Word jij later ook een kunstenaar? Presentatie leergroep 2 Esther van Eeten, Ingrid Davits & Linda Versantvoort
Inleiding van het project: Foto’s & kaarten Kunstwerken Eindhoven Kringgesprek Uitleg opdrachten kunsthoek Volgende dia:
Kunstwerken uit Eindhoven:
Beschouwen van kunstwerken in de kunsthoek: Foto’s & kunstwerken in de kunsthoek Vragenlijsten & werkbladen Voorbeeld werkblad groep 1/2 Voorbeeld werkblad groep 3/4 Volgende dia:
Vormen Kunstwerken hebben bepaalde vormen. Kleur de juiste vorm achter elk kunstwerk.
Vragenlijst bij het kunstwerk Naam: ………………………………………………………………………………………….. Groep: …………………………………………………………………………………………. 1. Wat vind je mooi aan dit kunstwerk? Waarom vind je dat? ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… 2. Wat vind je saai, niet mooi aan dit kunstwerk? Waarom? ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… 3. Wat viel je meteen op toen je het kunstwerk zag? ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… 4. Wat vind je de meest opvallende kleur(en)? ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… 5. Wat voor naam zou jij dit kunstwerk geven? Waarom? ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………… 6. Als jij iets mocht veranderen aan dit kunstwerk, wat wordt er dan anders? ………………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………
Bril maken: Mal voor montuur van een bril Gekleurd papier Versieringen
Bezoek aan een kunstwerk uit de omgeving Bekijken van het kunstwerk Kringgesprek over het kunstwerk (theorie/ geschiedenis) Voorbeeld Afbeelding kunstwerk & theorie kunstwerk Volgende dia:
Afbeelding kunstwerk & theorie kunstwerk: Woensel West met Coen van Ham De "RedWire", het ontwerp van Van Ham, legt een bijna letterlijke verbinding van de bewoners van Woensel West naar de buurt infowinkel. De rode stalen buis slingert zich naar dit centrum en eindigt triomfantelijk aan de gevel. Vanuit het einde steekt een lichtende glasvezeldraad. De kleur rood legt de verbinding tussen heden en verleden. De ramen van de buurt infowinkel zijn beplakt met het woord ‘informatie’ in alle talen die in de wijk gesproken worden, de infowinkel zelf is opnieuw geschilderd. Woensel West en daarmee de stad Eindhoven is een lichtmonument rijker. (Foto's: Ruud Balk)
Opdracht tijdens het bezoek aan een kunstwerk: Eigen plaatsje kiezen, rondom het kunstwerk Zelfgemaakte bril Kunstwerk beschouwen & natekenen
Ontwerpen van een kunstwerk van klei: Inspiratie opdoen aan de hand van foto’s & kaarten in de kunsthoek Eigen kunstwerk kleien
Theorie/ weetjes over de verschillende kunstenaars: Informatie over kunstwerken & kunstenaars Kunstwerken vergelijken Beeldaspecten: kleur & vorm
Doelen voor de kinderen: Kinderen maken kennis met kunstwerken uit de omgeving. Kinderen leren hun mening te uiten over kunst. Kinderen maken op een eenvoudige manier kennis met kunstbeschouwing. Kinderen maken kennis met de beeldaspecten: vorm en kleur. Kinderen ontwerpen zelf een kunstwerk. De fijne en grove motoriek van de kinderen wordt bevorderd bij het kleien. De kinderen letten bij het maken van hun kunstwerk op het beeldaspect: vorm.
Dit was onze kunsthoek!