Economische dilemma’s in de zorg Prof. Dr. M. Willems Universitetet i Oslo
Curriculum Vitae Prof. Dr. M. Willems 1996 Studies Management, Consultancy en Management Consultancy voltooid aan de Cayman Islands University heden Adviseur bij o.a. Icesave DSB Bank It’s Elektronics Halfords V & D Perry Sport
Test
WITWITWIT WITWITWIT
Het gevolg van niet alert zijn Een ervaring
Kennistest
Uit de geschiedenis kunnen we leren, welke kwaliteiten mensen willen zien bij iemand aan wie ze de leiding toevertrouwen. Ze willen dat zo iemand... : a) … heel hard zweet, zodat ze het gevoel krijgen dat hij hard werkt. b) … laat zien dat hij gevoelige punten subtiel weet te benaderen. c) … houdt van mensen en dat mensen ook van hem houden. d) … dat hij compassie toont voor de problemen van anderen.
Uit onderzoek blijkt: goed samenwerken resulteert in meer invloed en meer macht voor de betrokkenen. Uit heel ander onderzoek blijkt: Mensen met invloed en macht worden aantrekkelijk gevonden. Logische conclusie: goed samenwerken zorgt voor een verhoging iemands aantrekkingskracht. We kunnen dus qua samenwerken een voorbeeld nemen aan…: a) … de Franse ex- president. b) … de Russische president. c) … de Italiaanse ex-premier. d) … de Nederlandse minister- president.
Als specialist op een medisch gebied komen mensen naar jou voor oplossingen voor complexe problemen, waar ze zelf vaak weinig inzicht in hebben. In die rol liggen solistisch denken en betweterigheid op de loer. Hoe groot is die valkuil? a) Valt wel mee. b) Valt wel mee bij mij, maar bij collega’s zie ik het continu. c) Ik ben het überhaupt niet eens met dat gezeur van mensen over arrogantie bij medici. Ze mogen in hun achterlijke handjes knijpen dat wij ze helpen. d) Wat een domme vraag.
De administratieve druk in de zorg is tegenwoordig...: a)... best wel hoog. b) Antwoord a) is best wel een understatement. c) Het valt best wel mee, als je naast het bijhouden van de diagnoses, behandelingsprotocollen, gebruikte materialen, verrichtte handelingen, bijscholingen, DOT’s, etc. etc. maar geen aandacht probeert te besteden aan patiënten.
Stel: een patiënt komt voor z’n derde stent. Hij wurmt zijn 170 kilo met veel moeite door de deuropening, luid klagend dat de 75 meter van de parkeerplaats naar de hoofdingang klantonvriendelijk ver is. Voor hij gaat zitten haalt hij behoedzaam zijn pakje shag uit z’n achterzak. Wat denk je dan? a) Onwillekeurig:”Als je niet wilt afvallen, niet wil bewegen en niet wil stoppen met roken voelt dit toch een beetje als water naar de zee dragen.” b) Enthousiast: “Wat een held! Rokers leveren 2 miljard méér op aan accijnzen die ze betalen dan dat ze uiteindelijk kosten aan zorg. Deze man offert zijn gezondheid voor ons allemaal op om de crisis tegen te gaan!” c) Iets anders, nl.....
Aandachtspunt: heldere communicatie!
Conclusies: (schematisch weergegeven)
Achter een succesvolle professional staan meestal twee stomverbaasde schoonouders. Niet werken is leuker dan netwerken! Leermoment Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt. P.O.P. Bekijk Edith Schippers eens niet als de baas, maar als een goede vriendin die altijd gelijk heeft. Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag een ander kunt laten doen. Copyright Prof. Dr. Willems Maak niet steeds dezelfde fouten. Er is keus genoeg.
Zijn wij elkaar aan gaan voelen? De Grote Belangrijke Vraag:
Het was een grote eer… voor u… om vandaag aanwezig te zijn. Prof. Dr. M.B.J. Willems