Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar? Handboek voor leraren Een goede leraar worden Leraar worden Overzicht hoofdstuk 11
Overzicht presentatie competenties (sbl) basistypen bij een portfolio vier copingstijlen competenties beschrijven mogelijke inhoud portfolio gereedschap van een goede leerkracht reflecteer om te leren leren en groeien als leerkracht het ui-model onderzoek je eigen functioneren Handboek voor leraren Leraar worden
Competentie Kennis en inzicht Vaardigheden Denken Doen Willen Zijn Handboek voor leraren Willen Zijn Leraar worden Motivatie Houding en persoonskenmerken
7 Competenties SBL Handboek voor leraren Leraar worden
Herformuleren in eigen woorden helpt de begripsvorming SBL in ‘eigen woorden’ Herformuleren in eigen woorden helpt de begripsvorming Je verbinden met de ander. In de breedte, maar ook in de diepte. Het besef dat veiligheid ertoe doet en dit besef omzetten in handelen. Mogelijk maken van leren, didactisch repertoire is slechts een middel. Vakinhoudelijk gaat het om met leerstof te kunnen spelen. Eigen werkproces: alle ballen in de lucht houden. Je hebt goede collega’s, want je krijgt terug wat je uitzet. Herkennen van de relevante omgeving. Je krijgt terug wat je uitzet. Je kunt een leercyclus doorlopen. Je herkent het leren, de dialoog, de mentale modellen en het eigen ‘ik’. met leerlingen Handboek voor leraren Leraar worden
4 Basistypen bij een portfolio het zit erin ik heb er aan voldaan dit zeggen ze over mij ik wil hieraan voldoen Handboek voor leraren Leraar worden
4 copingstijlen overlevers probleemoplossers verbeteraars ontwikkelaars Handboek voor leraren Leraar worden
Competenties beschrijven context handelen conclusie Handboek voor leraren Leraar worden
Mogelijke inhoud portfolio reflectie onderwijsconcept profiel creatief feedback selectie / ordening audiovisueel bewijslast heden verleden toekomst voornemens kennis (vak + docentschap) behapbaar Handboek voor leraren Leraar worden
Gereedschap van een goede leerkracht wees assertief en proactief weerbaar en initiatiefrijk leiderschap toon empathie emotionele veiligheid ‘I’m OK, you’re OK’ (rituelen, tijd verdrijven, activiteiten) reflecteer om te leren betekenisgerichte reflectie denk na over timemanagement willen, moeten en kunnen rustmomenten, nee-zeggen, realitycheck, haalbare stappen (doel en tussendoelen) Handboek voor leraren Leraar worden
Gereedschap Handboek voor leraren Leraar worden
Kies voor betekenisgerichte reflectie Reflecteer om te leren Handboek voor leraren Leraar worden Kies voor betekenisgerichte reflectie
Vragen die helpen bij stap 2 van de reflectie Handboek voor leraren Leraar worden
Leren en groeien als leerkracht ga je concerns te lijf irrationele gedachten gebruik de theorie maak gebruik van intervisie incidentmethode haal het beste uit jezelf ken jezelf (ui-model, kernreflectie) langetermijnontwikkeling evalueren van je eigen onderwijs onderzoek je eigen functioneren onderzoeksvraag Handboek voor leraren Leraar worden
De cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed Handboek voor leraren Leraar worden
Het ui-model Handboek voor leraren Leraar worden
Onderzoek je eigen functioneren Handboek voor leraren Leraar worden