Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Advertisements

Ontwerpprojecten In de praktijk
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Op weg naar de projectproducten
Logical Framework Approach
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 5 Onderhandelen over toegang en onderzoeksethiek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Project Informatiekunde werkgroepsbijeenkomst 17 april 2003.
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Onderzoek & het project
Leesvoorkeurenonderzoek
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Onderzoek doen Hoofdstuk 1 - Onderzoek.
Code Groen voor het HACCP certificaat
Soorten en typen onderzoek
Retail Reinvented college week 5, 14 okt Fons van Kesteren
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Onderzoek doen een methodische aanpak
Werkstukken en rapporten
W.I.M Stefan Roest Rick van der Heiden Samentha van der Weiden
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Ontwerpen van een onderzoek
Afstuderen Woensdag
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Onderzoeksvaardigheden
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
EJP accountants & adviseurs Casebespreking: Consultancy rapport Groep 7 Dennis de Bruyn Jehan van Iersel Erwin van Helden.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege 2 kwartaal 2.
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Cultuuronderzoek naar gedrag van jonge allochtone ondernemers over succesvol (kleur)rijk ondernemerschap Mei 2007 tussenpresentatie door stagiëre J.Ridderstap.
Geneeskunde. Wat is een wetenschapper? ? Kwalitatief onderzoek Vragen die beginnen met Waarom, Welke, … Oriënteren kennis Kwantitatief onderzoek Vragen.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Onderzoeksmethodologie van praktijkgericht en toegepast onderzoek Jac Christis, 2 december 2014.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Het onderzoeksverslag
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Van Gogh – Roosegaarde fietspad
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Product van TU Delft, SEC
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Wat is onderzoek? Wat is het verschil tussen zoeken, opzoeken, uitzoeken en onderzoeken? Onderzoeken is iets bekijken in het licht van iets anders: twee (of meer) dingen met elkaar confronteren Onderzoeken is een confrontatie, iets zien in het licht van iets anders. Voorbeeld kamers in Utrecht…. Voorbeelden van Confrontaties: -de effectiviteit van de communicatiestrategie van een festival bekijken in het licht van de voorkeuren van de doelgroep (bezoekers) -de effectiviteit van de communicatiestrategie van een festival bekijken in het licht van de voorkeuren van de stakeholders -de effectiviteit van de communicatiestrategie van een festival bekijken in het licht van de voorkeuren van de sponsoren -de effectiviteit van de communicatiestrategie van een festival bekijken in het licht van de financiele ruimte van de festivalorganisatie Of een combinatie van de vier genoemde! Dan hebben te maken met een complexe confrontatie (Ad: 1 domein en vier beweringen!!!)

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Soorten onderzoek in het project? Bronnenonderzoek Omgevingsonderzoek Doelgroepenonderzoek Leveranciersonderzoek Expertgesprekken Doelgroepenonderzoek EN: Vooronderzoek voor projectanalyse

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Onderzoek kwantitatief Breed spectrum Cijfers opzoeken Cijfers generaliseren Onderzoek kwalitatief De diepte in Ervaringen opzoeken Ervaringen generaliseren Trianguleren = combineren van diverse onderzoekstechnieken.

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek college 1 Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Typen praktijkproject: Probleemsignalering Descriptief Diagnose Diagnostisch Ontwerp Ontwerpgericht Verandering Prescriptief Descriptief: beschrijf de verschijnselen: rode vlekken, koorts en een droge mond Diagnostisch: het lijken we mazelen Ontwerp: ontwerp een behandelplan Prescriptief: schrijf medicijnen voor, drie per dag met water een half uur voor de maaltijd Evaluatief: bekijk of de patient genezen/tevreden is, of medicijnen geholpen hebben enz. Evaluatie Evaluatief

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Eisen aan onderzoek Systematisch Objectief beoordelen Kennis genereren in het licht van iets anders Systematisch wil zeggen: kennis gebaseerd op toetsing aan de empirie waarbij a) interne toetsing geldt dat er getoetst wordt aan de logica en dat vooraf duidelijk is dat iets vrij is van onderlinge tegenstrijdigheden en b) externe toetsing waarbij uitspraken worden vergeleken met de werkelijkheid. 2) voorbij de bijzonderheden van individuele waarnemingen. 3) resultaat van systematische kennisverwerving (bewuste selectie, met een duidelijke structuur afgewerkt) 4) intersubjectiviteit: uitspraken moeten buiten de logica en mening van het individu vallen en toetsbaar en controleerbaar zijn.

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Eisen aan onderzoek Onafhankelijkheid Validiteit Betrouwbaarheid Generaliseerbaarheid Herhaalbaarheid Validiteit zegt iets over de inhoud: wordt er gemeten wat de bedoeling is. Wanneer u mensen op straat vraagt of ze wel eens stelen, is de kans groot dat de dieven onder hen dit zullen ontkennen. Op basis van een dergelijk onderzoek schat u het aantal dieven te laag in. Betrouwbaarheid heeft te maken met de stabiliteit van het onderzoeksresultaat. Wanneer het onderzoek zou worden herhaald, komen dan dezelfde resultaten naar voren? Bij het bovengenoemde voorbeeld kunnen de resultaten betrouwbaar zijn, omdat het percentage dieven dat liegt altijd ongeveer even groot is.

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Niveaus Doel van onderzoek Doel in het onderzoek Opdrachtgever: doel -> beleid Onderzoeker: doel -> informatie Feiten versus belangen Je bent in dit project zowel een adviseur die de belangen dient als een onderzoeker die op zoek is naar feiten. De feiten heb je nodig om de belangen te kunnen dienen. In die vertaalslag zit jouw expertise!

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Bij beleid Beleidsdoelstelling (Wat wil opdrachtgever bereiken? Waarom is er onderzoek nodig?) Bij ‘onderzoeker’ Welke vraag beantwoorden Structureer hoofdvraag – subvragen Welke variabelen? Hypotheses

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek BOB Beeldvorming Oordeelsvorming Besluitvorming Data Conclusies Generaliseren de probleemgerichte fase: het is belangrijk na te gaan hoe het probleem er precies uitziet, nog ongeacht de mogelijke oplossing ervan. Vaak wordt hier niet genoeg aandacht aan besteed hetgeen betekent dat er een oplossing wordt gevonden voor iets, wat achteraf niet het probleem blijkt te zijn   de oplossingsgerichte fase: voor het (eventueel opnieuw geformuleerde) probleem wordt gezocht naar de beste oplossing(-en) Beide fases zijn vervolgens weer onder te verdelen in drie stappen: B.O.B. Beeldvorming: eerst moet alle informatie op tafel komen: alle feiten, meningen, ideeën over het probleem, voorstel of agendapunt. De discussie waaiert uit. In de probleemgerichte fase betekent dit kennis en informatie verzamelen over het probleem: wanneer komt het voor, hoe vaak, enz. In de oplossingsgerichte fase is het zoeken naar mogelijke oplossingen. oordeelsvorming: de informatie wordt gegroepeerd, gewogen, met elkaar vergeleken. In de probleemgerichte fase: wat zijn de belangrijkste oorzaken achter de feiten, wat is het probleem en wat de symptomen. In de oplossingsfase: het vergelijken van de mogelijke oplossingen met elkaar en nagaan in hoeverre ze voldoen aan de gestelde randvoorwaarden. De loop van de discussie verengt zich weer. Besluitvorming: de discussie loopt naar één punt: het besluit, d.w.z. in de probleemgerichte fase naar de (her‑)formulering van het probleem; in de oplossingsfase naar de keuze van de beste oplossing.

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Probleem opdrachtgever Probleemstelling Onderzoeksvraag Centrale vragen en deelvragen Onderzoeksstrategie Gegevens / data Databewerking Data-analyse Data-interpretatie Resultaten Antwoorden op deelvragen Antwoord op onderzoeksvraag Conclusie onderzoek Advies aan opdrachtgever / aanbevelingen

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Contextueel onderzoek Conceptueel onderzoek Aard van het probleem Aard van de gewenste oplossing Kennis over het bedrijf Kennis over de opdrachtgever Begrippen / concepten Modellen? Soortgelijke onderzoeken/projecten? Contextueel onderzoek: opdrachtgever Conceptueel onderzoek: begrippen die gebruikt worden Vandaag contextueel Volgende bijeenkomst: conceptueel

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Voorbereiding briefing: analyse en onderzoek Oriënteer je op de organisatie Wat voor soort product wordt verwacht? Met welk doel? Voor welke doelgroep? Welke stakeholders zijn eventueel belangrijk? Welke trends spelen een rol? = Contextueel vooronderzoek

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Hoe onderzoek je dat? Jaarverslagen / documenten KvK Informanten Omgevingsanalyse Eerdere onderzoeken Internet …………….

Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek Probleemanalyse: 6-W methode Wat? Wie? Wanneer? Wanneer is het probleem ontstaan? Waarom? Hoe urgent is het? Waar? Welke voorgeschiedenis? Wat is het probleem? Is de informatie compleet of ontbreekt er nog wat? Definieer het probleem (de zoekopdracht). Formuleer een zoekvraag. Ga na wat je al over dit onderwerp weet. Welke literatuur is er? Wie? Wiens probleem is het? Wie zijn er bij betrokken? Wanneer? Wanneer is het probleem ontstaan? Waarom? Hoe urgent is het? Waar doet het probleem zich voor? Kun je probleemgebieden afbakenen? Welke voorgeschiedenis heeft het probleem?