When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur
_Ontsluiting haven Zeebrugge Haven van Zeebrugge Projecten Uitbreiding spoorbundels Bocht Ter Doest Zeebrugge-Vorming 3e spoor Brugge-Zeebrugge 4 sporen Brugge-Gent Voordelen Anticipatie op de toename van het goederentransport Bijdragen tot de ontwikkeling van de haven van Zeebrugge Conflicten reizigers-goederen voorkomen ONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE Bundel Voorhaven-West Zeebrugge-Vorming 2015 Bundel Ramskapelle 2007 Bundel Pelikaan 2009 Bocht Ter Doest sporen Zeebrugge - Brugge 2016
_Ontsluiting haven Zeebrugge3 UITBREIDING SPOORBUNDELS Pelikaan/Wielingen/Pelikaan-Ramskapelle/Voorhaven-West/Ramskapelle Project: Uitbreiding en verlenging bundels Creatie spoordriehoek Elektrificatie Moderne seininrichting Timing: Investering: 22 miljoen €08 Voordelen: Optimalisatie van het gebruik van de sporenbundels Betere spoorbediening van de haven
_Ontsluiting haven Zeebrugge4 BOCHT TER DOEST Project: Verbinding tussen de oostelijke en westelijke havendelen Timing: Investering: 16 miljoen €08 Voordelen: Aanzienlijke besparing in het slepen van treinen tussen de oostelijke en de westelijke haven (nu nog via Brugge) Verhoging van de capaciteit van de eindinstallatie (“overflow” in de Vorming opvangen in het oostelijke havendeel ) Vrijkomende capaciteit op lijn 51A
_Ontsluiting haven Zeebrugge5 ZEEBRUGGE-VORMING Project: 24 aankomst- en vertreksporen (extra bundel) 30 rangeersporen (omvorming bestaande sporenbundels tot één knooppunt) Nieuw seinhuis Timing: 2009 – Investering: 130 miljoen €08 (Bijdrage Vlaams Gewest: 13 miljoen €) Voordelen: Meer capaciteit voor de vorming van treinen Buffercapaciteit Overzichtelijker station Veiliger + efficiënter operaties
_Ontsluiting haven Zeebrugge6 3 DE SPOOR BRUGGE-ZEEBRUGGE Project: Bijkomend spoor ter ontlasting van het drukke reizigers- en goederenbaanvak tussen het station Brugge en de vertakking Blauwe Toren Voorzien tot aan de vertakking Dudzele Timing: Investering: 75 miljoen € 08 Voordelen: Verhoging van de capaciteit: 246 bijkomende rijpaden per dag Verbetering van de hinterlandverbindingen voor reizigers en goederen
_Ontsluiting haven Zeebrugge7 4 SPOREN OP DE LIJN BRUGGE-GENT Project: Uitbreiding van 2 naar 4 sporen Timing: Investering: 350 miljoen €08 Voordelen: De capaciteit en de kwaliteit van de spoorverbinding tussen Brussel, Gent en de kust verbeteren voor reizigers en goederen De snelheid op de lijn Brugge-Gent verhogen van 140 km/u tot 160 km/u Een oplossing bieden aan de toenemende mobiliteitsproblemen
_Ontsluiting haven Zeebrugge8 Actuele aandachtspunten 1.Alle projecten zijn opgenomen in het (voorstel van ) investeringsplan * goedgekeurd door de raden van bestuur NMBS - Groep * federale regering moet nog beslissen (budget + projecten). 2 Procedures vergen (veel) tijd * GRUP * plan - MER * project – MER * KB onteigeningen * Stedenbouwkundige vergunning 3. Interferenties met andere projecten * AX * Hollands complex N31 * Seine - Schelde West 4. Maatschappelijk draagvlak * in de regio * bij de bewoners van Zeebrugge, Zwankendamme, Lissewege, Dudzele, Brugge, …
VRAGEN STAAT VRIJ