Bibliotheek van betekenis; bibliotheekbeleid gemeente Borsele
Bibliotheek Oosterschelde Regionale gemeentelijke beleidsvisie : “De bibliotheek van betekenis, 2014 – 2017 “ Beleidslijnen: * Taalstimulering, leesbevordering en mediawijsheid jeugd * Opbouw en versterking digitale bibliotheek * Van spreiding naar kwaliteit in betekenisvolle vestigingen Bibliotheek van betekenis
Context Voortgaande digitalisering Veranderende klantbehoeften Economisch belang van taal- en leesvaardigheid Demografische ontwikkelingen Politiek-economische ontwikkelingen Bibliotheek van betekenis
Programmatische aanpak jeugdbeleid 0-2 jaar Boekstart 2-4 jaar Boekstart in de kinderopvang 4-12 jaar De bibliotheek op school 12 jaar e.o. De bibliotheek op school VMBO (pilot) Bibliotheek van betekenis
Boekstart Aanpak : informeren jonge ouders over belang van taalstimulering. Contact via gemeente, consultatiebureau’s etc Babyboekjes en thema- ochtenden in bibliotheek Bereik: 100 % dekking mailingen, effect Borsele % Bibliotheek van betekenis
Boekstart in de kinderopvang Aanpak : kennisbevordering pedagogisch medewerkers t.a.v. belang (interactief) voorlezen, inrichten boekenhoek, maken leesplan, volgen effect Bereik: samenwerking met 50 % van de locaties voor KOV (max.25) Stand van zaken 2013 : 1 Bibliotheek van betekenis
De Bibliotheek op school Aanpak : leesconsulenten in de school (o.b.v. omvang school) thema’s : taal, leesplezier, mediawijsheid ondersteunend aan curriculum school collecties (dBos), maken en monitoren leesplan Bereik : doel dBOS op 80 % van alle scholen Stand van zaken 2013: 4 scholen dBos, 1 onderwijsservicebus Voorwaarden : partnerschap, eigen taal- en leesbeleid Vraag : draagvlak scholen, visie op gewenste vorm Bibliotheek van betekenis
Digitale bibliotheek Aanpak : landelijk inkoop content (e- books, informatiebestanden) bestellen en leveren fysieke boeken o.b.v. internetbestellingen Distributie en toegang via provinciaal datanetwerk en fysiek distributienetwerk (vervoer/ Klant is lid van digitale bibliotheek Bereik : afhankelijk van beschikbaarheid content en distributiepunten Bibliotheek van betekenis
Vestigingen Huidige situatie : Twee vestigingen: Heinkenszand- s Gravenpolder qua inhoud up to date,maar beperkt open Vier leespunten : hulpmiddel t.b.v. de Bibliotheek op school, afhaalpunt volwassenen Bibliobus: drie varianten (onderwijsservicebus, biblioservicebus, reguliere bibliobus) totaal 6,15 sta-uren over 8 kernen. Beleid: bij sluiting school verdwijnt bibliobus. Bibliotheek van betekenis
Gebruik vestigingen Bibliotheek van betekenis BorseleIndelingHeinkenszands-Gravenpolder Totaal 2012Jeugd t/m 4 jaar t/m 14 jaar t/m 17 jaar Volwassenen t/m 64 jaar jaar en ouder Overig Overig Totaal
Beleid Borsele Financieel kader : nog nader vast te stellen, bepalend voor keuzes Optimaliseren jeugdbeleid : Boekstart doorzetten Boekstart in de Kinderopvang intensiveren de Bibliotheek op school op 80 % van alle scholen Digitale bibliotheek : implementeren en beschikbaar stellen Vestigingen : Keuze voor meer rendement huidige vestigingen Bibliobus afbouwen en waar gewenst omzetten naar inzet als mediaondersteuning van de Bibliotheek op school Bibliotheek van betekenis