Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang
De komende 3 uur…
Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen, te waarderen en creëren op een gebruiksvriendelijke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via sociale media websites.
Sociale media = contact van mens tot mens
Een sociale netwerksite is een website die gebruikers een profiel laat aanmaken, dat ze vervolgens kunnen koppelen aan de profielen van anderen binnen hun sociaal netwerk.
Waarom sociale media inzetten voor Recruitment?
Fish where the fish are” 9 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Hyves 3 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Facebook 2 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel Internetters zijn in 2 jaar tijd 60% meer tijd gaan doorbrengen op sites als Facebook en LinkedIn.
Sociale media voor recruitment Actieve werving (sollicitanten vinden) – Vacatures “plaatsen” – Adverteren – Sourcen – Referral Employer Branding (door sollicitanten / kandidaten gevonden worden) Ter voorbereiding gesprek (en screening)
Actieve werving
Vacatures plaatsen Zet vacatures in je updateTe zien door jouw connecties Gratis
Zet vacatures in relevante groepen Te zien door leden van de (doel)groep Gratis
Banners plaatsenVacatures plaatsen Betaald
BannersVacatures
Sourcen Kandidaten met ervaring bij bepaalde bedrijven Kandidaten met bepaalde opleiding Kandidaten die bepaalde functie hebben (gehad)
Alternatief
Leg contact…
Let op de privacy wet!
Sociale media zijn PERSOONLIJK Nooit Altijd
Hyves Opleiding Bron: STIR januari 2010
Bereik per provincie Bron: STIR maart 2009
Gebruik je WieWatWaar
Vacatures plaatsen op marktplaats Gratis
Zoeken in Hyves Betaalde Hyves en Hyves in je netwerk Gratis Hyves
Zoek je doelgroep Hyves rondom een opleidingConcurrenten
Vind relevante opleidingen in jouw regio
Vind de bijbehorende Hyves..
Wees creatief met zoeken….
Hyves is geen verkoopkanaal!
Benader de ledenWord lid en plaats je vacature
Adverteren in je doelgroep
Kies je doelgroep
Target op kwaliteit EN kwantiteit
Maak je advertentie
Stel je budget vast
Total Facebook Users in Netherlands: Cijfers
Gebruik je updates Gratis
Plaats vacatures Gratis
Gebruik applicaties Gratis
Adverteren Betaald
Sourcen
GroepenFanpages
Hoe werkt het? Maak een profiel aan
Je tweets worden alleen gelezen door mensen die jou volgen…. Zorg dus dat je volgers krijgt!
Ga mensen volgen..
Plaatsen van vacatures
Maak gebruik van de inspanningen van andere accounts
Kennisoverdracht Informatie over kinderdagverblijf
Referral Recruitment
Referral recruitment meer kwalitatief goeie sollicitanten meer betrokken sollicitanten meer betrokken eigen medewerkers lagere wervingskosten
Referral Recruitment Case
Hulpmiddelen Sites Spot a Job Friendhunter Tools Recruitr Talenttracker
Maak het makkelijk voor je eigen medewerkers om nieuws/vacatures te delen met hun netwerk
Maak van je medewerkers ambassadeurs
Gadgets voor Referral Recruitment via Hyves
Voorwaarden voor referral recruitment Het moet passen binnen de bedrijfscultuur De beloning moet goed zijn Duidelijk communicatie Doel en noodzaak moet duidelijk zijn Meld en deel successen Ingebed in totale wervingsbeleid Regeling moet transparant zijn Administratie moet op orde zijn
Screening en voorbereiding
71% van de managers wint online informatie in over potentiële nieuwe medewerkers Voor 19% van de managers zijn de zoekresultaten (of het gebrek daaraan) weleens aanleiding geweest om een kandidaat af te wijzen
Maar geldt ook andersom…. 60% van de kandidaten googled de recruiter/manager
Wees (dus) bewust Weet wat er (over je) te vinden is op internet
Partou Trumpy
Employer Branding
Je merk wordt bepaald door alles wat er intern en extern wordt gezegd over: – je organisatie – je producten of diensten Employer Branding is actief de beeldvorming rondom de organisatie proberen vorm, inhoud en betekenis te geven
Hoger- versus lageropgeleiden Hoger opgeleiden letten op Employer Brand. Lager en middelbaar opgeleiden kijken eerst naar de baan.
Maak gebruik van de resources die er al zijn
Wees vindbaar!!!
LinkedIn-groepen Ultieme recruitment- en employer branding-mogelijkheden
‘Relevante’-groepen
Key issues
Maak een bedrijfsprofiel aan zodat mensen direct meer informatie over de organisatie zien
Maak een groep/fanpage aan rondom onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn FanpagesGroups
Fanpage of Groep?Doelstelling en doelgroep?
Betaalde Hyves
Hyves rondom een thema/onderwerp
Wees creatief
Voorbeelden
Sodexo Results produced — it has consistently produced significant results, including a 211% increase in career site traffic, a 56% increase in candidates per requisition, and a $300,000 reduction in advertising costs.
10 voordelen Social Media Recruitment 1.Interactie met doelgroep 2.Employer Branding 3.Bereiken latente doelgroep 4.Gebruik maken van netwerk 5.Hogere loyaliteit sollicitanten 6.Screening 7.Lagere kosten 8.Relatiemanagement 9.Alternatieve CV-database 10.Voorsprong op concurrentie
Sociale media strategie Een aanzet….
Stap 1 “Definitiefase” Bepaal doelstellingen Bepaal doelgroep
Stap 2 “Doelgroepanalyse”
Stap 3 “Plan tot uitvoering” Kies relevante (sociale) media Bestaande social media-activiteiten bekijken Bepalen welke tools en resources er nodig zijn Social media beleid opstellen Doelstellingen en meetpunten bepalen
Stap 4 “Uitvoering” Organisatie trainen Resources vrijmaken Profielen maken / optimaliseren Sociale media ‘aan elkaar knopen’ / eigen website Doelgroep benaderen Content creëren Contact (onder)houden Dialoog aangaan
Stap 5 “Evaluatie” Monitoren en meten social media-activiteiten Leren! Verbeteringen doorvoeren
Wat ga je nu morgen eerst doen? Doelstellingen bepalen Kennis Doelgroep(en) verzamelen Capaciteit vrijmaken Organisatie social media minded maken Boodschap en media kiezen Aanpassen / updaten huidige aanwezigheid Daarna: Content/Dialoog/Interactie
Bedenk…. Sociale media zijn onderdeel van de totale wervingsmiddelenmix. Blijf ook vooral de dingen doen die je nu doet. Sociale Media hebben tijd nodig. Verwacht niet meteen resultaat Het zijn SOCIALE media. Dat betekent investeren en daar (wellicht) later iets voor terug krijgen Probeer niet alle ontwikkelingen bij te houden! Beter 1 goed, dan 10 half
=Qcs_0141xI4
Vragen? Contact?