OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Welkom in groep 5/6.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Informatieavond 3 Groep 3.
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Het cito-leerlingvolgsysteem
[naam school] informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering [7 april 2014]
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Diagnostische toetsen voor het MBO
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Nieuwe normen Cito.
Leerling ? Een leerlingrapport.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
HELDER ZICHT OP HET KIND EN DE RESULTATEN
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Bij de informatieavond van groep 7
Plaatsingswijzer MH-Rijnstreek
Veranderingen rondom advisering & eindtoets. Het advies Concrete richtlijnen op papier gezet Advies is leidend bij plaatsing op V.O.
Op de informatiebijeenkomst CITO
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7-8. V OORSTELLEN Wie zijn wij? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  ouderportaal.
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Schoolkeuze Voortgezet Onderwijs
Obs Nicolaas Beets informatieve bijeenkomst nieuwe Cito-normering
Bij de informatieavond van groep 8
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
WELKOM OP DE INFORMATIEAVOND VAN GROEP 8a.
Ellen Zantvoord Antoinet de Valk Rik van der Vaart Juliette de la Mar
Naar het voortgezet onderwijs
POVO Wolvega / Dedemsvaart
Welkom. Agenda: Welkom Informatie over het voortgezet onderwijs en het voorlopige schooladvies Algemene mededelingen en specifieke informatie/activiteiten.
Hoe volgen wij de kinderen?
Informatie nieuwe Cito-normering.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
en het leerlingvolgsysteem
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Toetsen speciale leerlingen Meten wat we willen meten Leiden, 8 mei 2012.
Workshop Doorlopende leerlijnen rekenen ‘Iedereen telt mee’ Over de drempels met taal en rekenen: VVE-PO Carla Sanders, Nel van Loon en Magda van der Wulp.
Mei 2013 Welkom 19.15u: Inloop met koffie/thee 19.30u: Opening en presentatie 19.45u: Vragenronde 20.00u: Presentatie clusters 21.00u: Tips en tops 21.15u:
PO  VO Een bijzondere stap Openbare basisschool.
Cbs De Wieken Informatie nieuwe Cito-normering
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Toetsweken Toetsweek voor leerlingen met Pro en LWOO advies : maandag 12 t/m vrijdag 16 december 2016 Toetsweek overige adviezen M8 woensdag.
Stichting Lek en IJssel
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Welkom in groep 5 jaarklas. Een korte impressie van: directe instructiemodel het lesrooster. waar wordt bij de lln een beroep opgedaan. de leerstof van.
Ouderinformatieavond
Programma informatieavond groep 6
Transcript van de presentatie:

OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014

Aanleiding Cito heeft de opdracht om landelijk genormeerde toetsen te ontwikkelen. Onlangs hebben zij de normering van de toetsen Rekenen & Wiskunde, Spelling en Begrijpend lezen aangepast.

Waarom nieuwe Cito normen? De oude normen bleken te soepel te zijn. Leerlingen haalden te gemakkelijk een hoge score. Dit komt door: Grotere focus op opbrengsten Bekendheid met de toetsen Verandering in de leerling populatie

Effect nieuwe normen Cito legt dit als volgt uit: Heel vroeger was je lang wanneer je 1.70 cm was. Je behoorde dan met deze lengte tot de 25% langste mensen van het land. Tegenwoordig is 1.70 cm helemaal niet lang. Je behoort nu tot de 35% langste mensen van het land. De norm wanneer je lang genoemd wordt is dus opgeschoven in de loop der tijd. Dat gebeurt met toetsen ook

Wat is een vaardigheidsscore? Een vaardigheidsscore is een getal dat aangeeft wat een leerling kan op een bepaald leergebied: hoe goed een leerling een bepaalde vaardigheid beheerst. Hiermee kun je toetsresultaten op eenzelfde leergebied met elkaar vergelijken ook al verschillen de toetsen van lengte, inhoud en moeilijkheidsgraad. De onderstaande vragen kun je met behulp van de vaardigheidsscore beantwoorden: -Hoe goed doet een leerling het vergeleken met zijn leeftijdsgenoten (niveau I t/m V)? -Is de leerling vooruitgegaan in een bepaald leergebied?

individueel niveau effect nieuwe Cito-normering op de individuele leerling

Kirsten vorige toetsperiode (V – I) Kirsten haalt eind groep 4 in het schooljaar op de Cito-toets Rekenen-Wiskunde een vaardigheidsscore van 62. Ze valt hiermee, volgens de oude landelijke normen, binnen het II-niveau.

Kirsten, nu met de oude norm (V – I) Stel: bij de volgende toets medio groep 5 behaalt Kirsten een vaardigheidsscore van 80. Ook hiermee zou ze binnen het II-niveau scoren als de oude landelijke normen nog geldig zouden zijn. Kirsten is qua vaardigheidsscore gegroeid van 62 naar 80. Haar rekenvaardigheid gaat dus vooruit.

Kirsten, nu met de nieuwe norm (V – I) Doordat Cito de landelijke normen heeft verzwaard past bij de vaardigheidsscore 80 op de medio-toets geen II-niveau meer, maar een III-niveau. Alhoewel de rekenvaardigheid van Kirsten niet is gedaald, valt ze wel binnen een lager Cito-niveau. Ze lijkt dus nu ‘gezakt’. In werkelijkheid zijn de echter de normen aangepast. Hierdoor is de plaats van Kirsten binnen de landelijke rangorde is nu reëel.

De vaardigheidsscore in grafiek Zie bijlage.

Bij het tweede en derde rapport worden voortaan de vaardigheidsscore tabellen uitgedraaid en meegegeven voor alle afgenomen toetsen. Tijdens rapportgesprekken bespreken we de toetsscores met behulp van deze grafieken: Ontwikkelt dit kind zich naar eigen niveau, laat het groei zien en hoe scoort het t.o.v. het landelijk gemiddelde. Ontwikkelt het kind niet naar eigen kunnen, welke acties ondernemen we (leerkracht en ouders)

Zijn er nog vragen over de nieuwe cito- normering?