houden
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Transcript van de presentatie:

Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalaanbod Module 1 Wat zeg je en hoe zeg je het

Interactief voorlezen in de kinderopvang Kinderen hebben taal nodig om hun gedachten onder woorden te kunnen brengen.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Om taal te leren zijn kinderen afhankelijk van de taal die zij om zich heen horen.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Het is goed veel tegen kinderen te praten in volwaardige zinnen in plaats van simpele taal,ook als ze zelf nog geen taal gebruiken.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Taalleermechanisme Het kind praat op eigen initiatief en gebruikt al zijn kennis van taal ↓ Wil iets zeggen maar merkt door de feedback dat het iets nog niet weet ↓ Gaat letten op de vorm van de taal om hem heen ↓ Ontdekt zo wat het nog niet wist en krijgt nieuwe kennis van taal

Interactief voorlezen in de kinderopvang Als pedagogisch medewerker ben je je bewust van je eigen taalaanbod. Wat zeg je en hoe zeg je het.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Kind: falle om Volwassene: ja, de stoel is omgevallen Kind: toel ommefalle

Interactief voorlezen in de kinderopvang Kind: falle om Volwassene: ja, valt om Kind: ja, falle om

Interactief voorlezen in de kinderopvang De taalvaardigheid van kinderen mag niet te snel onderschat worden. Een kind dat op een te laag niveau wordt aangesproken, heeft minder kans om zijn taal te ontwikkelen.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Als je een goede inschatting maakt van de taalvaardigheid van kinderen weet je hoe je je taalaanbod kunt aanpassen.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Een kind dat al wel wat begrijpt maar zelf niets zegt.

Interactief voorlezen in de kinderopvang © Boekbaby’s België; Kristien Aertssen Een kind dat redelijk wat begrijpt en af en toe wat zegt.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Kinderen die redelijk wat begrijpen en spreken in meerwoordszinnen.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Boeken zijn een geweldig middel om alle kinderen taal aan te bieden.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Kinderen van 18 maanden uit praatgrage gezinnen kunnen vaker en beter plaatjes begrijpen en benoemen dan kinderen uit zwijgzame gezinnen.

Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in babyboekjes Veel babyboekjes hebben geen taal © Clavis; Wollewolschaap

Interactief voorlezen in de kinderopvang Of heel weinig taal © Gottmer; Gonnie gaat varen

Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in dreumesboekjes Tekst op rijm © Clavis; Wollewolschaap

Interactief voorlezen in de kinderopvang Taal in dreumesboekjes Korte zinnetjes © Clavis; Jop en Boeboe