Van dozen schuiven tot regisseren. NedTrain Inkoop & Logistiek Service Logistics Summit 19 oktober 2011 “Hoe een witte winter ons hierbij hielp”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Wat is strategisch leren?
Out of Stock Diemen, Februari 2006.
Menno Karres Lead Auditor
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Customer service en planvorming
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Business Marketing Management
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
Facility management en inkoop
Logistiek management: begrippen en principes
Voorraadbeheersing en voorspellen
Blok 2 les 7, college en werkgroep Maandag 17 december 2007
De kracht van HGH Gedreven, doelgericht en met zekerheid naar de juiste oplossing. Gedreven professionals, met de juiste oplossing daar gaat het om. Helder.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
© de vries business consultancy, 2008
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
Business Marketing Management
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Strategie en positionering
Van elkaar leren besparen
2009 Aberdeen2010 Hamburg/Husum 2011 DK / A’Dam Toekomst? Pitch Offshore wind Allard van Dijk – NV NOM – 30 juni 2011.
Nike Supply Chain Management
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Supply Chain Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
PEARLE B E N E L U X Business Case BLMC SC Professional 2012 of “hoe de professionaliteit van de markt een familiebedrijf dreigt in te halen” Aanpak van.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Operations & Supply Chain Director
ASL 2 Een dynamisch framework
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Structuurborden. Visualisatie hulpmiddelen inclusief training en coaching op de werkplek. Om dagelijkse problemen vast te leggen, de voortgang te bewaken.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten Casestudy Zorg Innovatie.
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Intelligente Monitoring Licht Verstandelijk Gehandicapten
Checklist for Savings & Added Value
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Servitisation of data analytics models: strategic options and challenges Inspiratiesessie SLF Summit 2018.
Date: Royal Lemkes Plastics AIPH conference.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Van dozen schuiven tot regisseren. NedTrain Inkoop & Logistiek Service Logistics Summit 19 oktober 2011 “Hoe een witte winter ons hierbij hielp”

2 Service Logistics Summit 2011 NedTrain NedTrain is een volle dochter van de Nederlandse Spoorwegen en al meer dan 165 jaar specialist in: Onderhoud en service Schadeherstel Modificering Reiniging Overig activiteiten Ambitie 2015: Best in Class in EU, dwz topprestaties die gedreven worden door klantwensen en –eisen van rollend materieel

3 Service Logistics Summit Een koud kunstje? Onderzijde ICM materieel

4 Service Logistics Summit Afgelopen twee winters Aandacht verslapt door “kwakkelwinters” Grootste problemen vooral bij nieuw materieel: SLT, ICM en Virm Oude (isolatieproblemen spoelen) problemen niet volledig opgelost

5 Service Logistics Summit Problemen inkoop&logistiek vraagkant Onvoldoende demand pull Afstemming materieel team met materialen planner beperkt (onvoldoende proactief) Niemand voert regie: Estafettemodel in plaats van Supply chain Voornamelijk voorraad “oplossingen” en “prijs vechten”

6 Service Logistics Summit Problemen inkoop&logistiek aanbodkant Levertijd winterdelen niet goed afgestemd met onderhoudsbehoefte Niet goed geanticipeerd (GTO tanks, 32 in keten) Inkoop (en leverancier) onvoldoende aangesloten bij verbruiksproblemen Geen inzicht in BOM leverancier Lange levertijden Geen voorraad kritisch onderliggende items Geen toegevoegde waarde

7 Service Logistics Summit Toegevoegde waarde leverancier

8 Service Logistics Summit Huidige situatie Door grote problemen enorme leercurve voor alle ketenspelers Veel meer keten benadering, voor onderdelen inkoop&logistiek in lead Video conference met vast ritme Multidisciplinair per materieelserie Vroegtijdig informatie delen Oorzaak aanpakken, niet alleen voorraadoplossingen Inkopen obv waardecreatie

9 Service Logistics Summit 2011 Quote “We may have all come on different ships, we’re in the same boat now” (Martin Luther King)

10 Service Logistics Summit 2011 Value sourcing Markt eisen Keten eisen

11 Service Logistics Summit 2011 NedTrain: Complexiteit SB CBT LWB R&O OB Materieelserie D Materieelserie C Materieelserie B Materieelserie A Leveranciersmarkt

12 Service Logistics Summit 2011 Mijn droom….onze droom Teams die zich verantwoordelijk voelen voor het I&L proces gedurende de gehele product life cycle en hun categorie managen als ware het hun eigen bedrijf en van daaruit de keten regisseren. Presteren en Continue verbeteren Kwaliteit (Quality) Logistiek (Logistics) Technologie (Technology) Totale kosten (Cost) Verantwoordelijkheid op de behoefte van de klant Eind klant (reiziger) Bedrijf (NS/NedTrain) Materieelserie (treinen) Standaard manier van werken Plezier en trots op resultaten

13 Service Logistics Summit 2011 Standaard manier van werken Fysiek organiseren QLTC teams en competenties ontwikkelen Weekritme op operationeel en management niveau binnen I&L Eerste Dashboard inrichten met standaard kpi’s, bijv. L: CLIP (aantal orderregels ontvangen op bevestigingsdatum leverancier t.o.v. totaal ontvangen orderregels) C: Spend results (waarde inkoopresultaat) C: Inventory (waarde voorraad) Review cycli op Inkoop&Logistiek, Business & Directie niveau Navigatiekit gebruiken en verder ontwikkelen Expediting lijst totaal en per leverancier Ontvangstregistratie totaal en per locatie Voorraad lijst totaal en per team Dashboard totaal en per team

14 Service Logistics Summit 2011 Multi disciplinaire teams werken gezamenlijk aan de QLTC target voor de klant Supplier Account teams (Categorie teams aangevuld met mensen van de leverancier) Categorie teams (alleen mensen uit eigen organisatie) QLTC initieel proces QLTC continue proces Supplier profile Spend analyse QLTC Lange termijn contract Leveranciersinformatie Markt onderzoek Innovatie Expediting lijst Materieelserie teams (klant)

15 Service Logistics Summit 2011 Regatta naar succes Vormen van de basis (2012) - inrichten CAT teams - standaard manier van werken - communicatie (team, klant, leveranciers) 2. Leveren wat beloofd is (2012) - dashboards - presteren op basis van de dashboards 3. Verbeteren van de prestatie (2013) 4. Verscherpen van targets (2013) Evaluatie Bepalen nieuwe doelen naar optimale ketenregie 4 Voorbereiding (2011) - masterplan - Inrichten pilot team - communicatieplan

16 Service Logistics Summit 2011 NedTrain: Keeping you on track!!