Verhalenderwijs Narratief leren in LB onderwijs Studiedag VDLG 2016 Isolde de Groot, Universiteit voor Humanistiek,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten
Advertisements

InaIna in gesprek studiebegeleiding in dialoog 15 september 2011 Ina ter Avest Gerda van Straten Birgitta Ruther.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Proeftentamen Media Ecologie. Opbouw tentamen als opbouw cursus • 4 kennisvragen • 4 politieke vragen • 2 verdiepingsvragen.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Mark Poster Digitally Local Communications: technologies and space.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
‘Geef uw team vleugels’
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
Professional Development Schools - Rijnmond
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Keuzevrijheid: lust of last?
Toekomstgericht onderwijs
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
BTC Marc Colpaert.  INTER (homines et natura)  Mijn zien is beperkt (film Raimon Panikkar)  Je suis ici en passant…  On-verschil-ligheid.
INAUGURELE ORATIE G. VAN DEN BRINK. TUSSEN CONFLICT EN CONSONANTIE Fundamentaal-theologische kanttekeningen bij de verhouding van geloof en wetenschap.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
De Betekeniseconomie.
(buurt)sport en Europa
Ontwikkeling van professionele identiteit
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Journal of the American board of Family Medicine
Ontwikkeling van professionele identiteit
Feedback geven en krijgen
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Participatory Action Research
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rob Heyman and Ilse Mariën
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
Dynamic Architecture What about you?
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

Verhalenderwijs Narratief leren in LB onderwijs Studiedag VDLG 2016 Isolde de Groot, Universiteit voor Humanistiek,

 Kennismaking  Theorie  Werkvorm ‘brief vanuit de toekomst’  De bijdrage die narratief onderwijs kan leveren aan de kunst van het samenleven

3 Vormen van narratief leren (Goodson & Gill, 2011) 1.Learning from narratives 2.Learning in the process of narrating 3.Learning in the ongoing construction of one’s life history Narratieve leertheorie

Wat is een narratief? Typen narratieven (Ganzevoort 2013, p 3):  Persoonlijk  Collectief (geschiedenis van land/staat, cultuur, geloof)  ‘Niet-narratieve fenomenen (gebouw, beeld, gebod, schilderij).

3 dimensies van identiteit (McAdams: 2001)  one’s dispositional traits  one’s values, goals and motives  and one’s narrative identity Relatie identiteit en narratieve identiteit

 Narrative identity development:  At religious/political/ professional level (Miedema; Andrews; Kelchtermans)  Personal /community level (Goodson; Giddens; Haste; Ganzevoort)  Narrative competences:  Narrative capital of individuals (Goodson 2012)  Narrative imagination (Nussbaum 2002)  Kunnen spreken in de taal van de mythos (Van den Berg 2014)  Capacity to identify dominant and counter-narratives (Bell 2010; Haste 2008) Narratieve ontwikkelingsdoelen

Cultural model (Haste 2008) Intrapersonal Narratives Interpersonal dialogue Society, Cultural Narratives

“ Life stories are psychosocial texts that are jointly crafted by the individual himself or herself and the culture within which he individual’s life has meaning. Our autobiographical stories reflect who we are, and they also reflect the world in which we live” (McAdams: 2001: p. 117) Ontwikkelen verhalen in/en context

Brief vanuit de toekomst  Levensverhalen lab  Narratieve psychologie & counseling (welbevinden)  Sools, Mooren en Tromp (aanpassing tov Bohlmeijer et al. 2007)

Vertaald naar het onderwijs Dus niet...….

Alleen, 5 minuten: Stel je voor dat je in een tijdsmachine stapt en 5 jaar in de tijd vooruit gaat en maak een concrete voorstelling van: Waar en wanneer: waar je je bevindt als je de tijdsmachine uitstapt (thuis/elders; een lawaaierige/rustige plek?) Wat: dat een aantal positieve wensen, veranderingen en dromen in je professionele leven zijn uitgekomen. Maak vervolgens een voorstelling van een concrete dag of gebeurtenis of een specifiek moment waarin duidelijk wordt hoe je wens werkelijkheid is geworden. Beschrijf bovenstaande en geef daarbij ook aan jezelf wat je heeft geholpen om hier te komen en hoe je nu op de afgelopen 5 jaar terugkijkt. Brief van je toekomstige ik: variant LB/PI

Wissel elkaars verhaal uit, in 2-tallen. Als focus op luisteren: geef als luisteraar terug: Welke zin/beeld blijft je in het bijzonder bij? ‘Als ik je zo hoor ben ik benieuwd…..’ ‘Wat ik bijzonder vindt….’ Als focus op verbondenheid: bespreek welke rol (bepaalde) anderen en/of ontwikkelingen in je omgeving hebben gehad bij het bereiken van deze wenselijke situatie. Brief van je toekomstige ik nabespreking

Hoe kan narratief onderwijs bijdragen aan de kunst van het samenleven?

Philosophy of life Self-imageLearning experiences NL type 1: Learning from stories From religious/cultural/ personal narratives (film/ books/pictures) about the meaning of life and the SI’s of oneself/others NL type 2: Learning from narrating process Through narrating about one’s own identity and contribution NL type 3: Ongoing construction of life history/ reflecting on cultural narratives Through scrutinizing and situating one’s /other people’s SI and LE i.r.t. dominant and counter narratives and socioeconomic developments Framework NL in worldview education

 De Groot, I. (in press). Narratief leren in democratisch burgerschapsonderwijs: een theoretisch raamwerk. Pedagogiek  Goodson, I., & Gill. S. (2011). Narrative pedagogy: Life history and learning, New York: Peter Lang.  Sools, A.M., & Mooren, J.H.M. (2012). Towards Narrative Futuring in Psychology: Becoming Resilient by Imagining the Future. Graduate Journal of Social Science, 9(2),  Sools, A.M. and Mooren, J.H.M. and Tromp, T. (2013) Positieve gezondheid versterken via narratieve toekomstverbeelding. In: E.T. Bohlmeijer & L. Bolier & G. Westerhof & J.A. Walburg (Eds.), Handboek positieve psychologie. Theorie, onderzoek, toepassingen. Boom, Amsterdam.

 Wenselijkheid aandacht voor NL in formele onderwijs (waken voor kolonisatie & therapie)  Aanwezigheid randvoorwaarden (school- en klassenklimaat; dialogische competenties; voorkennis)  Hoe om te gaan met ‘de-humaniserende’ narratieven van leerlingen en kwetsende reacties  Hoe om te gaan met heftige emoties/ervaringen  Of, en hoe, je narratieve ontwikkeling kunt toetsen Ethische dimensie van NL in onderwijs voor pers- (LB), prof- en ma-ontwikkeling