MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Leerlingbemiddeling / mediation
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
HGW en gesprekken met leerlingen
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
1.Stoffen leren herkennen door ze systematisch op geschikte eigenschappen te testen. 2.Door logisch redeneren voor een groep stoffen een geschikte determineersleutel.
Pragmatische vaardigheden: debatteren met kinderen
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Godsdienst.
MEDIATiON (obs De Sleutel) Leerlingen uit groep 8 worden ingezet als mediator. Elke leerling is een viertal keren per jaar aan de beurt. In tweetallen.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Presentatie Vreedzame school Woensdag 3 december 2014 Door mediatoren/ speelcoaches van basisschool Natuurlijk!
Brieven beginnen met A- B- C… Nummers beginnen met een, twee, drie…
Brieven beginnen met A- B- C… Nummers beginnen met een, twee, drie…
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Slecht-nieuws en Klachten
Piano Hoe vind je de juiste letter terug op een piano?
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Communicatieve Vaardigheden
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Ruzie maken… een vak apart !?
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Luisteren en begrijpen
Informatieavond september 2016
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Praktijk Opleiders Cursus
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
BOM-model PV 25/03/2014.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
ORGANISATIE EN AFSPRAKEN
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Transcript van de presentatie:

MEDIATOR

INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een conflict hebben Stappenplan Wat moet een mediator niet doen of wel doen? Lessen Examen

WAT IS EEN MEDIATOR? Een kind of een volwassen Oplossen conflict

HOE KAN JE MEDIATOR WORDEN? Formulier Gesprek Aannemen Lessen Examen

WAT MOET EEN MEDIATOR KUNNEN? Goed actief luisteren Samenvatten Parafraseren Naar gevoelens vragen Gevoelens herkennen bij anderen

Vragen stellen Slimme vragen bedenken Niet met een oplossing komen Geduldig zijn Kinderen zelf oplossingen laten bedenken Neutraal/onpartijdig zijn

Respect hebben voor beide partijen Stevig zijn respect afdwingen Serieus zijn Samen werken

WAT DOET EEN MEDIATOR Conflicten  Oplossen

GESPREK MET DE KINDEREN DIE EEN CONFLICT HEBBEN Gesprek

STAPPENPLAN Hoe werkt het gesprek Hand geven De drie regels op noemen Wat is het probleem? Hoe voel jij je? Samenvaten of parafraseren Weet je een oplossing? Oplossing samen vatten En feliciteren

STAPPENPLAN Als het niet lukt Hand geven Regels Wat is het probleem? Hoe voel je je? Kunnen jullie het oplossen? Maak er een win win oplossing van Gefeliciteerd

WAT MOET EEN MEDIATOR WEL DOEN? Wel doen Vragen of de leerlingen mediatie willen Naar de leerkracht toe gaan als er gevochten wordt Goed luisteren naar beide partijen en onpartijdig zijn De kinderen helpen met het vinden van een oplossingen

WAT MOET EEN MEDIATOR NIET DOEN? Niet doen Mediëren zonder het te vragen Politie agentje spelen Partij trekken voor een van de beide partijen Zelf oplossingen bedenken voor hun conflict

LESSEN Lessen 2 lessen Leren Oefenen

EXAMEN Examen Hoe gaat dat? 15 maart 2016 Diploma

BEDANKT Nog vragen