De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Succesvol promotie voeren:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succesvol promotie voeren:"— Transcript van de presentatie:

1 Succesvol promotie voeren:
Pers en promotie 21 februari 2019 Vormingplus Limburg vzw

2 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Weet wat je wil Wie wil je bereiken? Wat wil je hen vertellen? Hoe ga je dat doen? Wat mag het kosten? publiek product plaats (…) prijs promotie Vormingplus Limburg vzw

3 Vormingplus Limburg vzw - 2019
boodschap kanaal vereniging doelgroep Vormingplus Limburg vzw

4 Vormingplus Limburg vzw - 2019
boodschap Wat is je boodschap? Groepsgevoel – Jong – Waarden Tradities – Creatief – … Imago veranderen Activiteit aankondigen Leden werven Beïnvloeding/mening veranderen Algemene informatie Vormingplus Limburg vzw

5 Vormingplus Limburg vzw - 2019
doelgroep Wie is je doelgroep? Iedereen? Man / Vrouw Jong / Volwassen / Medioren / Senioren Koud / lauw / warm Vormingplus Limburg vzw

6 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Stappen in communicatie Aandacht trekken Informeren Overtuigen Ondersteunen Publiek behouden Vormingplus Limburg vzw

7 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Welke kanalen heb je zelf al gekozen om promotie te maken voor je vereniging? Vormingplus Limburg vzw

8 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Welk kanaal kies je? Mond aan mond Posters / flyers Advertentie Persoonlijke brief / nieuwsbrief Website kanaal Vormingplus Limburg vzw

9 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Mond aan mond Persoonlijk, wekt vertrouwen Posters / flyers Algemeen, afstandelijker Advertentie Algemeen, professioneel Brief Persoonlijk, zakelijk / nieuwsbrief Persoonlijk, vluchtig Website / blog Algemeen, vluchtig Vormingplus Limburg vzw

10 Vormingplus Limburg vzw - 2019
goedkoop duur Eerder veel effect Mondelinge communicatie Directe mailing Journalistieke bijdrage Advertenties Flyers en folders Tijdschrift / krantje Eerder weinig effect affiches Brochures Beperkte website Uitgebreide website Video, dvd, cd-rom Vormingplus Limburg vzw

11 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Huisstijl Kleur en duidelijke tekst Eenvormig & eenvoudig Gebruik nationaal materiaal  herkenning! Vormingplus Limburg vzw

12 Vormingplus Limburg vzw - 2019
affiches Zwarte inkt op gele achtergrond Verkeerstekens Fluorescerende affiches < 75m van verkeerslichten Wildplakken Plakken op privé-eigendom Borden/wegwijzers langs openbare weg (aanvragen!) Vormingplus Limburg vzw

13 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Affiches Verantwoordelijke uitgever Wie – wat – waar – wanneer – waarom Sprekende foto – weinig tekst Plaatsing: wachtlocaties (dokter, bushalte, WC, lift, bus,...) Vormingplus Limburg vzw

14 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Affiches Leesrichting Logo – foto – praktische info jkbzd fzd gf gqerg vbhgfh erg erggqrg r Vormingplus Limburg vzw

15

16

17

18

19 Enkele succesvolle uitzonderingen

20

21

22

23 Vormingplus Limburg vzw - 2019
De pers… niets voor ons? Onvoorspelbaar Vraagt veel tijd, vaak weinig reactie Speciale activiteiten met visuele waarde! Human interest HBVL (goed nieuws), gemeenteblad, parochieblad Persbericht? Vormingplus Limburg vzw

24 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Persbericht Goedkoop Onzeker over reactie Zomer = komkommertijd! + Pakkende Titel Korte zinnen Wie – Wat – Waar – Waarom – Wanneer Foto’s - Te veel bijlages Te veel tekst Opmaak Vormingplus Limburg vzw

25 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Wat is nieuws? ABABA-schema: Actualiteit Belangrijk/belangwekkend Afwijking Belangstelling Authenciteit Vormingplus Limburg vzw

26 Vormingplus Limburg vzw - 2019
15 ingrediënten voor een goed persbericht ‘officiële’ indeling en lay-out Zet boven aan de pagina PERSBERICHT Enkele regels daar onder de kop 2 witregels verder plaats en datum Schrijf vervolgens je bericht Onderaan contactpersoon vermelden Zorg dat de afzender duidelijk is Zorg voor 1,5 regel spatiering tussen de regels Zorg voor juiste adressering Vormingplus Limburg vzw

27 Vormingplus Limburg vzw - 2019

28 Vormingplus Limburg vzw - 2019
De titel of kop van het persbericht Essentie persbericht Kort en krachtig Boodschap moet meteen begrepen worden Cruciaal om aandacht journalist te trekken Let op vb-en in krant Vormingplus Limburg vzw

29 Vormingplus Limburg vzw - 2019

30 Vormingplus Limburg vzw - 2019
3. De tussenkop persbericht langer dan 20 regels In het vet Vormingplus Limburg vzw

31 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Een ander soort openingszin Niet: ‘graag vraag ik uw aandacht…’ Beter: Citaatopening Bijvoorbeeld: “Iedereen vindt milieu belangrijk, maar niemand stemt er voor.” De voorzitter van het actiecomité reageerde ontgoocheld over de uitslag van het gemeentelijke referendum. De ‘dat’-opening Bijvoorbeeld: Steeds meer mensen recycleren hun afval. Dat blijkt uit de jaarcijfers van OVAM. Vormingplus Limburg vzw

32 Vormingplus Limburg vzw - 2019
5. Controleer de 5 W’s Wie Wat Waar Wanneer Waarom 4 van de 5 W’s in eerste paragraaf! Vormingplus Limburg vzw

33 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Turbowoorden- en zinnen Schrijf zoals je spreekt Positieve en actieve woorden Schrijven is schrappen Hak lange zinnen in twee Beperk opsommingen tot 3 elementen Mix vragende zinnen, korte zinnen en aansporingen (cre)actieve werkwoorden Voltooid tegenwoordige tijd Vormingplus Limburg vzw

34 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Overdrijf niet: geen superlatieven Maak het bericht ‘oprolbaar’ Belangrijkste info in eerste alinea Probeer het uit met het persbericht!! Vormingplus Limburg vzw

35 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Citeer jezelf Voorzitter X van Groencomité zegt verheugd te zijn over het dalende aantal geurklachten: “Wij stellen vast dat onze druk op de fabriek heeft gewerkt. De aanpassingen in het productieproces hebben resultaat!’ 10. Vermijd de wij/u-vorm Niet: Wij willen actie voeren… Wel: Groencomité voert actie… Vormingplus Limburg vzw

36 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Spaarzaam met afkortingen niet iedereen kent, of begrijpt ze… 12. Verzending via mail of fax 13. Vormgeving tekst sober Geen losse woorden vet, geen onderstrepingen, tekst niet uitvullen, geen kolossaal logo van je vereniging,… 14. Pas op met tijdsfactoren Niet morgen, maar concrete datum 15. Follow-up Vormingplus Limburg vzw

37 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Aandacht voor foto’s!! fout goed Vormingplus Limburg vzw

38 Vormingplus Limburg vzw - 2019
fout goed Vormingplus Limburg vzw

39 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Een goede raad… Communiceer met regelmaat! Beter regelmatig een beetje info dan enkele keren een massa Vormingplus Limburg vzw

40 Vormingplus Limburg vzw - 2019
Tips en suggesties Uitgeknipte flyers en affiches Raamaffiches Luisteren, spreken en overtuigen Spreek je netwerk aan Contacteer de pers Van de grond in de lucht Over acties en stunts Zie het groots! Elektronisch Zoek het niet te ver Vormingplus Limburg vzw


Download ppt "Succesvol promotie voeren:"

Verwante presentaties


Ads door Google