OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Nieuws en anders in Blackboard 9.1. In grote lijnen  Achterliggend: grote veranderingen  Voor meeste gebruikers transparant  Focus op cursusinhoud.
LCMS 1.3 Kort samenvatting “Wat is het verschil met CEDRIC?”
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Presentatie van het online groeidocument
Multatuli in SPBS Het fictiedossier uitgewerkt in SPBS.
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 2, 02/09/2011 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Didactische mogelijkheden met Google Documents FORMULIEREN
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
© Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Aanleverloket Metis/Repositories Henk Druiven Henk Ellermann Afdeling Digitale Bibliotheek Vz. Universiteitsbibliotheek/RuG.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Leiderschap en organisatie
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Challenge the future Delft University of Technology Augustus 2010 Korte handleiding Metis Plus Augustus 2010.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
E-participatie Leren werken met de nieuwe site
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 4, 17/10/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Verzuimmeldingcorrespondentiepoortwachter Ik wil zien processturingdossiermatchingrapportage.
Toetsomgeving voor MINERVA: Snelgids. Waarvoor kan Curios gebruikt worden? Onbewaakt toetsen van deelnemers (pretests, posttests, …) –Deelnemer voert.
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
moderniseren van het curriculum.
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 Ga naar CRM Personen Kies Open zoekvraag.
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
MyPortfolio Jetske Strijbos
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Feedback Wat Soorten Door wie
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
?.
Masterproef: finale presentatie Vital D’haveloose Promotor: prof. Erik Duval Co-promotor: dr. Joris Klerkx Begeleider: ir. Robin De Croon.
De school in Europa - Europa in de school
Tutoring Ba1-Ba3 Samenvattingen leren schrijven. In het begin was er… Een probleem… … en een wild idee!
Uitleg Umbraco - Powerpoint Presentatie
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Glenn Vanthournouthttp:// VV-Solliciteren - Wat / Waarom? - Algemene werking - Voordelen - Mogelijkheden sollicitanten - Mogelijkheden.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
OnderwijsPortal Case: ROC unit Sport en Bewegen. Inloggen op de portal Inloggen met persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Wachtwoord vergeten? Vraag.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
1 Future of Healthcare care anywere care networking care customisation Eric Dishman, Intel, 2013.
OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 1, 01/12/2010 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
Digitaal nakijken met Turnitin
Projectdomein Digitale Leeromgeving Meerjarenplan Upgrade Toledo (juli) Course-copy (augustus) Concrete projecten in het onderwijs: – Adaptieve opdrachten.
VISUALISATIE Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
OOF 2010/17 ALTUS Seminarie, 06/03/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
MedEd: Toledo toetsen Toetsen, pools en het puntenboek Deze powerpoint en bijhorend lesmateriaal is tot stand gekomen met hulp van het Toledo team.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
SharePoint Versiebeheer
Tentoonstellingscatalogus of digital exhibition report?
Sieberdam/ROCS & KODOS
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Center for e-Learning, RSM
Versturen van data naar meerdere mensen
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 OOF Project 2010/17 Portfolio- en competentiegestuurd onderwijs binnen de Toledo leeromgeving (PCOO)

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Agenda 13:00Ontvangst 13:15Verwelkoming & status PCOO project 13:30PCOO: de praktijk: - Competentie-evaluaties - Summatieve/Formatieve formulieren - Extra bestanden (My Files) 15:00Panelgesprek met projectpartners voor uitwisseling ideeën & opmerkingen. 15:30Einde

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Het PCOO project PCOO: Portfolio- & Competentiegestuurde OnderwijsOmgeving Looptijd: 1/10/2010 – 30/09/2012 Partners: HUBrussel, Departement Handelswetenschappen & Bedrijfskunde KHLeuven, Departement Gezondheidszorg en Technologie KULeuven, Faculteit Geneeskunde KULeuven, ICTS Diensten voor Onderwijs Proefproject (Proof of concept), voortbouwend op eerdere samenwerkingen/ervaringen

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Krijtlijnen (e)PF = Passief + Actief deel/doel Passief: info-garing gestructureerde verzamelmap synthesis Actief: info-analyse als start voor actie, aanzet tot “zelfverbetering” competentie gestuurd Snelle, remote en asynchrone interactie mogelijk Studentcentraal systeem ipv vak/docent centraal systeem (= Bb’s Toledo/Outcomes) ICTS onderschrijft dit => ontwikkelt nieuwe Toledo-modules Bb: PCOO = inspiratiebron voor studentcentrale systemen in EU

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012

Huidige situatie Fasering van ontwikkelwerk: Systeem 1 = concept & demo af, voorbereiding operationalisering Systeem 2 = concept & demo in opbouw. Documentatie: Conceptbeschrijving voor leidinggevenden: organisatorische & onderwijskundige implicaties van PCOO Conceptbeschrijving voor gebruikers, met 2 doelen: Showcase: wat is PCOO, wat zijn de mogelijkheden? Howto/FAQ: hoe kan ik de PCOO componenten gebruiken in het kader van onze onderwijsvisie?

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 PCOO = continuüm in mogelijkheden Max sturing -Local admin maakt studenten & supervisor leeracts met deadline -Studenten & supervisoren voeren hun leeracts uit -Meestal single attempt. save-as-draft is wel beschikbaar. -Private webforms Max vrijheid -Local admin maakt (enkel) studenten leeracts -Student lanceert nodige tegenleeracts -Multi-attempts om leerproces te ondersteunen -Gewone webforms

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Systeem 1: basisfuncties en -principes CP evaluatie door student/supervisor (acts, act/tegenact). Voorzien: opladen documenten, evaluatie, commentaar velden Webforms voor student/supervisor, multi-attempt, act/tegenact. Voorzien:vrij tekstveld, multiple choice, opladen bestanden. Save as draft/submit/forward Intropagina’s + navigatie student/supervisor met: Overzichtelijke ToDo’s/Done’s Lijst taken/tegentaken mbt. CP-evaluaties & Webforms Pasfoto student (vast vanuit ‘t systeem) Selectie van supervisor door student voor tegenact Systeem 2: noodzakelijke uitbreiding Student kan eigen foto opladen voor zijn homepagina Focus competenties. Onderscheid tutor/mentor voor webform. Supervisor kan via opmaak (markeerder) de al ingevoerde tekst “becommentariëren”: iedere actor zijn kleurtje. What’s recent? Private webformulieren In batch downloaden van (delen van een) webformulier over studenten heen door de coördinator Uploaden documenten, onafhankelijk van acts/tegenacts Systeem 3: relevante verfijningen Student kan extra CPs toevoegen aan zijn PF (persoonlijke ontwikkelingsruimte) Trekken van rapporten (partiële info garing). Post-it note systeem Echte checkboxes in de webforms ter vervanging van binaire multiple choices …Fasering

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 PCOO … show time ! PCOO Demo Proof of concept, Mock-up ! _______________________________________ Niet definitief, afhankelijk van beleidsbeslissingen

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Samenvatting PCOO concepten qua: Gebruik Structuur Leeractiviteiten Actoren

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 PCOO Concepten: Gebruik = Competentie gebaseerd Rollen,CPs,kerndoelen & indicatoren Bepalen van evaluatieschalen (+ bereik over subPFs indien nodig) Formatief/Summatief Contextuele feedback mogelijk Ter ondersteuning: To Do lijsten, status /student /subPF /… Focus Post-it voor student Foto student + korte bio + memoveld beschikbaar voor supervisoren …

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 PCOO Concepten: Structuur 1.Portfolio (= eigendom van student) 2.Subportfolio 3.Alle leeractiviteiten worden vertaald naar (sub)PF via: Competentiematrix Webformulier (eerder formatief) Private webform (eerder summatief) My Files (structuur, showcase, labels) Webform Vroeger: template downloaden, invullen, uploaden Nu: velden in HTML-pagina invullen => datareductie (enkel data, geen layout) => partiële/gecombineerde info-extractie mogelijk

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 PCOO Concepten: Leeractiviteiten Zelfevaluatie door student Evaluatie student door andere Multi-attempt ondersteuning Leeractiviteit – tegenleeractiviteit Deadlines Opladen + categoriseren/taggen documenten

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 PCOO Concepten: Actoren Local admin Student Supervisor Tutor Mentor Coördinator Toegangsrechten verbonden aan actoren Leeractiviteiten verbonden aan actoren

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Vrije workflow Local admin creëert form, doet rechtenbeheer, koppelt form aan gebruikers webform verschijnt in activiteitenlijst van student; online editing + save as draft student vervolledigt form en zendt deze naar een (specifieke) mentor voor review mentor ontvangt via de activiteitenlijst een request en behandelt de webform: handtekenen of feedback student kan webform opslaan in het portfolio (bv. pdf-download) item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 here comes some text item 1 item 2 item 3 coördinator kan data afhalen via batch download en/of batch extract (Voorbeeld van leeract – tegenleeract situatie) !

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 ! item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text Local admin creëert forms, doet rechtenbeheer, koppelt forms aan gebruikers Een ≠ webform verschijnt in activiteitenlijst van student & begeleiders; online editing + save as draft Student moet zijn/haar form invullen voor deadline Begeleiders kunnen form student bekijken en dan hun form invullen, eveneens voor een deadline student kan alle webforms bekijken en evt. opslaan in het portfolio (bv. pdf- download); sommige begeleiders kunnen niet alle webforms bekijken coördinator kan data afhalen via batch download en/of batch extract (Voorbeeld van leeract-deadline situatie) Gestuurde workflow item 1 item 2 here comes some text item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text item 3 item 1 item 2 here comes some text ! item 1 item 2 item 3 item 1 item 2 item 3 item 1 item 2 item 3

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Meegenomen opmerkingen AR2 Koppeling met documentenPF in Toledo+ Ja, je kan er uit selecteren. Doch Toledo+ blijft onafhankelijk Kan je 1 taak scoren over alle studenten heen Neen niet voorzien, wegens te klein draagvlak Kan een student zelf taken aanmaken Hij kan een taak meerdere malen uitvoeren momenteel, niet er zelf bijmaken (op zeer lange termijn mss wel) Beperking creativiteit student ? Doordat student documenten kan opladen, kan hij zelf de layout/inhoud hier bepalen. Creativiteit mbt. structuur PF is niet voorzien, wel mbt. documentenstructuur via Toledo+/My Files-infoveld in PCOO Concrete voorbeelden ter verduidelijking Ja, zie demo

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Jullie visie ePF tov. PCOO Verduidelijkingsvragen? Inhoudelijke opmerkingen?

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Toekomst: wanneer wie welk systeem 2010-’ ’ ’ ’ ’ ’16 Concepten12345? ICTS Mock-up 1 2, 3, 4, 5 ICTS Implem.12, 3, 4 Pilots, partners+11 + (2, 3) Beschikbaar11+2 Einde project

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Toekomst (2) ICTS: Project gaat verder => Ontwikkeling systeem 1, 2, …gaat verder Realisatie pilootproject bij studenten van de 3 partners? Stakeholders? Moet/Kan OOF werkgroep conceptueel verder doen aan systeem 3 t/m... ? Stakeholders? ICTS start sowieso een kernwerkgroep op (via Toledo werkgroep). Aanwezigheid van huidige experts is dan meer wenselijk.

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Bedankt voor jullie interesse !

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Selectie Subportfolio Overzicht leeractiviteiten Logboek Via icoontjes snel zicht op leeractiviteiten: - CP evaluatie - Webform - Met tegenact - Multi-attempt En status acts Student: intro scherm

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Selectie subportfolio en/of student Overzicht uitstaande leeractiviteiten Logboek Via icoontjes snel zicht op activiteiten: - CP evaluatie - Webform - Met tegenleeract - Multi-attempt 1 icoontje = meerdere leeracts (studenten) Supervisor: intro scherm

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Filter mogelijkheden op student/PF/status leeracts Logboek Lijst van acts voor alle studenten binnen dit PF. Een potloodje voor een student geeft weer dat actie van de supervisor is vereist Supervisor: PF scherm

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Beschrijving Activiteit: CP evaluatie Navigatie Algemene opties CP specifieke opties History Extra commentaar BijlagenFeitelijke evaluatie Annuleren/FB vragen

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Beschrijving Activiteit: Webform als tegenact Navigatie Antwoorden supervisor History Antwoorden student

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Activiteit: My Files (1)

OOF 2010/17 Adviesraadvergadering 3, 20/04/2012 Activiteit: My Files (2, met info veld)