Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Social media gebruiken om een baan te vinden
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Presentatie nieuwe media
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Talentpools.
Social Media ‘Talk of the town’. De bekendste: Twitter, Youtube, Flicker, Facebook, Linkedin en Hyves.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Het nieuwe solliciteren:
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Social media presentatie
Kennismanagement & Sociale media
Online marketing Expert (in een week)
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Een nieuwe arbeidsmarkt Social media Marcel Burger van Burger Support.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
UVW LinkedIn Presentatie
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Sociale media als communicatiemiddel Door Jasper Van Biesen.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Overzicht Leergang 1.Slimmer werken 2.Opdrachten krijgen met LinkedIn 3.Je bent wat je publiceert 4.Opdrachten krijgen met Twitter 5.Maak een plan! 2.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Sociale media bij HR & jobs
De sociale sportvereniging op internet Janne Kuipers
Workshop Baukelien van Minnen. LinkedIn  LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+)  78% van de mensen op.
Sociale media. Wat zijn sociale media? Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met.
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Maak je website beter vindbaar!
Meer communiceren met een klein budget
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Sociale media inzetten
‘Boost je Business met LinkedIn’
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Zichtbaarheid Creëren
Gebruik VDAB-zelfbedieningstools
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Marketing in sociale media
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang

De komende 3 uur…

Social media is een paraplubegrip voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen, te waarderen en creëren op een gebruiksvriendelijke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via sociale media websites.

Sociale media = contact van mens tot mens

Een sociale netwerksite is een website die gebruikers een profiel laat aanmaken, dat ze vervolgens kunnen koppelen aan de profielen van anderen binnen hun sociaal netwerk.

Waarom sociale media inzetten voor Recruitment?

Fish where the fish are” 9 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Hyves 3 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Facebook 2 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel Internetters zijn in 2 jaar tijd 60% meer tijd gaan doorbrengen op sites als Facebook en LinkedIn.

Sociale media voor recruitment Actieve werving (sollicitanten vinden) – Vacatures “plaatsen” – Adverteren – Sourcen – Referral Employer Branding (door sollicitanten / kandidaten gevonden worden) Ter voorbereiding gesprek (en screening)

Actieve werving

Vacatures plaatsen Zet vacatures in je updateTe zien door jouw connecties Gratis

Zet vacatures in relevante groepen Te zien door leden van de (doel)groep Gratis

Banners plaatsenVacatures plaatsen Betaald

BannersVacatures

Sourcen Kandidaten met ervaring bij bepaalde bedrijven Kandidaten met bepaalde opleiding Kandidaten die bepaalde functie hebben (gehad)

Alternatief

Leg contact…

Let op de privacy wet!

Sociale media zijn PERSOONLIJK Nooit Altijd

Hyves Opleiding Bron: STIR januari 2010

Bereik per provincie Bron: STIR maart 2009

Gebruik je WieWatWaar

Vacatures plaatsen op marktplaats Gratis

Zoeken in Hyves Betaalde Hyves en Hyves in je netwerk Gratis Hyves

Zoek je doelgroep Hyves rondom een opleidingConcurrenten

Vind relevante opleidingen in jouw regio

Vind de bijbehorende Hyves..

Wees creatief met zoeken….

Hyves is geen verkoopkanaal!

Benader de ledenWord lid en plaats je vacature

Adverteren in je doelgroep

Kies je doelgroep

Target op kwaliteit EN kwantiteit

Maak je advertentie

Stel je budget vast

Total Facebook Users in Netherlands: Cijfers

Gebruik je updates Gratis

Plaats vacatures Gratis

Gebruik applicaties Gratis

Adverteren Betaald

Sourcen

GroepenFanpages

Hoe werkt het? Maak een profiel aan

Je tweets worden alleen gelezen door mensen die jou volgen…. Zorg dus dat je volgers krijgt!

Ga mensen volgen..

Plaatsen van vacatures

Maak gebruik van de inspanningen van andere accounts

Kennisoverdracht Informatie over kinderdagverblijf

Referral Recruitment

Referral recruitment meer kwalitatief goeie sollicitanten meer betrokken sollicitanten meer betrokken eigen medewerkers lagere wervingskosten

Referral Recruitment Case

Hulpmiddelen Sites Spot a Job Friendhunter Tools Recruitr Talenttracker

Maak het makkelijk voor je eigen medewerkers om nieuws/vacatures te delen met hun netwerk

Maak van je medewerkers ambassadeurs

Gadgets voor Referral Recruitment via Hyves

Voorwaarden voor referral recruitment Het moet passen binnen de bedrijfscultuur De beloning moet goed zijn Duidelijk communicatie Doel en noodzaak moet duidelijk zijn Meld en deel successen Ingebed in totale wervingsbeleid Regeling moet transparant zijn Administratie moet op orde zijn

Screening en voorbereiding

71% van de managers wint online informatie in over potentiële nieuwe medewerkers Voor 19% van de managers zijn de zoekresultaten (of het gebrek daaraan) weleens aanleiding geweest om een kandidaat af te wijzen

Maar geldt ook andersom…. 60% van de kandidaten googled de recruiter/manager

Wees (dus) bewust Weet wat er (over je) te vinden is op internet

Partou Trumpy

Employer Branding

Je merk wordt bepaald door alles wat er intern en extern wordt gezegd over: – je organisatie – je producten of diensten Employer Branding is actief de beeldvorming rondom de organisatie proberen vorm, inhoud en betekenis te geven

Hoger- versus lageropgeleiden Hoger opgeleiden letten op Employer Brand. Lager en middelbaar opgeleiden kijken eerst naar de baan.

Maak gebruik van de resources die er al zijn

Wees vindbaar!!!

LinkedIn-groepen Ultieme recruitment- en employer branding-mogelijkheden

‘Relevante’-groepen

Key issues

Maak een bedrijfsprofiel aan zodat mensen direct meer informatie over de organisatie zien

Maak een groep/fanpage aan rondom onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn FanpagesGroups

Fanpage of Groep?Doelstelling en doelgroep?

Betaalde Hyves

Hyves rondom een thema/onderwerp

Wees creatief

Voorbeelden

Sodexo Results produced — it has consistently produced significant results, including a 211% increase in career site traffic, a 56% increase in candidates per requisition, and a $300,000 reduction in advertising costs.

10 voordelen Social Media Recruitment 1.Interactie met doelgroep 2.Employer Branding 3.Bereiken latente doelgroep 4.Gebruik maken van netwerk 5.Hogere loyaliteit sollicitanten 6.Screening 7.Lagere kosten 8.Relatiemanagement 9.Alternatieve CV-database 10.Voorsprong op concurrentie

Sociale media strategie Een aanzet….

Stap 1 “Definitiefase” Bepaal doelstellingen Bepaal doelgroep

Stap 2 “Doelgroepanalyse”

Stap 3 “Plan tot uitvoering” Kies relevante (sociale) media Bestaande social media-activiteiten bekijken Bepalen welke tools en resources er nodig zijn Social media beleid opstellen Doelstellingen en meetpunten bepalen

Stap 4 “Uitvoering” Organisatie trainen Resources vrijmaken Profielen maken / optimaliseren Sociale media ‘aan elkaar knopen’ / eigen website Doelgroep benaderen Content creëren Contact (onder)houden Dialoog aangaan

Stap 5 “Evaluatie” Monitoren en meten social media-activiteiten Leren! Verbeteringen doorvoeren

Wat ga je nu morgen eerst doen? Doelstellingen bepalen Kennis Doelgroep(en) verzamelen Capaciteit vrijmaken Organisatie social media minded maken Boodschap en media kiezen Aanpassen / updaten huidige aanwezigheid Daarna: Content/Dialoog/Interactie

Bedenk…. Sociale media zijn onderdeel van de totale wervingsmiddelenmix. Blijf ook vooral de dingen doen die je nu doet. Sociale Media hebben tijd nodig. Verwacht niet meteen resultaat Het zijn SOCIALE media. Dat betekent investeren en daar (wellicht) later iets voor terug krijgen Probeer niet alle ontwikkelingen bij te houden! Beter 1 goed, dan 10 half

=Qcs_0141xI4

Vragen? Contact?