OV café ROCOV Gelderland Sociale functie in het OV Jan van Selm OV-bureau Groningen – Drenthe 14/12/12
Wat verwachten mensen van het OV? Een goed product: Bereikt reisdoel Korte wachttijden Begrijpbare reisinfo Vriendelijke chauffeur etc. Maar ook Niet te duur Niet te vol Sociaal veilig Verkeersveilig, etc
Reizigerswensen (vraag) Zoeken naar wat de reiziger wil, door middel van: Reisgedrag (binnen gebied, keten) Kennis en voorbeelden Consumentenplatfora (Digitaal) reizigerspanel Klantenbarometer KpVV Klachten Gemeente als bron klantwensen (Provinciale) politiek als vertaler klantwensen
Vervoer organiseren Het is een heel werk: -De bus moet er zijn, gewassen en bijgetankt -De chauffeur moet er zijn passend in zijn CAO -De verbinding met de satelliet moet werken -Er moet een voorraad aan reservebussen zijn -De chipkaartapparatuur moet werken -De halte-info moet kloppen met de werkelijkheid -De klantenservice moet voldoende bemenst zijn -De stremming moet aan iedereen bekend worden gemaakt etc.etc.
Productie van OV
OV/CV in Groningen en Drenthe OG 2013CH 2013 Zwolle – Groningen Rijk NS Regionaal Spoor ProvinciesArriva-S Stads- en streekvervoerOV-bureauQbuzz Arriva-T Kleinschalig OVOV-bureau6 Taxibedr. WMO, LLGemeenten6 Taxibedr. Overig collectiefGemeententaxibedr.
4 functies van het OV 1.Basisfunctie marktvraag: mensen die vervoerd willen worden 2.Bereikbaarheidsfunctie overheidsvraag: ‘files bestrijden’, minder auto’s 3.Sociale functie overheidsvraag: ‘ov als soort recht voor iedereen’ 4.Overige overheidsvragen Bv: relaties krimp, healthy aging, duurzaamheid
Sociale functie, vraagstukken Voor wie?? -De vereenzamende oude man in Bredevoort? -De bijstandsmoeder met 4 kinderen in Westerveld? -Bewonerbejaardenhuis in Apeldoorn? Hoe?? -Via het hele OV? -De overfocus op de onderkant van de OV-markt -Regiotaxi, lijnbelbus, servicebus, Tegen welke prijs?? -Ritten van € 25 euro kosten met €2,50 inkomsten