Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Oplossingsgericht coachen
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Reflecteren.
Professionaliteitsontwikkeling
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Actieonderzoek Een goede leraar worden Verdieping bij hoofdstuk 11
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Ho 8: Portfolio.
Reflectie.
Doelstellingen formuleren
zelfsturend portfolio-onderwijs:
PRESENTEREN KUN JE LEREN
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Deel anders, mijn organisatie
Competentiegericht leren vmbo
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Hoe bereid je lessen voor?
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Competenties SLC week 3 DSR1.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Toekomstgericht onderwijs
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leer kracht Workshop over competenties van
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
+ E-Portfolio Laat zien wat je in huis hebt! Docentendag 14 januari 2016 Jeroen Bakker Paragin Roelf Jager Advimaco.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
10 november 2015 Marianne Rongen Waar je het leven leert inspiratielied Mathilde Santing.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Theorie.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
BOM-model PV 25/03/2014.
Portfolio, Logboek en Casus
Inspelen op Innovaties
Startkracht! in de lerarenopleiding
Taallab 3.0 Online geletterdheid
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar? Handboek voor leraren Een goede leraar worden Leraar worden Overzicht hoofdstuk 11

Overzicht presentatie competenties (sbl) basistypen bij een portfolio vier copingstijlen competenties beschrijven mogelijke inhoud portfolio gereedschap van een goede leerkracht reflecteer om te leren leren en groeien als leerkracht het ui-model onderzoek je eigen functioneren Handboek voor leraren Leraar worden

Competentie Kennis en inzicht Vaardigheden Denken Doen Willen Zijn Handboek voor leraren Willen Zijn Leraar worden Motivatie Houding en persoonskenmerken

7 Competenties SBL Handboek voor leraren Leraar worden

Herformuleren in eigen woorden helpt de begripsvorming SBL in ‘eigen woorden’ Herformuleren in eigen woorden helpt de begripsvorming Je verbinden met de ander. In de breedte, maar ook in de diepte. Het besef dat veiligheid ertoe doet en dit besef omzetten in handelen. Mogelijk maken van leren, didactisch repertoire is slechts een middel. Vakinhoudelijk gaat het om met leerstof te kunnen spelen. Eigen werkproces: alle ballen in de lucht houden. Je hebt goede collega’s, want je krijgt terug wat je uitzet. Herkennen van de relevante omgeving. Je krijgt terug wat je uitzet. Je kunt een leercyclus doorlopen. Je herkent het leren, de dialoog, de mentale modellen en het eigen ‘ik’. met leerlingen Handboek voor leraren Leraar worden

4 Basistypen bij een portfolio het zit erin ik heb er aan voldaan dit zeggen ze over mij ik wil hieraan voldoen Handboek voor leraren Leraar worden

4 copingstijlen overlevers probleemoplossers verbeteraars ontwikkelaars Handboek voor leraren Leraar worden

Competenties beschrijven context handelen conclusie Handboek voor leraren Leraar worden

Mogelijke inhoud portfolio reflectie onderwijsconcept profiel creatief feedback selectie / ordening audiovisueel bewijslast heden verleden toekomst voornemens kennis (vak + docentschap) behapbaar Handboek voor leraren Leraar worden

Gereedschap van een goede leerkracht wees assertief en proactief weerbaar en initiatiefrijk leiderschap toon empathie emotionele veiligheid ‘I’m OK, you’re OK’ (rituelen, tijd verdrijven, activiteiten) reflecteer om te leren betekenisgerichte reflectie denk na over timemanagement willen, moeten en kunnen rustmomenten, nee-zeggen, realitycheck, haalbare stappen (doel en tussendoelen) Handboek voor leraren Leraar worden

Gereedschap Handboek voor leraren Leraar worden

Kies voor betekenisgerichte reflectie Reflecteer om te leren Handboek voor leraren Leraar worden Kies voor betekenisgerichte reflectie

Vragen die helpen bij stap 2 van de reflectie Handboek voor leraren Leraar worden

Leren en groeien als leerkracht ga je concerns te lijf irrationele gedachten gebruik de theorie maak gebruik van intervisie incidentmethode haal het beste uit jezelf ken jezelf (ui-model, kernreflectie) langetermijnontwikkeling evalueren van je eigen onderwijs onderzoek je eigen functioneren onderzoeksvraag Handboek voor leraren Leraar worden

De cirkel van betrokkenheid en de cirkel van invloed Handboek voor leraren Leraar worden

Het ui-model Handboek voor leraren Leraar worden

Onderzoek je eigen functioneren Handboek voor leraren Leraar worden