Van dozen schuiven tot regisseren. NedTrain Inkoop & Logistiek Service Logistics Summit 19 oktober 2011 “Hoe een witte winter ons hierbij hielp”
2 Service Logistics Summit 2011 NedTrain NedTrain is een volle dochter van de Nederlandse Spoorwegen en al meer dan 165 jaar specialist in: Onderhoud en service Schadeherstel Modificering Reiniging Overig activiteiten Ambitie 2015: Best in Class in EU, dwz topprestaties die gedreven worden door klantwensen en –eisen van rollend materieel
3 Service Logistics Summit Een koud kunstje? Onderzijde ICM materieel
4 Service Logistics Summit Afgelopen twee winters Aandacht verslapt door “kwakkelwinters” Grootste problemen vooral bij nieuw materieel: SLT, ICM en Virm Oude (isolatieproblemen spoelen) problemen niet volledig opgelost
5 Service Logistics Summit Problemen inkoop&logistiek vraagkant Onvoldoende demand pull Afstemming materieel team met materialen planner beperkt (onvoldoende proactief) Niemand voert regie: Estafettemodel in plaats van Supply chain Voornamelijk voorraad “oplossingen” en “prijs vechten”
6 Service Logistics Summit Problemen inkoop&logistiek aanbodkant Levertijd winterdelen niet goed afgestemd met onderhoudsbehoefte Niet goed geanticipeerd (GTO tanks, 32 in keten) Inkoop (en leverancier) onvoldoende aangesloten bij verbruiksproblemen Geen inzicht in BOM leverancier Lange levertijden Geen voorraad kritisch onderliggende items Geen toegevoegde waarde
7 Service Logistics Summit Toegevoegde waarde leverancier
8 Service Logistics Summit Huidige situatie Door grote problemen enorme leercurve voor alle ketenspelers Veel meer keten benadering, voor onderdelen inkoop&logistiek in lead Video conference met vast ritme Multidisciplinair per materieelserie Vroegtijdig informatie delen Oorzaak aanpakken, niet alleen voorraadoplossingen Inkopen obv waardecreatie
9 Service Logistics Summit 2011 Quote “We may have all come on different ships, we’re in the same boat now” (Martin Luther King)
10 Service Logistics Summit 2011 Value sourcing Markt eisen Keten eisen
11 Service Logistics Summit 2011 NedTrain: Complexiteit SB CBT LWB R&O OB Materieelserie D Materieelserie C Materieelserie B Materieelserie A Leveranciersmarkt
12 Service Logistics Summit 2011 Mijn droom….onze droom Teams die zich verantwoordelijk voelen voor het I&L proces gedurende de gehele product life cycle en hun categorie managen als ware het hun eigen bedrijf en van daaruit de keten regisseren. Presteren en Continue verbeteren Kwaliteit (Quality) Logistiek (Logistics) Technologie (Technology) Totale kosten (Cost) Verantwoordelijkheid op de behoefte van de klant Eind klant (reiziger) Bedrijf (NS/NedTrain) Materieelserie (treinen) Standaard manier van werken Plezier en trots op resultaten
13 Service Logistics Summit 2011 Standaard manier van werken Fysiek organiseren QLTC teams en competenties ontwikkelen Weekritme op operationeel en management niveau binnen I&L Eerste Dashboard inrichten met standaard kpi’s, bijv. L: CLIP (aantal orderregels ontvangen op bevestigingsdatum leverancier t.o.v. totaal ontvangen orderregels) C: Spend results (waarde inkoopresultaat) C: Inventory (waarde voorraad) Review cycli op Inkoop&Logistiek, Business & Directie niveau Navigatiekit gebruiken en verder ontwikkelen Expediting lijst totaal en per leverancier Ontvangstregistratie totaal en per locatie Voorraad lijst totaal en per team Dashboard totaal en per team
14 Service Logistics Summit 2011 Multi disciplinaire teams werken gezamenlijk aan de QLTC target voor de klant Supplier Account teams (Categorie teams aangevuld met mensen van de leverancier) Categorie teams (alleen mensen uit eigen organisatie) QLTC initieel proces QLTC continue proces Supplier profile Spend analyse QLTC Lange termijn contract Leveranciersinformatie Markt onderzoek Innovatie Expediting lijst Materieelserie teams (klant)
15 Service Logistics Summit 2011 Regatta naar succes Vormen van de basis (2012) - inrichten CAT teams - standaard manier van werken - communicatie (team, klant, leveranciers) 2. Leveren wat beloofd is (2012) - dashboards - presteren op basis van de dashboards 3. Verbeteren van de prestatie (2013) 4. Verscherpen van targets (2013) Evaluatie Bepalen nieuwe doelen naar optimale ketenregie 4 Voorbereiding (2011) - masterplan - Inrichten pilot team - communicatieplan
16 Service Logistics Summit 2011 NedTrain: Keeping you on track!!