Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Succesfactoren van teamcoaching
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Over consumenten, gedrag en marketing
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
….een korte presentatie
Strategisch management Samenvattend. Wie of wat is Strategisch management? Verantwoordelijken binnen een bedrijf voor het vastleggen van – Missie – Visie.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
communicatie (1) ruis ruis zender boodschap ontvanger
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
CONFLICTEN EN CONFLICTHANTERING
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Welkom op onze thema-avond
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
“Dat de één meer wil, betekent niet dat de ander minder krijgt”
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Algemene Sociologie PA – B1
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Sessie vergadertechnieken
Onderhandelen: een kunst apart Reinhard de Jong
Het coachende functioneringsgesprek
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Evaluatie Cursus.
HOOFDSTUK VIII TEAMS IN ORGANISATIES 1. Hoe populair zijn teams? Wat is een team? Welke typen van teams bestaan er? − Adviserende teams − Zelfsturende.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Gedrag in organisaties hoofdstuk X
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Een vergadering organiseren
Onderhandelen: een kunst apart
Thema 20 MZ 2 Onderhandelen.
Teambarometer.
Groepsdynamica Storming
Groepsdynamica Storming
Vergadering Personeelsdienst
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Leidinggeven voor eerste verkoper
Omgaan met verschillen
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen

OVERZICHT Conflicten Conflictbronnen Conflictescalatie Definitie Soorten conflicten Conflictbronnen Conflictescalatie Conflicthantering Conflictmanagement Onderhandelen Technieken Het onderhandelingsproces Waarom mislukken onderhandelingen? Tips voor het onderhandelen

QUOTE “Vele ruzies hadden kunnen worden samengevat in een enkele paragraaf, als de ruziemakers het hadden aangedurfd duidelijk hun voorwaarden te stellen” Aristoteles

10.1 Conflicten > definitie

10.1 Conflicten > definitie Definitie van een conflict Een proces dat begint wanneer iemand ervaart dat de eigen meningen doelen, belangen, waarden en normen door iemand anders geschaad zijn of zullen geschaad worden. 3 kenmerken = Een proces Betrokken partijen moeten het conflict ervaren Spanningsveld tussen belangen van de betrokkenen

10.1 Conflicten > Soorten Functioneel vs. disfunctioneel Afhankelijk van soort conflict Taakconflicten: inhoud en doel van het werk Relatieconflicten: Relaties tussen medewerkers Procesconflicten: manier waarop het werk moet worden gedaan Relatieconflict is altijd disfunctioneel Taak – en procesconflicten zijn functioneel bij gematigd niveau

10.1 Conflicten > soorten

10.1 Conflicten > Soorten Interpersoonlijke conflicten Tussen individuele personen Intergroepsconflicten Tussen teams of afdelingen Conflicten Tussen organisaties Belangenconflicten vs. Meningsverschillen Functioneel bij afwezigheid van belangenconflict Disfunctioneel bij aanwezigheid van belangenconflict Verticale vs. horizontale conflicten ≠ hiërarchische niveaus vs. = hiërarchische niveaus

10.2 Conflictbronnen Drie bronnen/ oorzaken van conflicten: onderlinge afhankelijkheid in de organisatie schaarste aan resources machts- informatieasymmetrie in de organisatie

10.3 Conflictescalatie Conflictescalatie: vijf elementen: gebruik van minder vriendelijke technieken er komen steeds meer grotere onderwerpen bij steeds meer algemene zaken komen boven drijven het taalgebruik wordt formelere van aard het beschadigen van de ander partij komt meer op de voorgrond. Vb. verkeersagressie

10.3 Conflictescalatie De escalatieladder https://www.youtube.com/watch?v=M6Dhh66_eQw

10.3 Conflictescalatie Verklaring escalatieladder Fundamentele attributiefout Negatieve gedrag van ander toe te schrijven aan de persoonlijkheid en niet aan de omstandigheden; Negatieve gedrag van zichzelf toeschrijven aan de omstandigheden en positieve gedrag toe te schrijven a/d persoonlijkheid. conflictsituaties: Vijandige gedrag v/d ander: diens persoonlh. … Gevalsstudie: e-mail als bron van conflictescalatie Afwezigheid van feedback op sociale interactie Anoniem en afstandelijk Worden langdradig en weinig gestructureerd Overmatige aandacht aan e-mails

10.5 Conflicthantering

10.4 conflictHantering Tweevoudig zorgmodel stelt dat er vijf mogelijkheden zijn: Aanpassen Samenwerken Mijden Vechten Compromis zoeken

10.4 conflictHantering Welke elementen bepalen iemands assertiviteit of coöperatief karakter? De situationele omstandigheden & Persoonlijkheidsfactoren.  Doe de test:

10.5 conflictmanagement Welke maatregelen neemt het management om conflicten te voorkomen of op te lossen? indirect conflictmanagement direct conflictmanagement

10.5 CONFLICTMANAGEMENT Indirect conflictmanagement Voorkomen van disfunctionele conflicten Betere afbakening en omschrijving bevoegdheden Meer formalisatie Transparante communicatie Stimuleren van functionele conflicten Advocaat van de duivel Dialectische methode

10.5 CONFLICTMANAGEMENT Direct conflictmanagement Oplossen van een conflict Kritiek: 2-voudig zorgmodel onvolledig → andere vormen van conflictoplossing Arbitrage Bemiddeling

10.6 Onderhandelen Proces Betrokkenheid van tenminste 2 ≠ partijen Een proces waarbij gezamenlijke besluiten worden genomen, wanneer de diverse betrokkenen verschillende wensen/voorkeuren hebben’ Proces Betrokkenheid van tenminste 2 ≠ partijen Betrokkenen hebben ≠ wensen .

10.6 Onderhandelen Onderhandelingstechnieken > distributief onderhandelen

10.6 Onderhandelen Onderhandelingstechnieken > distributief onderhandelen met een kleine onderhandelingsmarge

10.6 Onderhandelen Integratief onderhandelen zoeken naar een win-win oplossing Afwisselingsvoorstellen kostenreducerende voorstellen Overbruggingsvoorstellen Case: onderhandelen & Persoonlijkheid Extraverte en inschikkelijke onderhandelaars niet succesvol Vriendelijke mensen → samenwerken Onaangename introverte onderhandelaars = de beste Onderhandelaars die competent en succesvol overkomen , hebben negatief effect op onderhandelingsresultaten

10.6 Onderhandelen Het onderhandelingsproces → 5 fasen: Voorbereiding Wie? Hoe? Wat? Waarom? … definiëren van de grondregels Wie onderhandelt? Waar? Tijdspanne? Welke onderwerpen komen aan bod? uitleg en rechtvaardiging Beginvoorstellen uitwisselen en toegelicht Onderhandeling Overeenkomst en implementatie Officieel document

10.6 Onderhandelen Waarom mislukken onderhandelingen? Iets moeten afnemen v/d andere partij Escalerend commitment Hun standpunten zijn de enige juiste Communicatieproblemen Men denkt echt iets te moeten afnemen van de andere partij en denkt niet aan het integratief onderhandelen. Partijen vertrekken vanuit extreme eisen en willen hiervan niet afwijken. Dit kan leiden tot conflictescalatie. Ze zijn ervan overtuigd dat… … knn eveneens zorgen voor moeilijke onderhandelingen. Een moeilijke regeringsformatie Welke technieken werden hier gebruikt?

10.6 Onderhandelen Tips voor het onderhandelen open met een positieve boodschap kaart problemen aan, geen personen empathie met de tegenpartij gebruik een strategie blijf rationeel, laat de emoties thuis gebruik objectieve criteria creëer klimaat van vertrouwen neem eerste bod als een vertrekpunt benadruk de win-win mogelijkheid sta open voor hulp van buitenaf

Doelstellingen 1 Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat een omschrijving te geven van het begrip conflict de verschillende soorten conflict op te sommen en toe te lichten aan de hand van een voorbeeld de bronnen van conflict toe te lichten en voorbeelden hiervan te geven de kenmerken van een conflictescalatie op te sommen en voorbeelden te geven;

Doelstellingen 2 Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: de fasen in een conflictescalatie te beschrijven in eigen woorden op basis van het tweevoudig zorgmodel iemand reactie op conflicten in te schatten het verschil uit te leggen tussen direct en indirect conflictmanagement en per vorm een voorbeeld te geven het verschil uit te leggen tussen arbitrage en bemiddeling;

Doelstellingen 3 Na de studie van dit hoofdstuk ben je in staat: de verschillende onderhandelings- technieken van elkaar te onderscheiden en toe te lichten op basis van een voorbeeld de drie integratieve onderhandelingstechnieken op te sommen en uit te leggen op basis van een voorbeeld de vijf fasen in een onderhandelingsproces op te sommen in te zien hoe er beter onderhandeld kan worden.

Hoofdstuk 10 Conflicten en onderhandelingen