Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het onderwijs
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
….een korte presentatie
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Volgende dia is: Terugkoppeling bijeenkomst 1
Inleiding politieke sensitiviteit
Stress en burn out Is er wat aan te doen? Hoe voorkomen we het?
KIND EN VERKEER Een presentatie over het belang van verkeerseducatie op de basisschool en een veilige schoolomgeving.
Voorstelling 6de leerjaar
Professioneel-Kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-Kritische Instelling Dag 1.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Veiligheid en vrijheidsbeperking
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Return to Sender.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!
Wat te doen bij (vermoeden van ) dementie?
Even voorstellen .
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Diabetesrevalidatie UMCG
Deskundigheidsbevordering over cultuur en opvatting doelgroep.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Homeparty. Betekenis * Ouders van jongeren (10-16 jaar) weten soms te weinig over (groeps)gedrag rond alcohol, drugs, roken en gokken. * Ouders voelen.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
Schoolmaatschappelijk werk. Betekenis Schoolmaatschappelijk werk biedt een goede aanvulling voor vragen die niet direct onderwijs gerelateerd zijn. Schoolmaatschappelijk.
Aanbieden van de sociale kaart. Aanleiding * Veel hulpvragers weten niet waar ze terecht kunnen; * Ambtsdragers, pastoraal werkers negeren signalen, omdat.
Bijeenkomsten met opvoedkundige thema’s. Aanleiding Ouders hebben behoefte aan kennis, delen van ervaring en versterken van opvoedvaardigheden. Bijeenkomsten.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Signalering in gezinnen. Aanleiding * Sleutelfiguren uit informele netwerken komen in besloten gezinnen. Dat is een kans. Maar ze missen soms de vaardigheid.
Boekstart in de kinderopvang: de monitor Naam Functie /telefoon Bibliotheek Helmond-Peel datum.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Taken JGZ preventie/voorlichting vroegsignalering ondersteunen, begeleiden, behandelen verwijzen nazorg Dit is een volledig lijstje van de taken van de.
Zorgzaam confronteren
PVO psychosociaal Ondersteuningspunt vluchtelingen
Eenzaamheid…. Wat dóe je eraan???.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Meldcode Kindermishandeling
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Begeleiden Les 5.
Suïcidepreventie Amsterdam
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Ook wij als Wijkracht!?.
Op welke laag werk je?.
Zorgzaam confronteren
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken

Probleem Leerkrachten hebben soms te weinig kennis en vaardigheden om signalen te herkennen en te bespreken. Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken

Interventie Scholing van leerkrachten Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken

Programma: signalering Tijdens de scholing komen de volgende elementen aan de orde: * Het belang om signalen in gezinnen op te vangen; * Statische gegevens om bewustwording te versterken; * Emotionele, cognitieve en lichamelijke signalen; * Oefeningen aan de hand van filmpjes. Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken

Programma: afweging * Hoe maak je de afweging als signalen niet specifiek zijn en verschillend kunnen worden geïnterpreteerd? * Is er een optelsom van signalen? * Met wie kun je overleggen? Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken

Programma: communicatie * Hoe herken ik communicatiepatronen en mentale beelden en hoe kan ik dat benutten? * Welk gespreksmodel is bruikbaar om zo’n gesprek professioneel te voeren? * Hoe voer ik een slechtnieuwsgesprek? * Hoe bewaak ik tijdens een gesprek grenzen? Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken

Einde presentatie Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken