Discussienota Bouwgrondprijs voorbereidende raadsvergadering 22 juni 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vragenuur raadsvergadering 5 november 2009 inzake Egyptische Poort.
Advertisements

Dmv de startersregeling wil de gemeente Amersfoort de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Amersfoort.
Informatieavond Actieplan Wonen
Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Zeven SIR-55 patiowoningen Plan Luchen
Bewonersavond Steenstraat april Steenstraat 14 Programma: •Inleiding door wethouder Jan Burger •Toelichting door architect en Volksbelang.
© Copyright Berenschot Groep B.V. Bedrijventerreincongres 11 oktober 2007 Deelsessie ronde 2 Verhandelbare Bedrijventerreinquota oplossing.
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
Welkom Toegankelijkheid Gemeenschappelijk Wonen
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
Stelling Doelgroep Portaal moet zich beperken tot waarvoor zij op aarde is: het verhuren van woningen aan huishoudens met de laagste inkomens. De “markt”
Rietzanger te Heinkenszand
Dmv de startersregeling wil de gemeente Utrecht de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Utrecht. In.
Houtskoolschets Starterswoningen. Aanleiding Wachtlijsten woningbouw Grondpositie en kosten Aantrekkelijke gemeente blijven Veel woningen te koop, maar.
Dmv de startersregeling wil de gemeente Arnhem de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Arnhem. In de.
De Buitenkans CPO: van ideaal naar bouwstroom. Maarten Vos Regisseur Wat beweegt de woningmarkt”” ►Niet alleen voor idealisten ►Tijd ►Geld ►Gemeenten.
Legenda Saldo 200: Eén- en tweepersoonshuishoudens tot 30 jaar Saldo 200: Huishoudens van 30 tot 65 jaar Noordoost Brabant.
Dmv een starterslening willen vele gemeenten de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt. Niet alle gemeenten.
Dmv de startersregeling wil de gemeente Almere de bereikbaarheid van koopwoningen vergroten voor met name de starters op de woningmarkt in Almere. In de.
Zeven SIR-55 patiowoningen Plan Luchen
Zeven SIR-55 patiowoningen Plan Luchen
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Startersleningen zijn door veel gemeenten in het leven geroepen om de bereikbaarheid van koopwoningen te vergroten voor met name de starters op de woningmarkt.
Bestemmingsplan Abbenes algemene informatie proces bestemmingsplan.
Leerplan BSc 6 Real Estate & Housing Chrissy Brom, Jolanda de Schiffart De Poptahof, Delft.
Passend toewijzen en woningwaarderingsstelsel II
Opsomming Gebruik de knoppen op het Start-lint in de sectie ‘Alinea’. PRESTATIEAFSPRAKEN NIEUWE STIJL.
Kennissessie De woonvisie en uw woningcorporatie(s)
Gemeente Zoeterwoude Aanzet woonvisie Bouwstenen voor nieuw beleid.
Kaders portefeuillestrategie Eigen Haard Bijeenkomst Alert, 12 november 2015.
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Visie woonruimteverdeling gezamenlijke woningcorporaties HR Presentatie Gemeenteraad Teylingen, 19 april 2011 Te Huur Regio Holland Rijnland Tom Horn,
Woningbouw kern Sevenum Uitwerking van de plannen voor woningbouw aan de Beatrixstraat 3 december 2013.
1 Bevolkingsontwikkeling en Woningbehoefte Ir Wil Nuijen Stichting Beter Zeist 26 september 2009.
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
AH WOON WONINGWET WOONVISIE. Algemene Huurdersvereniging WOON Algemene Huurdersvereniging WOON sinds belangenbehartiging voor de huurders van.
13252-WRG p BB Uitkomsten Woningmarktonderzoek 2014 Berry Blijie - ABF Research IJmuiden, oktober 2014.
Presentatie Raadscommissie, donderdag 8 maart 2007 Analyseresultaten woonwensenonderzoek Landerd Gemeente Landerd - Woonvisie.
Woningmarktonderzoek 23 november. Regio-onderzoek Groningen-Assen Actueel beeld van de woningbehoefte in 2015, 2020 en 2025: Wat is de aard en omvang.
Sint-Oedenrode, mooi wonen in de Meierijstad Woonvisie in hoofdlijnen 23 april 2015.
Columbizpark Stand van zaken en beëindiging samenwerking.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Nieuwbouw en bouwgrond Een economische analyse Frank Vastmans Centrum Economische Studies K.U.Leuven.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Centrumplan Schaijk informerend en opiniërend voorbereidende raadsvergadering van 7 december 2010.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Prioritering, fasering en risico's (majeure) stedelijke ontwikkelingsprojecten Datum: 6 september 2010 Randprogramma Stedelijke Commissie 6 september 2010.
Aanpassing grondprijzen sociale koop en huurwoningen Johan Brands, 15 maart 2016.
15 mei 2012 Stimuleringsmaatregelen woningbouw Gemeente Landerd 2012.
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
16 april 2012 Informatieavond Reek-Zuid “t Wapen van Reek”
CPO-beleid Hoorn raadsbesluit 2007 –vaststelling CPO beleid –2 locaties – 5 groepen –stimuleringsbijdragen uitgangspunten: –bestemd voor lage- en middeninkomens.
Van Woningwet naar Prestatie-afspraken WONEN IN HAREN.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Prestatieafspraken.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
12.2 Totstandkoming van een wet
urban village huisvesting in leegstaand vastgoed
Woningtoewijzing Mooiland
Naastenbest.
ALV Woningbouwvereniging Maarn
Wijkraad Oranjebuurt 1 maart 2018
De veranderende rol van de gemeente ten opzichte van de corporatie.
Indruk van de woningmarkt StedelijkGebiedEindhoven
Kennismaking met gemeenteraad Harderwijk
ONTWIKKELKADER SAMEN OP HARREVELD.
Transcript van de presentatie:

Discussienota Bouwgrondprijs voorbereidende raadsvergadering 22 juni 2010

Discussienota Bouwgrondprijs Randvoorwaarden college van burgemeester en wethouders De bouwgrondprijs dient gemiddeld uit te komen op de door de gemeenteraad op 15 april 2010 vastgestelde € 267,- exclusief BTW kosten koper (actualisatie kostprijsbegrotingen grondexploitatie); Mogelijkheid om gestapelde bouw door te belasten; Starters op maat bedienen; Oplossing voor verkoopbaarheid “grote” kavels;

Opties Discussienota Bouwgrondprijs Vaste grondprijs Handhaven van de huidige door de gemeenteraad op 15 april 2010 vastgestelde bouwgrondprijs van € 267,- per m² exclusief BTW k.k. Voordeel: Prijs ligt vast, geen ruimte voor discussie; Geen actualisatie van de grondexploitatie nodig; Differentiatie mogelijk via de verkaveling; Nadeel: Onvoldoende flexibel, de prijs ligt immers vast; Komt niet tegemoet aan de wens in het coalitieprogramma om de grond goedkoper te maken voor starters Grotere kavels kunnen moeilijker worden verkocht vanwege het feit dat de laatste m2, die vaak worden gebruikt als tuin, voor een hoge prijs moeten worden verkocht.

Opties Discussienota Bouwgrondprijs Kleinere kavels goedkoper Voor de kleinere kavels een lagere vastgestelde bouwgrondprijs hanteren dan voor de grotere kavels. Voordeel: Starters- en huurwoningen kunnen goedkoper gebouwd worden; Zuinig ruimtegebruik wordt gestimuleerd; Nadeel: Direct negatief gevolg op de grondexploitatie; Onvoldoende flexibel, de prijs ligt immers vast per woningtype; Risico bij tussentijdse wijziging verkavelingsplan, indien een verkaveling tussentijds wijzigt heeft dit direct een gevolg voor de totale exploitatie van het plan; Risico dat voordeel van een lagere bouwgrondprijs bij ontwikkelaars terechtkomt; Relatief klein voordeel voor de starter waardoor het maar de vraag is of dit voldoende stimulans biedt.

Opties Discussienota Bouwgrondprijs Kleinere kavels goedkoper, grotere kavels duurder Trapsgewijze vierkante meterprijs. Hierbij zijn de eerste meters van een kavel beduidend goedkoper dan de extra meters. De kleinere kavels worden daarmee aanmerkelijk goedkoper, terwijl de grotere kavels duurder worden. Voordeel: Starters- en huurwoningen kunnen goedkoper gebouwd worden; Zuinig ruimtegebruik wordt gestimuleerd; Minder opbrengst wordt gecompenseerd door hogere opbrengst grotere kavels. Qua grondexploitatie neutraal te maken. Nadeel: Onvoldoende flexibel, de prijs ligt immers vast per woningtype; Risico bij tussentijdse wijziging verkavelingsplan, indien een verkaveling tussentijds wijzigt heeft dit direct een gevolg voor de totale exploitatie van het plan; De markt voor de grotere kavels is op dit moment erg moeilijk, door een verhoging van de grondprijs zal dit zeker niet verbeteren; Risico dat voordeel van een lagere bouwgrondprijs bij ontwikkelaars terechtkomt;

Opties Discussienota Bouwgrondprijs Grotere kavels goedkoper Voor de eerste m² van een bouwkavel geldt een vast bouwgrondprijs van € 267,-. De overige meters worden verkocht voor de helft van de geldende bouwgrondprijs. Voordeel: Inspelen op de huidige markt waarbij het lastiger is om met name de grotere kavels te verkopen; Variatie van woningtypen bevorderen, ook verkoop van grotere kavels binnen een plan bevorderen; Nadeel: Direct negatief gevolg op de grondexploitatie; Risico bij tussentijdse wijziging verkavelingsplan, indien een verkaveling tussentijds wijzigt heeft dit direct een gevolg voor de totale exploitatie van het plan; Risico dat voordeel van een lagere bouwgrondprijs bij ontwikkelaars terechtkomt;

Doorbelasten gestapelde bouw Afhankelijk van het aantal (woon)lagen worden de grondprijzen bepaald. Voorbeeld stapelingsfactoren: Begane grond 1,0 1e verdieping 0,5 2e verdieping 0,4 3e verdieping 0,3 4e verdieping 0,2 5e verdieping en hoger 0,1 Bij een appartement van 4 verdiepingen (begane grond en 3 verdiepingen) zou dan de grondprijs worden: (1,0 + 0,5 + 0,4 + 0,3) x € 267,- = € 587,40

Definitie starterswoning Omschrijving VROM Wat verstaan we onder een koopstarter? Dat is een huishouden dat voor de eerste keer een woning koopt. Het gaat om een tamelijk diverse groep huishoudens, waarvan het woonverleden heel verschillend kan zijn: een huishouden dat voor het eerst zelfstandig gaat wonen in een koopwoning; een huishouden dat zich vanuit het buitenland in Nederland vestigt en zelfstandig gaat wonen in een koopwoning; een huishouden dat een huurwoning achterlaat om naar een koopwoning te verhuizen, of een huishouden dat de ‘eigen’ huurwoning koopt. Dé starter bestaat niet. Jonge een- en tweepersoonshuishoudens, gescheiden partners, immigranten en huishoudens met kinderen die vanuit een huurwoning voor het eerst naar een koopwoning willen verhuizen, het zijn allemaal koopstarters. Daarom bestaat er ook niet zoiets als dé starterswoning: de starter laat zich niet in een hokje of doelgroep stoppen. Zijn wensen kunnen sterk verschillen en dat geldt ook voor de situatie waarin hij verkeert.

Mogelijkheden gemeente Financiële instrumenten: grondprijskorting; tijdelijke korting op de rente en/of aflossing (bijvoorbeeld de VROM Starterslening);

Mogelijkheden gemeente Beleidsinstrumenten In een structuurvisie kan de provincie, gemeente of regio, als uitwerking van het beleid om (bijvoorbeeld) de leefbaarheid op het platteland te bevorderen, een doelstelling over het bouwen van starterswoningen opnemen. In een woonvisie kan de gemeente opnemen dat: - een bepaald percentage van de nieuwbouw of van de (vrijkomende) huurwoningen van corporaties bestemd is voor starters; - de prijs van een bepaald percentage van de nieuwbouw aan een maximum gebonden is, waardoor de betreffende woningen bereikbaar blijven voor starters; - een bepaald percentage van de nieuwbouw gereserveerd is voor (collectief ) particulier opdrachtgeverschap of medeopdrachtgeverschap; - woningcorporaties een deel van hun woningbezit (bij mutatie) verkopen, al dan niet met toepassing van koopvarianten; - overige grondeigenaren een deel van de te bouwen woningen realiseren als (duurzame) sociale koopwoning of met (collectief) particulier opdrachtgeverschap; - nader onderzoek dient plaats te vinden naar de (omvang en) aard van de woningbehoefte en woonwensen van onder meer starters. In een exploitatieplan kan de gemeente, in de situatie dat zij de gronden niet zelf in eigendom heeft, het percentage – en uiteindelijk de locatie - van sociale koopwoningen afdwingbaar vastleggen. In een huisvestingsverordening kan de gemeente opnemen dat starters (tijdelijk) voorrang hebben bij de toewijzing van koopwoningen onder een bepaalde verkoopprijs. In een prestatieovereenkomst kan de gemeente met de lokale corporatie(s) afspraken maken over tal van zaken die het aanbod voor starters kunnen vergroten, zoals nieuwbouw, woningtoewijzing, maatregelen voor doorstroming, verkoop van huurwoningen en de toepassing van koopvarianten.

Vervolg Aan de hand van de uitkomsten de Nota Grondprijsbeleid opstellen;