College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Workshop 3 deel 1: Marketing
Marketing voor ZZP-ers
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Interpersoonlijke stimulie
H3: Koopgedrag van organisaties
Business Marketing Management
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
Let’s get started Marketing? Marketing!
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
H6 – Business-to-businessmarkten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Onderwijseenheid ondernemen
Opgroeien in de stad les 3
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Internationale marketing
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Indeling van hoofdstuk 3
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Consumentengedrag Beslissen
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
H6 – Business-to-businessmarkten
Marktsegmentatie en positionering
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Consumenten-gedrag Het gezin
Presentatie en marketing
AFDELING 2 marketingbeleid.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Verkoop De klant.
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Marketing- communicatieplan
Transcript van de presentatie:

College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”

HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN

(© Noordhoff: )

Oriëntatie- en koopgedrag Howard en Sheth: 1.Uitgebreid probleemoplossend aankoopgedrag (UPO) (Complex buying behaviour) Aanschaf belangrijk (high-involvement) producten 2. Beperkt probleemoplossend aankoopgedrag (BPO) (dissonance reducing buying behaviour) zoekt aanvullende informatie, bijvoorbeeld over prijzen 3.Routinematig aankoopgedrag’)(RAG) (Habitual buying behaviour) (low-involvement)producten of impulsaankopen uit gewoonte (merkentrouw) of desinteresse © Economie Leer Kracht 2011

Model consumentengedrag (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Persoonlijke omstandigheden waaronder: demografische kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, geloof, burgerlijke staat, gezinsgrootte levensstijl iemands normen en waarden en zijn Activiteiten, Interesses en Opinies: (AIO-variabelen) situationele factoren fysieke en sociale omgeving, toevalligheden. © Economie Leer Kracht 2011

Psychologische factoren: behoeften: fundamentele drijfveer van gedrag motivatie: positieve of negatieve krachten achter gedrag perceptie: het – selectief – waarnemen, verwerken en (subjectief) interpreteren van informatie; leerprocessen: veel gedrag is aangeleerd (conform het stimulus-responsmodel of de cognitieve leertheorie); “NATURE OR NURTURE” persoonlijkheid: ervaringen, psychologische eigenschappen en gedragskenmerken; attitudes: neiging om op bepaalde manier te reageren op bepaalde zaken, ideeën of personen. © Economie Leer Kracht 2011

Behoeften Pyramide Maslow (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff )

Perceptie Hoe kijkt iemand tegen iets aan. Subjectief: wat denkt consument Cumulatief: bij elkaar opgeteld Selectief: invloed persoonlijke omstandigheden en ervaringen. Selectieve blootstelling: niet iedereen neemt waar Selectieve aandacht: alleen aandacht voor wat op dat moment relevant is Selectieve interpretatie: eigen uitleg Selectieve herinnering: alleen onthouden bepaalde informatie © Economie Leer Kracht 2011

Sociale invloeden cultuur: de normen en waarden, kennis en symbolen die worden overgedragen om vorm te geven aan hun levenswijze (Ook Subcultuur) sociale klasse: ‘welstandsklassen’ in de Nederlandse samenleving aangeduid met A, B1, B2, C en D; referentiegroepen: beïnvloeden houding en gedrag door invloed van anderen. gezin: huishouding van familieleden die in dezelfde woning regelmatig samen eten en slapen (verschillende rollen, gebruiker, beslisser etc). © Economie Leer Kracht 2011

Referentiegroep: Vier groepen: -primaire groep/ face to face: naaste omgeving/ peergroup - secundair: lidmaatschap -Aspiratie: is een groep waarbij iemand niet behoort maar wel graag deel zou van uitmaken. -Dissociatie:iemand wil er geen lid van zijn. Testimonial advertising: bekende personen worden voor reclames ingeschakeld om op basis van “eigen ervaring” positieve Informatie te geven. © Economie Leer Kracht 2011

(© Noordhoff: )

Kenmerken B2B-markt Minder kopers, maar grotere transacties Klanten geografisch geconcentreerd industriële vraag afgeleid van consumentenvraag Koper en verkoper zijn van elkaar afhankelijk (relatieopbouw) koopproces is formeler (professionele inkopers) Teamwerk is noodzaak (DMU) © Economie Leer Kracht 2011

Deelnemers aan het koopproces Decision Making Unit (buying center): een “ groep mensen” om belangrijke aankoop voor te bereiden. Rollen: initiator: neemt initiatief beïnvloeder: formuleert technische specificaties en geeft informatie of advies gatekeeper: beheerst en filtert de informatie beslisser: bepaalt in de praktijk (soms informeel) wie de leverancier wordt inkoper: is formeel verantwoordelijk en bevoegd om – na de onderhandelingen – de leverancier te kiezen gebruiker: moet werken met het product en beïnvloedt zo de besluitvorming © Economie Leer Kracht 2011

Typen koopsituaties in B2B Eerste aankoop (new task) organisatie koopt product of dienst voor eerste keer, uitgebreid besluitvormingsproces. Gewijzigde heraankoop (modified rebuy) koper wil bij vervolgaankoop wijzigingen doorvoeren (in productspecificaties, prijsstelling, inkoopcondities of keuze van leverancier) Ongewijzigde heraankoop (straight rebuy) inkoper laat de productspecificaties ongemoeid, evalueert geen nieuwe alternatieven en bestelt routinematig bij de huidige leverancier. © Economie Leer Kracht 2011

Soorten B2B markten ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

Samenvatting Het koopbeslissingsproces Oriëntatie- en koopgedrag Persoonlijke omstandigheden Psychologische factoren: Model consumentengedrag Perceptie Attitudes Sociale invloeden Kenmerken B2B-markt Deelnemers aan het koopproces Typen koopsituaties in B2B © Economie Leer Kracht 2011

18