Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
De branche in kaart gebracht.
Respectvolle bejegening
Corporate Guidelines.
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Volkoren Wat (w)eet de consument?
Economische organisatiecultuur
Geïntegreerde Communicatie
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Van concept naar realisatie
DE MENGBAARHEID VAN DE BUURT Leefbaarheid in woonbuurten.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit
Marketing presentatie
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
= de visuele presentatie van een organisatie
1 Case ‘openbedrijvendag’ OPR-technieken. 2 Vind de job van je leven op Openbedrijvendag BRUSSEL - Voor veel ondernemingen die deelnemen aan de Openbedrijvendag.
Corporate Communication & Design
Wat is een communicatieplan?
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
detaillistenpromotie
Swot analyse
Project duurzaam ondernemen De eerste ervaringen met duurzaam ondernemen voor studenten TB.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
DE STRIJD OM HET GOEDE IMAGO Oscar van Velsen, Charlotte Coenders & Robin van Maris. WG09, Martijn Vlug, Corporate Commmunicatie.
Fase 1 Ken de (detail)handel
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
De basis van ADSL: het constructivisme
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Communicatie en Instumenten
Business Unit Plan Positionering en promotie “graduaatsopleiding”
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Corporate Communicatie
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
Management en leidinggeven
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Opleiding Communicatie voor VAPH-voorzieningen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Handboek Jobcoaching Ann De Cuyper, Veerle Eeckhout, Véronique Hauglustaine en Inge Vancauwenberghe.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Communicatie is de basis
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5: Beeldvorming Ali Oussaïd.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Basics over communicatie
Beleid en regelgeving Les 1.
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie op CIW hoorcollege 5: Corporate Communicatie Ali Oussaïd

Identiteit - Imago - Beeldvorming 1.Inleiding 2.Corporate Communication 3.Gedrag/communicatie/symboliek 4. Beeldvorming

Imagoniveaus Landniveau Brancheniveau Bedrijfsniveau Merkniveau Productniveau Gebruikersniveau

Organisatie en krachtenveld Organisatie Personeel, interne relaties Consumenten, cliënten Toeleveranciers Financiers, aandeelhouders Concurrenten Overheid, politiek Algemene publiek, omwonenden Intermediairs Vakbonden, belangengroepen Maatschappelijke ontwikkelingen Arbeidsmarkt- ontwikkelingen Ontwikkelingen in de media Politieke ontwikkelingen Economische ontwikkelingen Technologische ontwikkelingen Organisatie en krachtenveld (naar: Keuning, 1993:1)

Corporate communication Corporate Communication is het management- instrument waarmee, op een zo effectief en efficiënt mogelijke wijze, alle bewust gehanteerde vormen van in- en externe communicatie zodanig op elkaar worden afgestemd dat een positieve uitgangspositie ontstaat met de doelgroepen waarmee men een afhankelijkheidsrelatie heeft. (Van Riel, 1997:33)

Positionering Het verwerven van een prominente plaats in de perceptie van de consument voor een keuzealternatief te midden van de andere, concurrerende alternatieven. (uit Van Raaij in Klandermans: 96:234)

Gewenste identiteit organisatie Informatie Attitudevorming Imagovorming succes

Corporate identity-mix Persoonlijkheid Gedrag Symboliek Communicatie (Vos en Schoemaker, p.54)

Identiteit Het geheel van karakteristieke eigenschappen van een organisatie; hoe de organisatie zich daadwerkelijk manifesteert en wat haar wezenlijke kenmerken zijn. (p.51) Gedrag Het totaal van manieren waarop een organisatie zich naar haar sociaal-economische omgeving manifesteert, zowel in visuele zin als inhoudelijk via houding en gedrag naar en van personeel, artikelen in de media, productiemethoden en productkwaliteit. (Aerssens, 1994) Symboliek De visuele presentatie van een organisatie volgens strikte voorschriften t.b.v. eenduidige herkenbaarheid. (van Rekom e.a.: 1991)

Analysemodel voor beeldvorming Identiteit van x: communicatiegedragsymboliek Endogene informatieExogene informatie Black Box: informatieverwerkingsprocessen waarneming selectie verwerking hoge uitwerkingsgraaduitw.graad op middenniveaulage uitw.graad kenniskenniskennis attitudeattitude is imago attitude imago is complex gestructureerdimago is een globale indruk

Beeldbepalende factoren - Eigen ervaring - Informele, interpersoonlijke comm. - Journalistieke uitingen - Betaalde communicatie