When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
Schepen ruimtelijke ordening te Brugge
Rurale ondernemers realiseren ECOnomische x ECOlogische meerwaarde op het platteland door samenwerking & innovatie.µ Peter Bruggen.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Gedelegeerd bestuurder
NAIADES Een Europees Actieplan voor de binnenvaart Relatie met het Vlaams beleid ir. Rik Goetinck, AWZ ir. Leo Clinckers, W&Z Erik Portugaels, DS.
Typische kenmerken van een haven?
22 april 2013 Poort Oost – lokale besturen Oosterweelverbinding.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Bernard Gilliot Executive Vice President Infrastructure
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Transport en Infrastructuur
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN GENT SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > HAVENS EN SPOOR SAMEN IN DE LIFT? Sea Rail 23 mei 2008 TOON COLPAERT Oostende VOORZITTER INFRABEL.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Amersfoort, 18 februari 2010 Verkiezingen Amersfoort 2010 VAB-eetcafé Amersfoort Ambitieus: STEMWIJZER.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Slimme stadsdistributie
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Publiek private samenwerking in wegeninfrastructuur
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Case management In-hospitaal. Positieve punten Engagement van referentieziekenhuizen Bij casussen steeds onderling overleg Goede samenwerking tussen experts,
Toepassingen 5L week 17: ‘Op stap met het openbaar vervoer’ een uurtabel van het openbaar vervoer hanteren een tabel met openingsuren hanteren een tijdsduur.
Transformatieplan Sociaal Domein Rheden Een toelichting op hoofdlijnen voor de Adviesraad Sociaal Domein 2 november 2015.
Hoe kijkt de FRDO naar het klimaatprobleem Vlaams Parlement 16/1/2015 Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling.
Toeristische regio’s België
Wij ondersteunen, stimuleren en begeleiden het Vlaamse integratie- en inburgeringsbeleid Ook ikv verhoogde asielinstroom VVOS Vlaams-Brabant 2 februari.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Werkgroep Domein Drie Fonteinen Actiecomité Vilvoorde Ontspoort! Informatievergadering Woensdag 13/04/2016.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Haalbaarheidsstudie Seine-Schelde West Resoc, 4 december 2007.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Het OV 2007 – november 2013, ROCOV, Pedro Peters 1.
1 Toelichting Stevin-project Resoc Brugge – 01 feb 2011 Ilse Tant, Manager Permits, Property & Environment Jeroen Maes, Project Portfolio Team Manager.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Overkoepelend Schipdonkcomité Damme, Maldegem en Zomergem
A11 verbindt Oostkust Persconferentie 21/02/2014.
in de gemeente Dordrecht
Smart Cities Groep: Bas Frans Martin Rakesh Ron.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
KlimaatBeraad Energietransitie in het Groene Hart, wat en hoe
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Groot Forum 05/02/2018.
Welkom.
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Oproep kandidaten voor subsidiebelofte voor basissubsidie (trap 1) voor bestaande plaatsen Oproep 29 maart 2018.
PRUP Woonlagen Halle-Vilvoorde
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur

_Ontsluiting haven Zeebrugge Haven van Zeebrugge Projecten Uitbreiding spoorbundels Bocht Ter Doest Zeebrugge-Vorming 3e spoor Brugge-Zeebrugge 4 sporen Brugge-Gent Voordelen Anticipatie op de toename van het goederentransport Bijdragen tot de ontwikkeling van de haven van Zeebrugge Conflicten reizigers-goederen voorkomen ONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE Bundel Voorhaven-West Zeebrugge-Vorming 2015 Bundel Ramskapelle 2007 Bundel Pelikaan 2009 Bocht Ter Doest sporen Zeebrugge - Brugge 2016

_Ontsluiting haven Zeebrugge3 UITBREIDING SPOORBUNDELS Pelikaan/Wielingen/Pelikaan-Ramskapelle/Voorhaven-West/Ramskapelle Project:  Uitbreiding en verlenging bundels  Creatie spoordriehoek  Elektrificatie  Moderne seininrichting Timing: Investering: 22 miljoen €08 Voordelen:  Optimalisatie van het gebruik van de sporenbundels  Betere spoorbediening van de haven

_Ontsluiting haven Zeebrugge4 BOCHT TER DOEST Project:  Verbinding tussen de oostelijke en westelijke havendelen Timing: Investering: 16 miljoen €08 Voordelen:  Aanzienlijke besparing in het slepen van treinen tussen de oostelijke en de westelijke haven (nu nog via Brugge)  Verhoging van de capaciteit van de eindinstallatie (“overflow” in de Vorming opvangen in het oostelijke havendeel )  Vrijkomende capaciteit op lijn 51A

_Ontsluiting haven Zeebrugge5 ZEEBRUGGE-VORMING Project:  24 aankomst- en vertreksporen (extra bundel)  30 rangeersporen (omvorming bestaande sporenbundels tot één knooppunt)  Nieuw seinhuis Timing: 2009 – Investering: 130 miljoen €08 (Bijdrage Vlaams Gewest: 13 miljoen €) Voordelen:  Meer capaciteit voor de vorming van treinen  Buffercapaciteit  Overzichtelijker station  Veiliger + efficiënter operaties

_Ontsluiting haven Zeebrugge6 3 DE SPOOR BRUGGE-ZEEBRUGGE Project:  Bijkomend spoor ter ontlasting van het drukke reizigers- en goederenbaanvak tussen het station Brugge en de vertakking Blauwe Toren  Voorzien tot aan de vertakking Dudzele Timing: Investering: 75 miljoen € 08 Voordelen:  Verhoging van de capaciteit: 246 bijkomende rijpaden per dag  Verbetering van de hinterlandverbindingen voor reizigers en goederen

_Ontsluiting haven Zeebrugge7 4 SPOREN OP DE LIJN BRUGGE-GENT Project:  Uitbreiding van 2 naar 4 sporen Timing: Investering: 350 miljoen €08 Voordelen:  De capaciteit en de kwaliteit van de spoorverbinding tussen Brussel, Gent en de kust verbeteren voor reizigers en goederen  De snelheid op de lijn Brugge-Gent verhogen van 140 km/u tot 160 km/u  Een oplossing bieden aan de toenemende mobiliteitsproblemen

_Ontsluiting haven Zeebrugge8 Actuele aandachtspunten 1.Alle projecten zijn opgenomen in het (voorstel van ) investeringsplan * goedgekeurd door de raden van bestuur NMBS - Groep * federale regering moet nog beslissen (budget + projecten). 2 Procedures vergen (veel) tijd * GRUP * plan - MER * project – MER * KB onteigeningen * Stedenbouwkundige vergunning 3. Interferenties met andere projecten * AX * Hollands complex N31 * Seine - Schelde West 4. Maatschappelijk draagvlak * in de regio * bij de bewoners van Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege, Dudzele, Brugge, …

VRAGEN STAAT VRIJ