Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication
Organisationele Communicatie Interne Communicatie interne voorlichting en PR zakelijke communicatie Externe Communicatie externe voorlichting en PR zakelijke communicatie
Interne Communicatie interne voorlichting en PR rapport, personeelsblad, brief, video, mededelingenbord, intranet, … (zie ElemCom p. 106) interne zakelijke communicatie vergaderingen (stukken, notulen, enz.), sollicitatie- gesprekken, functionerings- en beoordelingsgesprekken, onderhandelingen directie-OR,...
Externe Communicatie externe voorlichting en PR brochure/folder, huisorgaan, www, persbericht, corporate advertising,... externe zakelijke communicatie onderhandelen, offertes, product- en personeels- advertenties, www, klantenservice ('call center'),...
Definitie: Medium Een medium is een technisch of fysisch middel om een boodschap om te zetten in signalen die verzonden en ontvangen kunnen worden via een kanaal dat tijd en/of ruimte overbrugt. Guido Fauconnier (maar ook: medium = reclamedrager)
Media ingedeeld naar kanaalsoorten multiplicatiemedia (krant, tijdschrift, magazine,...) verzendingsmedia (direct mail, folder, pamflet,...) uitstallingsmedia (affiche, verkeersteken,...) consultatiemedia (teletekst, abonnee-TV,...) conversatiemedia (telefoon, videovergadering,...)
Media ingedeeld naar tekensoorten visueel (foto, stomme film,...) audio (radio, grammofoonplaat, CD,...) audiovisueel (film, tv, video, beeldplaat,...) alfanumeriek (videotex, teletekst,...) alfanumeriek + grafisch (boek,...) grafisch (affiche, stripboek,...) plastisch (beeldhouwwerk,...)
Media-mix & Information overload synchrone media telefoongesprekken, face-to-face gesprekken en vergaderingen, video-conferentie asynchrone media fax, , post, www, voice mail
Identiteit en Imago IDENTITEIT internbestaand(door mgmt) gewenst externbestaand(door mgmt) gewenst IMAGO internbestaand(door mgmt) gewenst externbestaand(door mgmt) gewenst
Corporate Identity Mix (=instrumenten waarmee de persoonlijkheid van een onderneming zich manifesteert) Gedrag Communicatie Symboliek
Corporate Identity: Symboliek autoriteitssymbolen (vlag, uniform,...) empatische symbolen(kunst, luxe,...) beloningssymbolen(prijs, souvenir,...) onderscheidende / herkenningssymbolen(logo, huisstijl)
Corporate Identity Structuren monolithic identity(Shell, Philips, Sony) endorsed identity(L’Oréal, General Motors) branded identity(Unilever)