Taakspel OCGH Advies Hanna Elbers. Wat is Taakspel? Groepsgerichte aanpak Basis positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren Voor diverse klassensituaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink 20 jaar Thuisbegeleiding.
Gedragsproblemen
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
John Vaupell Justin van der Steen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Klas 1a.
De gezonde school.
De kaart is niet het landschap
Een nieuw rapport ….
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Antisociaal gedrag bij kleuters op school
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Multi Treatment Foster Care for Preschoolers
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TEKST 11 TYPEN GROEPSGEDRAG
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
PLUSKLAS.
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Eenheid in verscheidenheid Bijeenkomst najaar 2014, Programma Leren en Werken.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Aanpak problematisch gedrag
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Groepsdynamiek 1.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
De kracht van positief opvoeden
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom bij de schatjes van groep 6! Van: Levi, Jari, Lieke, Janne, Nienke, Ties, Jasmijn, Nick, Lincy, Filipe, Fenne, Mitch, Dani, Anouk, Selina, Oskar,
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Schooljaar Juf Inge Maandag, dinsdag en woensdag (om en om). Juf Barbra Woensdag (om en om), donderdag en vrijdag. Juf Lisanne LIO stagiaire.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Ouderbetrokkenheid Sander Van Acker Maart 2016.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Interactief oefenen, formatief toetsen
Triple P: Positief opvoeden Thuisbegeleidingsdienst De Klink
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Meldcode Kindermishandeling
Naam school Datum Logo van de school
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Welkom bij DAIly NURSE.
Stress sensitief dienstverlenen bij armoede en schulden
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Transcript van de presentatie:

Taakspel OCGH Advies Hanna Elbers

Wat is Taakspel? Groepsgerichte aanpak Basis positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren Voor diverse klassensituaties

Introductievideo Taakspel in groep 4

Wat is Taakspel? Taakgericht gedrag bevorderen Regelovertredend gedrag verminderen Stimuleren van positief klassenklimaat

Effecten van Taakspel Meer taakgericht gedrag en minder regelovertredend gedrag (CED, 2004) Minder gedrags- en emotionele problemen (Erasmus MC, 2005) Betere relaties leeftijdgenoten en minder externaliserend gedrag (VUA, 2009)

Effecten van Taakspel Amerikaans onderzoek (2008, 2008): Minder alcohol en drugsgebruik Minder psychische stoornissen

Leerling Taakgericht gedrag -Bezig met zijn met de opgegeven taak -Oplossingsvermogen vergroten -Andere leerlingen ondersteunen Leren door ervaring

Leerkracht Positieve controle op de klas Scholing en coachingstraject

Inhoud taakspel Teams Regels en pictogrammen Beloningen Punten/ Kaarten Teamleider

Opbouw van taakspel Invoeringsfase -Kennis maken met Taakspel Uitbreidingsfase -In meerdere situaties en met meer tijd Generalisatiefase -Generaliseren van taakgericht gedrag

Afsluiting Vragen? Kijkje nemen in de klas