Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Management Control = Het proces waarmee managers het beslissingsgedrag
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Marketing Communicatie Strategie
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Marketing Communicatie Strategie
Hoofdstuk 2 - Strategy Wat is een strategie?
Opdracht Strategieontwikkeling
Les 1 M&O.
Door Nik Van Looy & Pieter Jan Proost
strategie als een proces
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 4, Interactieve marketing
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Een organisatie - OP Product TW Klant Promotie omzet
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
De Toekomst Marketing.
2.2 Managementmethodes Moderne Beheerstechnieken
Doelen Soorten vormgeving.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing Marketingoriëntatie
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Visie & Strategie.
Het nut van Business Planning
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Naar een optimaal HR - beleid
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
 A-94 A-94.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Strategische Businesspartner
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Internationale marketing
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Indeling van hoofdstuk 2
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
of uw eigen praktijklogo... Uw praktijknaam
Internationale handel
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
Marktonderzoek Marktonderzoek.
International Business Practice
Management en leidinggeven
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen § 2.4Ontwikkelen van een strategie § 2.5 Marketingactieplan: uitvoering, controle en bijsturing 2.0

4 basistaken management

Verschil tussen strategie en tactiek Strategie = de ‘rode draad’: Marketingdoelen en hoe - op lange termijn – (welke markten en welke producten)? Tactiek = operationeel plan: Hoe de strategie het komende jaar- op korte termijn- in de praktijk uitvoeren (met welke marketingmix)? 2.2

Marketingplanningsproces

Strategische planning en missieomschrijving Strategische planning: Langetermijnplan om de middelen van de organisatie optimaal in te zetten, binnen het gekozen werkterrein (‘business definition’) en de ondernemingsmissie. De ondernemingsmissie: 1Kernactiviteiten? (What business are we in?) 2Soort bedrijf zijn we en willen we worden? 3Wie zijn onze klanten en hun wensen en behoeften? Functies van een missie: geeft richting aan de groei van het bedrijf; motiveert medewerkers en betrekt hen bij de strategie en uitvoering ervan. 2.4

Connecting people: mensen verbinden. We willen mensen in contact brengen met dingen die van tel zijn. Nokia gelooft in communicatie en uitwisseling – altijd en overal – en in het enorme potentieel dat schuilt in de verbinding van de 2 miljard verbonden mensen met de 4 miljard niet- verbonden mensen. Als we ons focussen op mensen en gebruik maken van technologie om mensen in contact te brengen met dingen die van tel zijn, dan zullen we automatisch groeien. In een wereld waarin iedereen verbonden kan zijn, benadert Nokia technologie op een heel menselijke manier.

Marketingomgeving

macro-omgevingsfactoren: Demografische (o.a. bevolkingsgroei) Economische (o.a.koopkracht) Politiek/juridische (o.a. overheidsmaatregelen) Ecologische (o.a. milieuvervuiling) Sociaal/culturele (o.a. koopgedrag) Technologische (o.a. infrastructuur) DEPEST 2.5

Situatie- en SWOT-analyse De situatieanalyse: interne analyse (van de sterke en zwakke punten van de organisatie) externe analyse (van de niet-beheersbare kansen en bedreigingen in de omgeving). Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (SWOT- analyse) 2.6

SWOT

Marketingdoelstellingen Een richtlijn bij het formuleren van beslissingsgerichte doelstellingen is SMART Goed geformuleerde doelstellingen zijn: Specifiek (welke maatstaf?) Meetbaar (kwantitatief omschreven) Ambitieus (‘think big…’) Realistisch (wel haalbaar) Tijdbegrensd (in een bepaalde periode) 2.7

Beoordeling van strategische opties keuze van de beste opties voldoen aan de Foetsje-criteria: Financieel haalbaar? Organisatorisch uitvoerbaar? Economisch verantwoord? Technisch te verwezenlijken? Sociaal aanvaardbaar? Juridisch zeker? Ecologisch aantrekkelijk? 2.8

Groeimatrix van Ansoff Een bruikbaar model bij de strategieontwikkeling is de product- marktexpansiematrix van Ansoff. 2.9 GroeistrategieënVoorbeelden Penetratiestrategie Marktverdieping of marktverbreding Marktontwikkelingsstrategie Aanboren van nieuwe marktsegmenten ProductontwikkelingsstrategieIntroductie van een nieuw model DiversificatiestrategieFusie of overname van een bedrijf

Ansoff schema

Risico Product Markt Combinatie

Marketingplanningscyclus

Samenvatting 4 taken management verschil strategie en tactiek marketingsplanningsproces marketingomgeving:intern en extern SWOT Ansoff Marketingplanningscyclus