OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Plaatje vrienden op een bank
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Jezus en de wet van Mozes.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Muziek : Bert Kaempfert Morgen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Echt of nep?.
WELKOM TOV’ERS.
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
Interpreteren van data
PRESENTEREN KUN JE LEREN
de eerste groepsbijeenkomst
Mijn verjaardag..
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Ken je kracht…Deel je kracht…
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De relatie. …… is een bouwwerk. Een bouwwerk Vraagt onderhoud.
Honoursonderwijs in HBO
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Heel interessant !.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Verbindend communiceren met ouders
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Dr. Maaike Hermsen Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Vriendschap, relaties en seksualiteit
Transcript van de presentatie:

OUDERS CENTRAAL ( ER)KEN MIJ EN MIJN KIND Lectoraat ‘Zorg voor Mensen met een Verstandelijke Beperking’ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Drs. Joke van der Meer Prof. dr. Petri Embregts Dr. Lex Hendriks

OUDERS CENTRAAL: (ER)KEN MIJ EN MIJN KIND

Opzet van de cursus Aanleiding training. Omvang training: 3 dagdelen. Bijeenkomst 1: erken mij O uderschap centraal Bijeenkomst 2: ken mij en mijn kind Iemand ‘kennen’ Bijeenkomst 3: gekend en erkend D e professional en ouders

Verwachtingen Actieve deelname Gebruik maken van elkaars ervaringen Be ONE: open, nieuwsgierig en eerlijk

Bijeenkomst 1: Erken mij Kennismaken. Mijn ouders. Verwachtingen van ouders. Plaats die ouders innemen in het zorgproces. De uitgangspunten van de systeemtheorie, werken in de driehoek. Huiswerkopdracht.

De eigen ouders Wat betekenden jouw ouders voor je? Hoe was het toen je opgroeide? Hoe is de relatie met jouw ouders nu? Hoe belangrijk zijn jouw ouders voor je (geweest)?

Ouderschapsstijlen

Op de markt in Tibet zat een idiote man van een jaar of 25 die altijd bezig was met een hoorn waarin hij zand deed en waarmee hij allerlei handelingen verrichtte. De mensen bleven staan kijken. Enerzijds moesten ze om hem lachen, anderzijds probeerden ze zijn gedrag te interpreteren als een voorteken van een komende gebeurtenis, want deze mens met een verstandelijke beperking is geen sul maar een reïncarnatie. Bron: Zevenbergen (2004)

Verwachting (en)

Verstoorde waarden Waarde van het afnemen van verantwoordelijkheid en macht. Waarde van affectiviteit. Waarde van kinderen als verlengstuk van jezelf. Waarde van creativiteit. Waarde van de ‘happy family’. Waarde van eer behalen. Waarde van het verkrijgen van een zekere status.

Andere culturen Beeldvorming

Ouders aan het woord

Eigen ervaringen Contacten met ouders / familieleden plezierig moeizaam

Theorie Systeemtheorie Contextuele hulpverlening De driehoek  ‘het systeem is je cliënt’

Interviewvragen en protocol Interview met een ouder (broer/zus, wettelijk vertegenwoordiger). Doel: wat betekent het om een kind (broer/zus) met een verstandelijke beperking te hebben?

Evaluatie Ben je tevreden over de inhoud? Ben je tevreden over jouw eigen rol / bijdrage? Ben je tevreden over de samenwerking in de groep? Ben je tevreden over de trainer / docent?

Bijeenkomst 2: Ken mij en mijn kind Hoe leer je iemand kennen? Werken in de driehoek.

Uitwisselen ervaringen interview 3 kernwoorden Wat betekent het voor jouw functioneren als begeleider? – Welke competenties vraagt het? – Welke competenties heb je al/nog nodig?

Wanneer zeg je : ik ken jou? Wat moet ik van jou moet weten om je te ‘kennen’? Wat moet ik weten om jou goede zorg te kunnen geven? Wat moet er over jou in jouw Individueel Zorgplan staan?

Weet je ´alles´ over de cliënt?

Werken in de driehoek Cliënt (autonomie) Ouder( loyaliteit) Begeleider (professionaliteit )

Wat leidt tot spanning? Welke gedragingen en gevoelens, zowel van ouders als begeleiders, kunnen tot spanning leiden tussen begeleiders en ouders? Wat kan daaraan ten grondslag kan liggen?

Mogelijke reacties Ouders: vechten, vastbijten, verdedigen en vergelden. Begeleiders: vluchten, vermijden, verontschuldigen en veinzen.

Oplossingen Verzoenen Verkennen Verbinden Verbeteren Verzachten Verwennen Verstaan Verrassen

Motto voor begeleiders Doe wat je belooft; liefst iets meer, liefst iets eerder. Zorg goed voor de cliënt, zorg beter voor diens ouders (broers-zussen/vertegenwoordiger). Be-one: open, nieuwsgierig en eerlijk. Het is nooit te laat om met ouders in gesprek te gaan.

Voorbereidende opdracht Zoek een artikel over samenwerken met ouders; dat mag uit allerlei bronnen komen (denk aan KLIK, Markant, websites van ouderverenigingen, boeken, jaarverslagen etc). Schrijf een korte reactie op de inhoud. Wat is jouw mening over de samenwerking ouders en begeleiders? Beschrijf minimaal 2 casussen die gaan over de relatie met ouders, die je in bijeenkomst 3 zou willen bespreken.

Evaluatie Ben je tevreden over de inhoud? Ben je tevreden over jouw eigen rol / bijdrage? Ben je tevreden over de samenwerking in de groep? Ben je tevreden over de trainer / docent?

Bijeenkomst 3: Gekend en erkend Be one: open, nieuwsgierig en eerlijk. Bespreken gevonden artikelen. Bespreken ingebrachte casussen

Evaluatie Ben je tevreden over de inhoud? Ben je tevreden over jouw eigen rol / bijdrage? Ben je tevreden over de samenwerking in de groep? Ben je tevreden over de trainer / docent?