Monitoraat 2: Bronnen. A. Openboekexamen B. Zoekstrategie C. Refereren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Zoeken in limo VIVES bibliotheken.
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
De internet-encyclopdie voor kinderen
Profielwerkstuk.
Workshop Informatievaardigheden
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Beeldend werk van het 2 e en 3 e jaar. Het 2 e jaar – Eerste helft Thema: Physical self (Het lichamelijke) Wij kregen alle vrijheid in wat we daar mee.
Bronnen Merle Wissink.
Vakliteratuur opzoeken Lieve Devos. LibriSource+ Nieuw portaal voor toegang tot elektronische bronnen Gemeenschappelijk platform.
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Introductieles Dinsdag 8 oktober 2002 NB I 13H00.
Encyclopedie van de criminologische wetenschappen Herhaling en studietips Evaluatie Dinsdag 3 december H00 Auditorium NB I.
Literatuuronderzoek Bachelor scriptie
Onderzoeksvaardigheden
Management van Bibliografische Informatie DOELEN ALGEMEEN: leren zoeken van wetenschappelijke literatuur SPECIFIEK voor dit blok: –literatuur zoeken over.
Monitoraat 2: Bronnen.
Workshop Informatievaardigheden
Literatuur zoeken Workshop Literatuur Zoeken vrijdag 12 september 2014.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
De zoon van de souk door Bilal.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Bibliotheek Sociale Wetenschappen Introductie tot het zoeken  Website faculteitsbibliotheek  Catalogus LIBISng: boeken, eindwerken, tijdschriften  Databanken:artikels.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Een werkstuk maken.
Het maken van een spreekbeurt
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Leerkring POW Fase 4.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Arkelstein, school voor Praktijkonderwijs Oefenen met de zoekmachine Google Deel 2: gericht zoeken.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Bronnen controleren…. Hoe doe je dat? K=Kwaliteit O=Oorsprong D=Doel A=Actualiteit K=Kwantiteit.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Instructie eBook Pack via Entree-account (met activeringscode)
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
De GAS-wetgeving als instrument voor de aanpak van overlast Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid.
Monitoraat 2: Bronnen. C. Oefenen op refereren 1.2. Kluwer Zet onderstaande juridische bronnen in een voetnoot – Wetsvoorstel houdende strengere bestraffing.
Masterproef sociaal werk sociaal beleid. Masterproef Sluitstuk van een academische opleiding Belang masterproef manifesteert zich in het aantal studiepunten.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Surfen op het internet Basisbegrippen
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Goochelen met Google Zoeken
Het maken van een PWS.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Informatie OnderzoeksvaardighedeN
Informatiebijeenkomst Juriconnect
Zoeken naar informatie op het Internet.
Transcript van de presentatie:

Monitoraat 2: Bronnen

A. Openboekexamen B. Zoekstrategie C. Refereren

A. Openboekexamen 1.Wat is volgens jullie belangrijk bij de voorbereiding van een openboekexamen? 2.Bedenk een goede examenvraag voor het deel ‘bronnen’.

Meer informatie kan je vinden via volgende link: 3/nl/56

B. Zoekstrategie Stel dat je stage loopt bij I.T.E.R in Brussel. Je wordt door je stagemeester gevraagd om in het kader van een literatuurstudie over minderjarige zedendelinquenten de nodige wetenschappelijke literatuur op te zoeken. Welk stappenplan volg je?

B. Zoekstrategie 1. Situering en afbakening van het thema 2. Sociaalwetenschappelijke bronnen 3. Juridische bronnen 4. Statistische bronnen

1. Situering en afbakening van het thema Situering - Wettelijke regeling Definitie Trefwoorden

2. Sociaalwetenschappelijke bronnen Je bent op zoek naar boeken en tijdschriften waarvan de coördinaten niet gekend zijn? -Limo -Referentiedatabanken

2. Sociaalwetenschappelijke bronnen Welke criminologische tijdschriften kunnen voor dit onderwerp interessant zijn?

Geen logboek/dagboek “Bij het opzoeken van mijn bronnen ben ik eerst en vooral begonnen met op het internet te surfen en te zoeken naar de website van de bibliotheek rechtsgeleerdheid. De dag voordat we uitgebreid uitleg kregen over hoe we te werk moesten gaan, was ik al eens naar deze bibliotheek gegaan. Dat moment was nogal frustrerend omdat er slechts enkele artikels te vinden waren over mijn onderwerp. Na de uitleg heb ik alle moed bijeen geraapt en ik ben opnieuw naar de bibliotheek gegaan. Het ging al een stuk gemakkelijker.”

3. Juridische bronnen Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het zoeken naar juridische bronnen? – –

Wees volledig “Toen ik aankwam bij de juridische bronnen ging het wat minder vlot. Omdat hier ook slechts weinig bronnen beschikbaar waren. Ik heb enkele omzendbrieven gevonden via Ook op de website van het Belgisch Staatsblad op Als laatste heb ik ook nog gesurft naar waar ik ook nog een juridische bron vond.”

4. Statistische bronnen Stel dat je op zoek bent naar cijfers over het plegen van diefstal door minderjarigen, waar kan je deze informatie vinden? Stel dat je op zoek bent naar statistieken over elektronisch toezicht. Welke zijn het meest geschikt?

Verantwoord waarom je niets hebt gevonden “De statistische bronnen heb ik als laatste gezocht. Deze waren moeilijk te vinden. Via de sites die in het handboek staan van bronnen in het criminologisch onderzoek vond ik geen relevante informatie. Telkens ik een trefwoord ingaf in het venster zoeken, leidde dit tot nergens. Toen mijn zoeken op niets uitdraaide, heb ik in google ‘statistieken administratieve sancties’ ingegeven en vond wel enige informatie. Op de site Veligheids- en preventiebeleid van België vond ik een paar grafieken over de gemeentelijke administratieve sancties.”

C. Oefenen op refereren 1. Refereren in de tekst 1.1. APA Wordt in onderstaande tekst correct gerefereerd? “Het doornemen van de beschikbare literatuur leidt tot de vaststelling dat er geen eenduidige definitie over cyberpesten voorhanden is. Volgens Vandebosch H. en Van Cleemput K. kunnen in het merendeel van de definities echter twee aspecten onderkend worden: een eerste aspect focust op het algemene begrip ‘pesten’; een tweede aspect schenkt aandacht aan de communicatiemiddelen die gehanteerd dienen te worden om te kunnen spreken van de specifieke vorm ‘cyberpesten’.”

C. Oefenen op refereren 1.2. Kluwer Zet onderstaande juridische bronnen in een voetnoot – Wetsvoorstel houdende strengere bestraffing van moord en doodslag op politieambtenaren dat uitgaat van De Kamer van Volksvertegenwoordigers, zittingsjaar , nummer 52K0578/001. – Een arrest van het Grondwettelijk Hof op 10 oktober 2007, arrestnummer 128/2007 gevonden op – Artikel 2 van de wet van 21 april 2007 betreffende de internering van personen met een geestesstoornis. Deze wet gepubliceerd in het Staatsblad op

C. Oefenen op refereren Art.2 wet 21 april 2007 betreffende de internering van personen met een geestesstoornis, BS 13 juli 2007; Wetsvoorstel houdende strengere bestraffing van moord en doodslag op politieambtenaren, Parl. St. Kamer , nr. 52K0578/001; GwH 10 oktober 2007, nr. 128/2007.

C. Oefenen op refereren 2. refererentielijst/ bibliografie volgens kluwer en APA 2.1. Stel dat je wilt verwijzen naar de licentiaatsthesis van K. Coenen (94p.) over ‘De plaats van herstelbemiddeling in een assisenproces’. Haar thesis werd in academiejaar geschreven aan de KU Leuven. Haar promotor was professor Ivo Aertsen.

APA Coenen, K. (2007). De plaats van herstelbemiddeling in een assisenproces [Licentiaatsthesis]. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven. KLUWER COENEN, K., De plaats van herstelbemiddeling in een assisenproces, onuitg. licentiaatsthesis criminologische wetenschappen KU Leuven, , 94p.

2.2. Ik verwijs naar een artikel van Anjuli Van Damme en Lieven Pauwels ‘Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school’, pagina 17 tot 36. Dit artikel werd gepubliceerd in Panopticon, 2010, jaargang 31, nummer 6.

Van Damme, A., & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31 (6), pp Van Damme, A., & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31 (6), pp Van Damme, A., & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31, pp Van Damme, A. & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon 31 (6), pp

Van Damme, A., & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31 (6), pp Van Damme, A., & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31 (6), pp Van Damme, A., & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31, pp Van Damme, A. & Pauwels, L. (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon 31(6), pp

KLUWER VAN DAMME, A. en PAUWELS, L., “Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school”, Panopticon 2010, afl. 6,

2.3. Ik verwijs naar de bijdrage van Elke Devroe, Criminologie en beleid: een spannende relatie? (pagina’s 73-93), gepubliceerd in ‘Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek’. De redactie was in handen van Kristel Beyens, Johan Goethals, Paul Ponsaers en Geert Vervaeke. De reader werd uitgegeven door Politeia, Brussel in 2002.

DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS, & G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, pp DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS en G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS, & G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS en G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, pp

DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS, & G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, pp DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS en G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS, & G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, DEVROE, E., “Criminologie en beleid: een spannende relatie?” in K. BEYENS, J. GOETHALS, P. PONSAERS en G. VERVAEKE (eds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek, Brussel, Politeia, 2002, pp

APA Devroe, E. (2002). Criminologie en beleid: een spannende relatie? In K. Beyens, J. Goethals, P. Ponsaers, & G. Vervaeke (Reds.), Criminologie in actie: Handboek criminologisch onderzoek (pp ). Brussel: Politeia.

2.4. Ik verwijs naar een brochure ‘studiemethode’ uitgegeven in 2009 door Studieadvies Katholieke Universiteit Leuven. Die brochure telt 52 pagina’s Ik verwijs naar een internetbron ‘Justitie in cijfers’ van de Federale Overheidsdienst Justitie. Deze bron werd geraadpleegd op 7 maart 2011 op Deze brochure werd uitgegeven in 2009 door de Federale Overheidsdienst Justitie (Brussel) en omvat 40 pagina’s.

APA Studieadvies Katholieke Universiteit Leuven (2009). Studiemethode [Brochure]. Leuven: Studieadvies Katholieke Universiteit Leuven. KLUWER STUDIEADVIES KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN, Studiemethode, Leuven, Studieadvies Katholieke Universiteit Leuven, 2009, 52p.

APA Federale Overheidsdienst Justitie (2009). Justitie in België. Brussel: Federale Overheidsdienst Justitie [ , Federale Overheidsdienst Justitie: KLUWER FEDERALE OVERHEIDSDIENST JUSTITIE, justitie in België, Brussel, Federale Overheidsdienst Justitie, 2009, 40p. en

2.6. Ik verwijs naar een schriftelijke vraag (nummer 1269) van Koen T’ Sijen over ‘de belspelletjes op televisie - de toepassing van het koninklijk besluit’ op 2 maart 2007 aan de vice-eersteminister en minister van Justitie. De vraag werd gesteld in de Kamer. Je vindt deze vraag op pagina

KLUWER Vr. en Antw. Kamer , 2 maart 2007, (Vr. nr K. T’SIJEN). (enkel via Kluwer)