INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen naar een individueel opleidingsplan (IOP)
Advertisements

EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Wie is zij-instromer? Medisch specialist met huidige BIG-registratie als medisch specialist 1 jaar werkzaam in het werkveld M&G Wil overstappen naar een.
De Huisartsopleiding in Nederland
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
NVAG Registratie, herregistratie, herintreden, zijinstromen en regulier vervolg opleiden. P.C. Rasch, arts M&G, secretaris RGS.
Workshop Certificering van OR-scholing en -ervaring Themadag LOMOZ, aangepast dd
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Toetsing, beoordeling, wet- en regelgeving.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Proeve van Bekwaamheid
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
De (T)OR en de bestuurder
Naam workshopbegeleider
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Wet Werk en Zekerheid (WWZ) Ontslagrecht snellen en goedkoper Betere rechtspositie flexwerker WW minder aantrekkelijk.
Pemprl.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Als hepatitis een beroepsziekte is Marja Kelder Bedrijfsarts Arbo Unie.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
XXXXX Het potentieel van Eerder Verworven Competenties Halfjaarcongres NVE De Witte Villa Sonsbeek Arnhem, 29 mei 2008 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Informatie bijeenkomst toewijzing instroomplaatsen arts M&G 27 april 2011.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Subsidieregeling opleidingen publieke gezondheidszorg november 2012.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
Individualisering en bedrijfsvoering; gaat dat samen? Lotte Rijksen Tiuri van Rossum.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herhaaltraining visitatoren medisch specialismen Reinier Braams Jos Lips 2016.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Financiën Aandachtspunten bij de komst van nieuwkomers Mark Ruitenbeek
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport Hoe krijg en houd je een subsidiabele opleidingsplaats? 3 verschillende trajecten in vogelvlucht: –Erkenning.
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
RGS Aanvragen RGS Aanvragen Wat, wie, hoe, wanneer?
Minder aios: Hoe lossen we dit samen op
Intensief begeleidingstraject
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Informatiebijeenkomst 28 september 2016
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Opleiden voor de toekomst
Duurzame inzetbaarheid
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Regelgeving.
Werken in een woningcorporatie
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Workshop ‘Interventies bij -dreigend- disfunctionerende AIOS’
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

INDIVIDUALISERING MEDISCHE VERVOLGOPLEIDING KANSEN VOOR DE AIOS EEN UITDAGING VOOR OPLEIDERS EN WERKGEVERS

GRONDSLAG INDIVIDUALISERING WIJZIGING KADERBESLUIT SOCIALE GENEESKUNDE INGANGSDATUM MET TERUGWERKENDE KRACHT: OOK VOOR LOPENDE OPLEIDINGEN

ESSENTIE INDIVIDUALISERING ZO KORT ALS MOGELIJK, ZO LANG ALS NODIG BETREFT DUUR OPLEIDING N.b. 4 jaar is het europese minimum BETREFT INHOUD OPLEIDING Cursorisch/praktijkopdrachten gericht op KBA’s

INHOUD OPLEIDING MEER RUIMTE VOOR E.V.C.’ (bijna) Ongeacht waar verworven (bijna) Ongeacht hoe lang geleden MITS TOETSBAAR ONDERHOUDEN TE BEOORDELEN VOOR AANVANG OPLEIDING Stevige rol praktijkopleider Aangepast opleidingsschema (vrijstellingen) BEVESTIGEN IN EERSTE TRIPARTIET OVERLEG

DUUR OPLEIDING VERKORTING IS MOGELIJK Indien competenties verworven/behouden in erkende inrichting/setting. Zo niet: Europese minimumduur: 4 jaar Evt. bij ‘snelle leerling’: maar ook dan minimumduur. Meer mogelijkheden in profielfase: Minimum 1 jaar Evt. gevolg: verlenging 2 e fase.

WIE DOET WAT? AIOS BEWIJST Documenteren Bespreken met praktijkopleider Voorstel voor aangepast opleidingsschema ZWAARDERE INTAKE NSPOH Zwaarder dan thans: praktijkopleider aanwezig! Eerste toetsing evc’s, voorlopig opleidingsschema DEFINITIEVE TOETSING IN DE OPLEIDING

ACHTERGROND INFORMATIE WEBSITE MMV WEBSITE RGS NIEUW KADERBESLUIT / WIJZIGINGSBESLUIT in het bijzonder artikel B4 en B5 en de toelichting daarop.

CASUS 1 JEUGDARTS IN OPLEIDING Al 5 jaar relevante ervaring/scholing uitvoerend JGZ a)Binnen GGD (inrichting) b)Binnen JGZ Brussel Zeer competent (bewijs overtuigend) Gevolgen profielfase a)Minder scholing nodig, duur 1 jaar (in plaats van 2) b)Minder scholing nodig, duur 1 jaar (id.) Gevolgen 2 e fase vervolgens…. a)Geen gevolgen voor 2 e fase, 2 jaar, (of ook hier verkorting) b)Profielfase en 2 e fase: samen 4 jaar, dus 3 jaar noodzakelijk

CASUS 2 ARTS INFECTIEZIEKTEN Ervaring bij diverse werkgevers, onder meer 3 jaar als internist in opleiding, 3 jaar in tropen, 3 jaar als medisch adviseur. Voor alle competenties en kritische beroepsactiviteiten competentieniveau vaststellen. Bepalen welke scholing nog noodzakelijk is. Bepalen hoeveel relevante tijd in erkende inrichting Minder scholing en kortere opleidingsduur in 1 e fase Evt. ook in 2 e fase Opnieuw: competenties zijn leidend, minimumduur is randvoorwaarde.

CASUS 3 ARTS MEDISCHE MILIEUKUNDE Schoolverlater vers van de universiteit, werkt 0,6 fte Is gestart met profielfase: duur 3 jaar en 4 maanden Blijkt zeer snelle leerling: na 2 jaar alle scholing gevolgd en alle competenties aantoonbaar verworven Gevolg: verkorting profielfase is mogelijk Gevolg: 2 e fase wordt evenredig verlengd tot totaal 4 jaar. Ruimte voor verdieping…leiderschap etc etc.

GEVOLGEN BETEKENISVOL OPLEIDEN (indien geen verkorting dan zeker verdieping) MEER KANS OP GESCHILLEN (calculerende aios/werkgevers) MEER KOSTEN VOOR AANVANG (opstellen portfolio, beoordeling) GEVOLGEN VOOR SUBSIDIE? (beschikbaarheidsbijdrage) (opleidingsduur (nu nog) het enige criterium, € 70-80k fte/jaar) (maar wat is de subsidie voor een verlengde 2 e fase…???)