ISV3 en sanering A- lijst woningen Stand van zaken en voorgenomen aanpak Maastricht, 10 maart 2010
Inleiding en overzicht presentatie ISV3 algemeen vanuit Rijk ISV3 algemeen vanuit Provincie ISV3 en geluid Resultaten inventarisatie algemeen Resultaten inventarisatie gemeenten Huidige knelpunten in uitvoering Introductie energiebesparing Bronmaatregelen en ISV3 Voorgestane aanpak ISV3 en geluid
ISV3 Algemeen vanuit Rijk Rijk Voor het investeringstijdvak ISV heeft het Rijk de volgende algemene doelstellingen geformuleerd: bevordering van de kwaliteit en de differentiatie van de woningvoorraad, voor zover nodig rekening houdend met een te verwachten afname van het aantal huishoudens. bevordering van de fysieke kwaliteit van de leefomgeving bevordering van een gezonde en duurzame leefomgeving in het algemeen en meer in het bijzonder ten aanzien van bodem, geluid en binnenstedelijke luchtkwaliteit.
ISV3 Algemeen vanuit Provincie Binnen ISV3 zijn 3 budgetten: Wonen, Bodem, Geluid. - deze 3 werkvelden hebben eigen proces - middels prioritering en focus ontstaat link Wonen: beleidskader en proces complementair aan programmastructuur fondsvorming op maat voor de regio’s Bodem: budget wordt ingezet voor de opgave conform convenant Bodem (VNG) Geluid: prestatie afspraken met de gemeenten
Periode Rechtstreekse gemeenten (4)-budget: 3.8 miljoen euro Niet rechtstreekse gemeenten (30)-budget: 5.2 miljoen euro Budget exclusief voor sanering A- lijstwoningen Streven om sanering A- lijst voor 2020 af te ronden. Financieel risico voor gemeenten Geen Raillijst woningen en woningen langs Rijksinfra ISV3 en Geluid
Resultaten inventarisatie algemeen Algemeen Regionale coördinatie uitvoering (Maastricht, Heerlen, IMD BNS, Regio NML) Gemeenten hebben moeite met aanreiken actuele informatie Afstandsverklaringen voor weigeraars vereist inhaalslag Wijze van aanpak toekomstige sanering nog onduidelijk 9 gemeenten hebben sanering A- lijst afgerond.
Rechtstreekse gemeenten (m.u.v. Sittard-Geleen, Venlo) Aantal A- lijst woningen: 2653 (Heerlen en Maastricht) Nog te saneren A- lijst woningen: 334 (Heerlen) Mogelijke sanering binnen ISV3: ? Raming budget per woning, incl. weigeraars: 8000 euro Budget ISV3 toereikend voor 480 woningen Resultaten inventarisatie
Niet rechtstreekse gemeenten (m.u.v. Gennep, Horst aan de Maas, Nederweert) Aantal A- lijst woningen: 2472 Nog te saneren A- lijst woningen: 1283 Mogelijke sanering binnen ISV3: 927 Raming budget per woning, incl. weigeraars: 8000 euro Budget ISV3 toereikend voor 656 woningen
Huidige knelpunten in de uitvoering Er is geen continue probleemeigenaar bij de gemeenten aanwezig: verloop, kennis verdwijnt,versnippering taken,niemand voelt zich verantwoordelijk voor uitvoering. Mogelijkheden combinaties worden onvoldoende ingezet: administratief ingewikkeld, voorwaardelijk. Weinig gebruik van mogelijkheden flexibele inzet ISV- middelen.
Introductie energiebesparing Combinatie energiebesparing en isolatieverbetering Voordelen: onderzoeken en werkzaamheden gelijktijdig, 1 adviseur, 1 aannemer. Nadeel: EPA-advies niet voldoende maatwerk, maar wel nodig voor subsidie. Dus: extra maatwerkadvies moet buiten ISV gefinancierd worden; EPA-voorzieningen zijn wensvoorzieningen.
ISV3-middelen mogen FLEXIBEL worden toegepast: zowel ontvanger-, als overdracht- als bronmaatregelen, mits binnenniveau wordt gereduceerd tot grenswaarde. Dus: inzet voor stil asfalt (o.a.) is optie Toch nog restsanering => hoe optimaal is dit? Goede onderbouwing en overleg met VROM Bron maatregelen binnen ISV3
Voorgestane aanpak ISV3 en geluid Restant opgave geheel in beeld brengen Gemeenten geven mogelijke sanering binnen ISV3 aan Provincie onderzoekt samen met partners (gemeenten) mogelijkheden koppeling energiebesparing en eventuele bronmaatregelen Provincie reikt in overleg met partners procesboek geluidssanering ISV3 aan Provincie en gemeenten maken afspraken over de voorgestane uitvoering geluidsanering binnen ISV3
EINDE Dank voor uw aandacht en veel succes met de uitvoering.