TWITTER TIJDENS INFECTIEUITBRAKEN: DO’S & DONT’S KATA OTTOVAY(RIVM) LEX VAN VELSEN (UNIVERSITEIT TWENTE/RIVM)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Social Media marketing
Heerlijk Wonen marketing
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Hoe ontstond dit initiatief ?
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Ferry Jainathsingh Jelitza Naarden Gregory Plet
Tim Versluijs Leerdoelen.
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
de ouderbetrokkenheid vergroten
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
Nieuw relatiemanagement, SCRM
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
-140 tekens berichten sturen -Je deelt deze berichten met je volgers -Deze berichten heten een ‘Tweet’ -Volgers zijn twitteraars die zich hebben aangemeld.
Een stageplaats met Social media
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Meer bekendheid via Linkedin Stella Maaswinkel Verseau trainingen.
Twitter wat is het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 november © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Een kwetterende pionier in Limburg
Social media presentatie
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Help, dement! Patiënt en mantelzorger aan het woord Auke Wiegersma.
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Sociale media in je les
Een teek? Pak 'm beet! 13 april 2017.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
SOCIAL MEDIA KoenLouisInformatics. INHOUD INTRODUCTIE VERSCHILLENDE SOCIAL MEDIA MARKETING EN INTERNETSTRATEGIE STERKE KANTEN ZWAKKE KANTEN CONCLUSIE.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Iedereen gebruikt social media.
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Het Digitaal Educatief Produkt Waar haal je dat vandaan?
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Profileren via sociale media Anita Boerema. Sociale media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst.
Holland Fit – J. van Zwieten e-Health; Social Media en Applicaties Abbs door Apps?
Sociale media bij HR & jobs
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Leerlingen en social media
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
Social media plan Gemaakt door : Dorien van der Gugten Klas: B-MMC4-1a
Opdracht communicatie week 3
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Hoe de data-explosie al onze vragen gaat beantwoorden
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Social Media Online Continuïteit 18/09/2018
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Film op recept? Ton Oomen, (RIVM-CIb-LCI)
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Voorbeeldpresentatie Informatiebijeenkomst ondernemers BloggersEvent
Marketing in sociale media
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

TWITTER TIJDENS INFECTIEUITBRAKEN: DO’S & DONT’S KATA OTTOVAY(RIVM) LEX VAN VELSEN (UNIVERSITEIT TWENTE/RIVM)

 Voorstellen presentatoren  Twitter: strategisch gebruik & richtlijnen  Casus: Twitteren over zalm 2 PROGRAMMA

 Kata Ottovay – RIVM/Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Bureauredacteur  Lex van Velsen – Universiteit Twente/RIVM Onderzoeker nieuwe media voor eHealth 3 PRESENTATOREN

VroegerNu 4 TWITTER

5

Lancering: juli 2006 Geschat aantal gebruikers: Inhoud tweets: “Pointless babble”: 40% Conversational: 38% Pass-along value: 9% Self-promotion: 6% Spam: 4% News: 4% TWITTER 6

TWITTER IN CRISISTIJD EEN KORTE INTRODUCTIE 7

 Actieve twitteraars praten meer over crisisnieuws dan niet-twitteraars of bloggers  Mensen praten eerder over een krantenbericht of blog dan over een tweet  Tweet + blogbericht = goed voor reputatie Schult & Goritz (2011) TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK HOE WAARDEREN MENSEN TWITTEREN IN CRISISTIJD? 8

CategorieZoals% Tweets Verduidelijken situatie algemeen Nu ook geen vluchten boven Engeland 23,5% Persoonlijke situatieDoor de uitbarsting kan ik niet vliegen 14,7% Uitleggen specifiek vraagstuk IJslandse boeren redden hun vee… 12,2% Feitelijke informatie800 mensen vluchten weg van vulkaan 11,6% HumorVakantie geboekt. IJsland, zet aub je vulkaan uit 8,1% 9 TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK WAAROVER TWITTEREN MENSEN IN CRISISTIJD? Sreenivasan et al. (2011) Analyse van tweets n.a.v. uitbarsting vulkaan IJsland

Bron Percentage van totaalUnieke websites Nieuwswebsite 35% 8 Website krant/nieuwsmagazine30% 17 Website TV-zender/omroep16% 6 Website wetenschappelijk tijdschrift 3 % 2 Nieuwswebsite met discussieforum2% 1 (semi) overheidswebsite2%2 Website zorgverzekeraar1%1 Twitter10% Facebook1% 10 TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK WAAR HALEN MENSEN INFORMATIE VANDAAN IN CRISISTIJD? Van Velsen et al. (2012). Analyse van informatieconsumptie tijdens EHEC crisis

11 TWITTER: STRATEGISCH GEBRUIK WAAR HALEN MENSEN INFORMATIE VANDAAN IN CRISISTIJD? Van Velsen et al. (2012). Analyse van informatiezoekgedrag tijdens EHEC crisis

TWITTER BIJ ECDC EHEC-GERELATEERDE TWEETS 12

TWITTER BIJ ECDC EHEC-GERELATEERDE TWEETS 13

TWITTER BIJ ECDC EHEC-GERELATEERDE TWEETS 14

 Verschillende feeds: algemeen per onderwerp  Altijd in combinatie met andere nieuwe media, zoals - eCards - Image sharing - mobiele diensten - Podcasts - Sociale netwerken (Facebook) 15 TWITTER BIJ CDC ATLANTA

Voorbereiding: 1. Definieer duidelijke doelen 2. Definieer je doelgroep(en) 3. Wijs een manager (en vervanger!) aan 4. Verkrijg de benodigde toestemmingen 16 TWITTER RICHTLIJNEN

Twitteren: 1.Maak een account aan Profielnaam: onderwerp + organisatie (max. 20 tekens) adres: groepsmailbox 2.Ga twitteren Lengte: maximaal 120 tekens (zodat mensen kunnen retweeten) Maak URLs korter (bijv. tinyurl.com) Gebruik #hashtags 17 TWITTER RICHTLIJNEN

Twitteren: 3. Zet een Twitterschema op Stel het minimaal aantal tweets per week vast Minimaal één tweet per week 4. Promoot je Twitterfeed Plaats een link in voorlichtingsmateriaal Identificeer belangrijke partners (bijv. RIVM) en volg hen Retweet belangrijke partners 18 TWITTER-RICHTLIJNEN

CASUS: TWITTEREN OVER ZALM 19

28 September: recall van partij zalm, besmet met Salmonella-bacterie 4 oktober: 350 mensen ziek door besmette zalm 15 oktober: 2 doden, 550 zieken 30 oktober: 3 doden, 950 zieken TWITTEREN OVER ZALM 20

TWITTEREN OVER ZALM 21

 Definieer doelen  Definieer doelgroep Denk hierbij niet alleen aan Twitter, maar ook aan schrijvende pers, tv, Facebook, etcetera. TWITTEREN OVER ZALM 22

 Verzin een Twitteraccountnaam  Verstuur eerste tweet(s) TWITTEREN OVER ZALM 23

 Reageer (of niet) op inkomende tweets TWITTEREN OVER ZALM 24

INKOMENDE TWEET 1 25

INKOMENDE TWEET 2 26

INKOMENDE TWEET 3 27

INKOMENDE TWEET 4 28

 CDC-richtlijnen: nuttig? Uitbreidingen nodig?  Welke strategische keuzes moet je maken?  Werd de juiste strategische keuze gemaakt?  Welke rol neemt Twitter in binnen de communicatiestrategie?  Overige verbeter- en aandachtspunten TWITTEREN OVER ZALM REFLECTIE 29

 Dagboekstudie informatieconsumptie en –behoeften EHEC bacterie Willen we graag herhalen bij een kleinere uitbraak  Ontwikkelen van diverse mobiele, sociale applicaties of interventies - Teken en ziekte van Lyme - Hoofdluis - LCI-richtlijnenapp TOEKOMSTPLANNEN SOCIAL MEDIA BIJ RIVM, AFD. LCI 30

Kata Ottovay Lex van Velsen CONTACT 31