De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief

Verwante presentaties


Presentatie over: "SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief"— Transcript van de presentatie:

1 SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief

2 Even voorstellen Gerda Hoekstra Nederlandse taal- en letterkunde
Opleidingen: leiding geven, talentanalyse, AI, (team)coaching Plaatsvervangend rector Sorghvliet Den Haag Directeur SHZG/ ZZP’er

3 Tom Tom: u bevindt zich hier

4 kwaliteit

5 Brede ontwikkeling in kennis en kunde

6 (Culturele) extra’s

7 Schoolcultuur: klein & persoonlijk zelf kritisch denken (
Schoolcultuur: klein & persoonlijk zelf kritisch denken (?), type leerling & docent

8 Tom tom: Waar wilt u naartoe?

9

10 Waartoe is het onderwijs op aarde?

11 Waartoe is het onderwijs op aarde?
Bespreek met elkaar wat uw mooiste en meest indrukwekkende schoolervaring is. Wat zegt dat over wat u werkelijk van belang vindt in het onderwijs?

12 Waartoe is het onderwijs op aarde?
Uw kind komt thuis met een slecht rapport. Dat verbaast u niet, want hij/zij is ook meer bezig met de voetbal (Albert Heijn / feestjes) bezig dan met schoolwerk. Hoe reageert u?

13 Maslow

14 Kwalificatie (socialisatie, persoonsvorming)

15 Non scholae sed vitae discimus

16 “For the first time in my life I saw the truth as it is set into song by so many poets, proclaimed as the final wisdom by so many thinkers. The truth - that Love is the ultimate and highest goal to which man can aspire. Then I grasped the meaning of the greatest secret that human poetry and human thought and belief have to impart: The salvation of man is through love and in love.” ― Viktor E. Frankl, Man's Search for Meaning

17 Verandering paradigma

18 Ontwikkel je talent, word wie je bent

19 Ontwikkel je talent, word wie je bent
Wat is talent? (site Den Bosch) Voorbeelden: voetbalteam, lego Talent, vaardigheden & gedrag, context Energie, als vanzelf, onzichtbaar voor jou Overkoken van talent (bezige bij en kip zonder kop, positivo, ja-zegger) Non-talent Teams en talent (buikdenker en doordenker)

20 Ontwikkel je talent, word wie je bent
Talent op school Beperkt aantal talenten van belang Beperkt aantal interesses Op een stoel zitten, aantekeningen die je kunt lezen, analyseren, structureren, memoriseren, reproduceren Als je talent is: presteren in wat je interessant vindt, buikdenker, mooimaker, dan krijg je het moeilijk Leerproblemen: gedrag dat docenten ergert, dat niet in het systeem past dyslecten kunstenaars beelddenkers, add/adhd focus in wat ze interessant vinden Hoeveel mensen gaan bloeien na school?

21 Op zoek naar talent Wat ziet u uw kind al van jongs af aan doen?
Hoe reageert hij/zij op stress? Waarmee/Hoe speelde uw kind het allerliefste toen hij/zij 3 jaar was? Waar zet uw kind dit talent op dit moment in? Wanneer is het nog ongepolijst, of is er nog geen bijpassend gedrag

22 Op zoek naar talent Wanneer bent u helemaal in uw element als ouder?
Hoe zou u daar nog meer gebruik van kunnen maken? Hoe zou de school meer gebruik kunnen maken van het talent van ouders?

23 Onderwijs op basis van talent
Wat kan uw kind helemaal niet? Mag dat? Hoe zou hij/zij daar mee om kunnen gaan?

24 Gericht op ontwikkeling

25 Onvoldoendes, doubleren

26 Gericht op ontwikkeling

27 Alles wat aandacht krijgt, groeit werkt het niet, doe iets anders

28 Gericht op het proces

29 Alles wat aandacht krijgt, groeit
INFORMATIEF COMPLIMENT WAT HEB JE DE ANDER ZIEN DOEN? WAT WAS HET EFFECT DAARVAN? WAAROM BEN JIJ DAAR ZO OVER TE SPREKEN? WAT ZEGT DAT IN JOUW OPTIEK OVER WAAR DE ANDER GOED IN IS EN/OF PLEZIER AAN BELEEFT?

30 Alles wat aandacht krijgt, groeit
Welk compliment zou u uw kind willen geven? Hoe kan het zo informatief mogelijk zijn?

31 Onderzoekend: CWO

32 Appreciative inquiry: toetsonderzoek

33 Waarderend onderzoek Schets uw gesprekspartner een moeilijke situatie met uw kind Positieve vraag: Hoe zou ik hier op een waarderende manier mee om kunnen gaan? Houdt een gesprek dat zich richt op oplossingen Wanneer lukt(e) het u om… Wanneer reageert uw kind positief op u? Stel u voor… Wat zou u wel willen? Wat zou u dan doen/laten, zeggen of juist niet? Wat zou een eerste stap kunnen zijn?

34 Samen

35 Honours programma gymnasia

36 Wat neemt u mee naar huis?
Grote dromen, kleine stappen Wat heeft u het meest geinspireerd vanavond? Wat gaat u daar morgen mee doen? Wie of wat kan daarbij helpen?


Download ppt "SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief"

Verwante presentaties


Ads door Google