Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele 2014-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Wegwijzerdementie.
Succesvol in onderwijs met ICT
Scenario’s bezuinigingen. Als bibliotheek zorgen voor: Bronnen voor kennis en informatie (basis voor) ontwikkeling (ruimte voor) verbeelding Wij zijn.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
ICT in een dynamische context
Lezen op de LEA strategisch netwerken in leesbevordering Adriaan Langendonk Landelijk Projectleider Stichting Lezen/SIOB 20 januari 2011.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Kwaliteitsprofielen.
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Presentatie doelgroep Jeugd Door Rianne Brouwers en Lieke Hoefs.
Krimp biedt kansen ! 3 november 2015.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Kenniscirkel Caroline Heijer. Programma uur: dbos: hoe pak je het aan, intern en extern? uur: dbos en de zwakke lezer uur:
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Presentatie gemeenteraad Boekel 18 november 2014.
De ColumBus en Biblioservicebus: extramuraal bibliotheekwerk in Zeeland.
Kenniscirkel dBos 11 oktober Beeld tot nu toe – NH ● Open deur voor de kwartiermaker ● Combinatie met regeling cultuureducatie ● Kennisdelen graag.
Bibliotheekbeleid gemeente Nuth Eén gecertificeerde bibliotheek.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Het Oost-Vlaamse tragewegenbeleid: vanuit een gemeentedekkende visie tot een tragewegennetwerk over de ganse provincie Doel tegen 2020: een provinciedekkende.
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Stichting Lezen: naar een sterke leescultuur Inspiratiedag Kunst van Lezen 13 september 2011.
Brede School Ursem 2014 Visie Bevorderen van de ontwikkeling kinderen 0-12 jaar Samen sterker Efficiënt inzetten van ruimten Versterken voorzieningenniveau.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Lein Goudzwaard Leesconsulent Bibliotheek Zuid-Hollandse Delta.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Initiatief Ministerie van OC&W Stichting Lezen Sector instituut openbare bibliotheken.
Meten = weten wat levert het op? gaan kinderen echt beter lezen?
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
BoekStart voor baby’s Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te binden.
Monitor dBos terugblik op praktische ervaringen meting vooruitblik en planning meting Kunst van Lezen Nicolien de Pater.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Interactief voorlezen in de kinderopvang aan 0 – 4 jarigen Training.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Leesplezier voor jonge kinderen (0-4 jaar). 2 Waarom is voorlezen zo belangrijk?
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Welkom Workshop “leesbevordering in kleine gemeenten”
Campagne taalvaardigheid
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
AGENDA WOG 15 juli Opening Mededelingen
Voorlezen in de kinderopvang
School in Verbinding voor alle scholen
BoekStart voor baby’s > Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-2) > Doel: ouders van baby’s met boeken en lezen in contact brengen door ze te.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Onderzoeksrapport ‘Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele

Bibliotheek Oosterschelde Regionale gemeentelijke beleidsvisie : “De bibliotheek van betekenis, 2014 – 2017 “ Beleidslijnen: * Taalstimulering, leesbevordering en mediawijsheid jeugd * Opbouw en versterking digitale bibliotheek * Van spreiding naar kwaliteit in betekenisvolle vestigingen Bibliotheek van betekenis

Context Voortgaande digitalisering Veranderende klantbehoeften Economisch belang van taal- en leesvaardigheid Demografische ontwikkelingen Politiek-economische ontwikkelingen Bibliotheek van betekenis

Programmatische aanpak jeugdbeleid 0-2 jaar Boekstart 2-4 jaar Boekstart in de kinderopvang 4-12 jaar De bibliotheek op school 12 jaar e.o. De bibliotheek op school VMBO (pilot) Bibliotheek van betekenis

Boekstart Aanpak : informeren jonge ouders over belang van taalstimulering. Contact via gemeente, consultatiebureau’s etc Babyboekjes en thema- ochtenden in bibliotheek Bereik: 100 % dekking mailingen, effect Borsele % Bibliotheek van betekenis

Boekstart in de kinderopvang Aanpak : kennisbevordering pedagogisch medewerkers t.a.v. belang (interactief) voorlezen, inrichten boekenhoek, maken leesplan, volgen effect Bereik: samenwerking met 50 % van de locaties voor KOV (max.25) Stand van zaken 2013 : 1 Bibliotheek van betekenis

De Bibliotheek op school Aanpak : leesconsulenten in de school (o.b.v. omvang school) thema’s : taal, leesplezier, mediawijsheid ondersteunend aan curriculum school collecties (dBos), maken en monitoren leesplan Bereik : doel dBOS op 80 % van alle scholen Stand van zaken 2013: 4 scholen dBos, 1 onderwijsservicebus Voorwaarden : partnerschap, eigen taal- en leesbeleid Vraag : draagvlak scholen, visie op gewenste vorm Bibliotheek van betekenis

Digitale bibliotheek Aanpak : landelijk inkoop content (e- books, informatiebestanden) bestellen en leveren fysieke boeken o.b.v. internetbestellingen Distributie en toegang via provinciaal datanetwerk en fysiek distributienetwerk (vervoer/ Klant is lid van digitale bibliotheek Bereik : afhankelijk van beschikbaarheid content en distributiepunten Bibliotheek van betekenis

Vestigingen Huidige situatie : Twee vestigingen: Heinkenszand- s Gravenpolder qua inhoud up to date,maar beperkt open Vier leespunten : hulpmiddel t.b.v. de Bibliotheek op school, afhaalpunt volwassenen Bibliobus: drie varianten (onderwijsservicebus, biblioservicebus, reguliere bibliobus) totaal 6,15 sta-uren over 8 kernen. Beleid: bij sluiting school verdwijnt bibliobus. Bibliotheek van betekenis

Gebruik vestigingen Bibliotheek van betekenis BorseleIndelingHeinkenszands-Gravenpolder Totaal 2012Jeugd t/m 4 jaar t/m 14 jaar t/m 17 jaar Volwassenen t/m 64 jaar jaar en ouder Overig Overig Totaal

Beleid Borsele Financieel kader : nog nader vast te stellen, bepalend voor keuzes Optimaliseren jeugdbeleid : Boekstart doorzetten Boekstart in de Kinderopvang intensiveren de Bibliotheek op school op 80 % van alle scholen Digitale bibliotheek : implementeren en beschikbaar stellen Vestigingen : Keuze voor meer rendement huidige vestigingen Bibliobus afbouwen en waar gewenst omzetten naar inzet als mediaondersteuning van de Bibliotheek op school Bibliotheek van betekenis