Competentieprofiel CMD

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Studieloopbaancoaching
Een startersgids voor innovatie
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SBC blok 3 TDI 2011.
V1 stage - Blok 4.
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Van doelen naar reflectie
Portfolio
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Welkom in L22 ! SLB 2 L22 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
SLB2 K21 Bijeenkomst 1 Marjan Koerselman.
Studieloopbaanbegeleiding
Eerstejaarsproblemen
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Welkom in L23 ! SLB 2 L23 Bijeenkomst 1 Stefan Schuur.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Informatica Technische Informatica Business IT & Management Afstudeerfase Introductie 2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Studie Loopbaan Coaching
Alle lijntje bij elkaar…?
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
VOORLICHTING B3 Keuzeruimte / Minor Gert Brinkman Mark Tempelman November 2015.
Praktijkervaring en reflectie
SLC Bijeenkomst H. El- Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Praktijkervaring & Reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Opdrachten en eindopdracht
Studieloopbaancoaching
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Kiezen voor keuzedelen
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Observeren Les 3.
Internationalisering info maart 2017
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Beleid en regelgeving Les 3.
Sieberdam/ROCS & KODOS
LIP.
Les 2: gegevens samenvatten
volgende bladzijde terug
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Portfolio, Logboek en Casus
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Transcript van de presentatie:

Competentieprofiel CMD Een kleine handleiding

De competenties 1. Research & innovation 2. Concepting 3. Design 4. Multimedia production 5. Quality monitoring & implementation 6. Multidisciplinary teamwork 7. Communication 8. Projectmanagement 9. Sharing 10. Growth & reflection

Grondregels Iedereen, inclusief de hogerejaars, gaat over op het nieuwe competentieprofiel* Basisniveau van alle 10 comps verplicht in propedeuse Gevorderd niveau van alle 10 comps verplicht in hoofdfase Expert niveau van 6 comps verplicht in hoofdfase *Met uitzondering van cohort 2001. Hier gelden aparte regels voor.

Grondregels (2) Alle behaviours moeten tenminste één maal gedurende de studie aan bod komen Studenten mogen zelf behaviours toevoegen (maar niet weghalen!) Studenten laten POP aftekenen door vakdocenten

Major en Minors De opleiding CMD bestaat uit een Major van 120 EC aan verplichte studiepunten inclusief stage en afstuderen De Minor is een blok van 30 EC waarin je aan verplichte punten, èn aan keuzepunten werkt. Hierbij kan het om dezelfde competenties gaan

EC verdeling in propedeuse Comp niv EC Research & innovation B 9 Concepting B 9 Design B 9 Multimedia production B 12 Quality monitoring & implementation B 3 Multidisciplinary teamwork B 3 Communication B 3 Project management B 3 Sharing B 3 Growth & reflection B 6

EC verdeling in de hoofdfase Hoofdfase: G E 1. Research & innovation 3 - 2. Concepting 3 3 3. Design 3 3 4. Multimedia production 3 3 5. Quality monitoring & implementation 3 - 6. Multidisciplinary teamwork - 3 7. Communication - - 8. Project management 3 - 9. Sharing 3 - 10. Growth & reflection 3 -

Stage en afstuderen Stage: G Afstuderen: E 1. Multidisciplinary teamwork 6 2. Communication 3 3 Growth & reflection 3 Afstuderen: E 1. Research & innovation 6 2. Growth & reflection 6

Opstellen van een POP (1) Bedenk wat jouw activiteiten kunnen zijn en welke rol je op je neemt in het project Kijk in het competentieprofiel welke behaviours (gedragsindicatoren) bij die activiteiten passen. Hier mag je ook zelf nieuwe behaviours toevoegen. Let wel op dat je tijdens je studie alle behaviours een keer opneemt in je POP. Schrijf nu je activiteiten op bij de behaviours in je POP Als hulp bij het opschrijven van jouw activiteiten bij de behaviours kun je voorbeelden van de docenten gebruiken, die je dan aanpast aan jouw eigen plannen.

Opstellen POP (2) Bepaal niveau, waarbij je de volgende vuistregels hanteert: Basisniveau: je ziet essentie van een ingebracht probleem en voert op basis daarvan je taken uit Gevorderd: je legt verbanden, herkent oorzaken, vormt een visie; hiermee verantwoord je de uitvoering van je taken Expert: je formuleert een eigen strategie om nieuwe problemen het hoofd te bieden; in nieuwe situaties kun je dus als adviseur optreden

Opstellen POP (3) Bepaal het aantal te behalen EC. Per eerstejaarsproject kun je minstens 15 EC behalen. Meer mag ook, maar hou het geloofwaardig: 1 EC staat voor 28,5 studiebelastingsuren. Heb je één klein tekeningetje gemaakt, al is het nog zo mooi, dan kun je daar geen 3 EC mee verdienen. In de hoofdfase is 30 EC per minorperiode de norm. Als je per studiejaar 60 EC behaalt, lig je op schema. Overleg met je projectgroep en een vakdocent of alle taken in het project zijn afgedekt Vul nu je POP in

Rol mentor, tutor, vakdocent Met de mentor bespreek je de om de drie weken je studievoortgang in een één-op-één gesprek De tutor houdt projectvoortgang in de gaten in wekelijkse bijeenkomsten Met de vakdocent bespreek je de activiteiten die je gaat ondernemen in het project en het aantal EC dat je daarmee wilt halen

Assessments Bijeenkomst van vakdocenten en de projectgroep, waarin studenten hun competenties aantonen. Assessments vinden plaats halverwege het project en aan het eind. Houd je daarbij aan het volgende: Je POP moet vóór het assessment zijn goedgekeurd en afgetekend. Zo bestaat er geen twijfel over waar jij op geassessed wil worden en hoeveel EC je daarmee denkt te halen Het POP moet worden meegenomen naar het assessment. Zonder POP geen assessment

Match oude en nieuwe profiel (Voor hogerejaars) Analyse 3 V → research & innovation Functioneel ontwerp 3 V → design Grafisch ontwerp 3 V → design Hedendaagse technieken 3 V → research & innovation Onderzoek 3 V → research & innovation Overleg met externen 3 V → communicate Presenteren 3 V → communicate Schriftelijke vaardigheden 2 V → communicate Zelfontwikkeling 3 V → growth & reflection

Waar vind je wat? Het competentieprofiel staat online op http://www.cmd-leeuwarden.nl Verdere informatie wordt ook daar bij geplaatst