Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april 2012 24-4-20121.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Advertisements

Ruimtecreatie/ruimtevraag
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
verkeerskrant gemaakt door:
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Welkom.
Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
DOP BOSKAMP Verkeersveiligheid!!. Knelpunten Eikelhofweg kruising Weth. Boerkampweg. Koekoeksweg kruising Dahliastraat. Koekoeksweg kruising Boskamp.
Gemeente Zoetermeer Voorontwerpbestemmingsplan Zorghart.
De verkeersborden.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Verlaat Uden Bouwsystemen
Les 3: Verkeer TOETS.
Herontwikkeling Uem en Wennekes Informatieavond
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
Actiegroep Velserbroek-Oost Inspreken op procedures woonvisie, structuurvisie en woningbouw Velserbroek 25 november 2003.
Bestemmingsplan Poelgeest
Les 1: Verkeer.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Aanpak N629: één project, twee delen
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
SDH Opzet enquête november items over Harreveld 4 prioriteiten: – Prio A: Binnen 2 jaar – Prio B: Binnen 10 jaar – Prio C: Gewenst.
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Boeven de Buurt uit avond 22 april Agenda – 20.05Introductie Wat is WhatsApp? SAAR etc Verdachte situaties
Opening en voorstelronde. Terugblik: - Oktober 2014: duidelijk dat Schoorl Klopt in de gewenste vorm niet uitgevoerd kan worden - Oktober 2014 – februari.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Randweg-Oost Huidige N266 De leefbaarheid in Nederweert verbeteren..... Zo kan het ook!
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
1 Bewonersbijeenkomst Gouda 8 juli Programma Inleiding – door wethouder Siebe Keulen Directe Maatregelen – Maarten Cassee en Wim van Erp/ Stedin.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Informatieavond herinrichting centrum Liempde
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Presentatieavond Definitief ontwerp aanpak wateroverlast Zijlkwartier.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2016.
1 Klankbordgroep Infrastructuur en Groen De Nolle 29 november 2010.
Resultaten Verkeersenquête 24 Juni 2015 Lomm Werkgroep Dorpsingangen Dorpsraad Lomm.
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Varianten wijkverkeers- plan Lyceumkwartier-Zuid en Wilhelminapark 20 juni 2016 Lars Matthijssen, Jan Vos en Wouter Das.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Bijeenkomst Fractievoorzitters Kempenhorst College 24 juni 2009.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Kennedybaan geschiedenis
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
Naar het Voortgezet Onderwijs
Wijkverkeersplan Wilhelminapark (& Lyceumkwartier-Zuid)
Overleg omwonenden proces herontwikkeling Segaar/Arsenaal 18 april 2018.
Presentatie aan gemeente op zaterdag
Transcript van de presentatie:

Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Aankondiging VVN Veilig Verkeer Nederland heeft inmiddels toegezegd een verkeerskundig consulent in te schakelen om de huidige en de voorgestelde plannen t.a.v. de verkeerssituatie te beoordelen. Contactpersoon bij VVN is de heer J. Kootstra. Er is reeds een afspraak gemaakt met een verkeerskundig consulent. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Verkeersmeldingen op Meldpuntveiligverkeer.nl Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Bevestiging VVN Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Verzoek Wij verzoeken u derhalve: – Om het onderzoek van VVN af te wachten en dit als second opinion mee te wegen in uw besluitvorming. – Besluitvorming te nemen o.b.v. veiligheid boven financieel gewin. – De geplande aanvang van de bouw per 1 juli a.s. uit te stellen. – Om bij uitkomst route A1 middels een procedure recht van overpad te verkrijgen o.b.v. het algemeen belang. – Om bij uitkomst route A1 de voet- en fietspaden aan het Offenbachpad, de Mozartlaan voor het bestaande deel, en het Mahlerpad definitief in te richten tot aan de bouwgrens. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Samenvatting onjuistheden en onvolledigheid onderzoeksrapport Witteveen en Bos en conclusie Voetgangers zijn niet geteld (5000 per week via route C). De meervoudige kruisingen van de voetgangers en fietsers bij gebruik van route C over zowel het Offenbachpad als bij het oversteken van de Componistenlaan zijn niet meegewogen. Gewijzigde verkeerssituatie Jacoba van Beierenweg is niet gemeten. Fietsers langs route A zijn bij rotonde richting route C buiten beschouwing gelaten (verdwenen?). Achteruit rijdend bouwverkeer is geen belemmering volgens het onderzoeksrapport, maar wel volgens wethouder Stuurman. Er zijn aannames gedaan welke noch kwantitatief noch kwalitatief onderbouwd zijn (zoals een toename van fietsers bij de afsluiting van de Jacoba van Beierenweg; geen nieuw reisdoel). Wethouder Stuurman heeft aangegeven deskundig te zijn t.a.v. de kwalitatieve beoordeling van het rapport van W+B. Hij heeft tevens meermaals gezegd dat hij route A en B veiliger vindt dan route C en D. Toch stelt hij dat het onderzoek van W+B goed is en als zodanig voorgesteld wordt aan het college. Wij willen graag weten wie er deskundig is; de heer Stuurman of onderzoeksbureau W+B? Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Proces In het door de gemeente gevoerde proces zijn ernstige fouten gemaakt welke het proces hebben gefrustreerd. Op aangeven van een bijeenkomst met de bewoners bij bouwroute A en B is deze optie op aandringen van de bewoners afgeschreven door gemeente (bewoners route C en D waren niet uitgenodigd). Bewoners aan bouwroute C zijn pas in het laatste stadium (op een bijeenkomst d.d. 26 maart jl.) uitgenodigd deel te nemen aan het proces. Bewoners aan bouwroute C zijn pas in het laatste stadium geïnformeerd over het onderzoeksrapport (26 maart jl.) Hierbij heeft wethouder Stuurman de bijeenkomst beëindigd met, de mededeling dat route C zal worden voorgesteld aan het College. Wethouder Stuurman heeft geweigerd inhoudelijk in te gaan op onze zienswijze op de bijeenkomst van 26 maart jl.. Op de website van de gemeente Teylingen staat nog immer een andere bouwroute aangegeven. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Lopende verzoeken Wij zijn nog immer in afwachting van het volgende: – Antwoord betreft de door ons afgekeurde notulen van de bijeenkomst d.d. 26 maart jl. waarin cruciale informatie ontbreekt en onjuist genotuleerd is. In het door ons gezonden bericht hebben wij tevens de geluidsbanden opgevraagd, maar nog niet ontvangen. – Antwoord van de heer Stuurman op vragen die wij hem gesteld hebben n.a.v. zijn reacties in de pers. Handtekeningenlijsten zijn reeds digitaal overhandigd. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Onderzoeksrapport Witteveen en Bos d.d. 18 januari 2012 Uit het onderzoeksrapport van Witteveen en Bos komt naar voren dat route A1 en C de meest geschikte bouwroutes zijn om bouwfase 1a Hooghkamer te Voorhout te kunnen realiseren. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Bron: Rapport Witteveen en Bos d.d Beoordeling route A1 1. fietsverkeer: bij het afslaan van de Jacoba van Beierenweg kruist het bouwverkeer 454 fietsbewegingen in een richting; 2. wandelroute: er is een kruising met het voetpad bij de Jacoba van Beierenweg en geen kruising of menging bij het Offenbachpad; 3. speelplek: het bouwverkeer komt er niet in de buurt; 4. overzichtelijkheid: goed; 5. beschikbare ruimte: goed (er zijn geen beperkingen); 6. overlast woningen: 0 woningen; 7. beschikbare gronden: gronden van route A1 en route A2 niet beschikbaar. Beoordeling route C 1. kruising fietsverkeer: bij het afslaan van de Componistenlaan kruist het bouwverkeer 13 fietsbewegingen in een oost-west richting; bij het afslaan richting het Offenbachpad kruist het in twee richtingen van 155 en 153 fiets- bewegingen, vervolgens is fysieke scheiding noodzakelijk; 2. wandelroute: er is geen kruising bij de Jacoba van Beierenweg, er zijn een goed in te richten kruising en een fysieke scheiding met de wandelroute bij het Offenbachpad noodzakelijk; 3. speelplek: bouwverkeer rijdt nabij speelplek; 4. overzichtelijkheid: matig op de Mozartlaan, goed op het Offenbachpad; 5. beschikbare ruimte: goed op Mozartlaan, goed op bestaande tijdelijke weg richting Offenbachpad (meer dan 8 m breedte beschikbaar); 6. overlast woningen: 24 woningen 7. beschikbare gronden: alle gronden zijn beschikbaar. Aanvullend: Er is gesteld dat omlopen m.b.t. de wandelroute geen alternatief is na overleg met betrokken scholen etc.. Er is tevens gesteld dat het weren van voetgangers over het Offenbachpad geen optie is vanwege omloopafstand en tijd. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

De gehanteerde grondslagen uit het rapport zijn op cruciale onderdelen (gedeeltelijk) onjuist en onvolledig. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Beoordeling onderzoeksrapport W+B Beoordeling route A1 Onjuist 5. Wethouder Stuurman heeft aangegeven dat hier sprake is van veelvuldig achteruit rijdend bouwverkeer. Aanvullend. Er is een ongefundeerde verwachting uitgesproken over een toename in aantallen fietsers na afsluiting van de Jacoba van Beierenweg. Onze vragen hierover zijn niet beantwoord waar deze toename op gebaseerd is, er is geen nieuw reisdoel. Onvolledig 1. De metingen welke in het onderzoek zijn gebruikt zijn gedaan voor de afsluiting van de Jacoba van Beierenweg op 9 januari jl.. 2. De voetgangersaantallen zijn niet gemeten. 3. Voetgangers op de Jacoba van Beierenweg kunnen zich veilig verplaatsen via een middels beplanting van de weg afgeschermd voetpad. 4. Er is geen reden aangedragen waarom de fietsers op de Jacoba van Beierenweg niet kunnen worden omgeleidt. Ook hier kan een afrastering worden geplaatst. 5. De snelheidsbeperkende maatregelen maken dat alle snelheid van bouwvoertuigen en bijkomende personenvervoer gedwongen is deze zeer laag te houden. 6. Bewoners kunnen allemaal hun erf vrij van de bouwroute verlaten. Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april

Beoordeling onderzoeksrapport W+B, vervolg Beoordeling route C Onjuist 1. Het aantal fietsers wat geconfronteerd wordt met kruisend bouwverkeer op de rotonde bij toewijzing van de route over de Componistenlaan, komende vanaf de Jacoba van Beierenweg, is in de analyse niet meegenomen. Dit maakt dat 454 fietsers nog wel passeren bij bouwroute A1, maar bij route C, op de rotonde, ineens verdwenen zijn. Onvolledig 1. De voetgangersaantallen zijn niet gemeten. Er is bekend dat route A veel voetgangers kent, m.n. in de leeftijd 4-12 jaar, vanwege school, gym (De Tulp), de BSO, spelen en als ontsluitingroute van de wijk. Het volume hiervan bedraagt ca bewegingen van kinderen op week basis. 2. Bewoners van de Mozartlaan en het Mahlerpad kunnen slechts over de bouwroute hun huis/erf verlaten. Algemeen 1. De meervoudige kruisingen van m.n. voetgangers en fietsers op het Offenbachpad en op de Componistenlaan zijn niet meegewogen. 2. De grote van de wijk (ca. 400 woningen en ca bewoners) welke dagelijks met de bouwroute geconfronteerd wordt is niet meegewogen. De mate van overlast ligt vele malen hoger dan bij bewoners van bouwroute A. 3. Men wil schade aan de definitief ingerichte bestaande wegen voorkomen. De route over de Componistenlaan v.w.b. de definitief ingerichte bestaande weg is langer dan de route over de Jacoba van Beierenweg. 4. Wethouder Stuurman heeft zelf aangegeven dat volgens zijn deskundige mening route A en B veiliger zijn dan route C. Geeft de heer Stuurman hiermee al niet zelf aan dat hij twijfels heeft bij de conclusie van het onderzoeksrapport? Wakker Teylingen / MvW / Presentatie Commissie Ruimte 24 april