Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Handelingsgericht werken en de IB
naamwoordelijk gezegde
“Hoe kom ik aan klanten?”
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
presentatie NPV 10 oktober 2012
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Levensvragen Over geluk…..
Verbonden.
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Dit gaat fout : Ali B & Gio
Onderwijs en kinderarbeid
De grote WWidW quiz! Test uw kennis over effectieve wijkinterventies.
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Kinderarbeid.
LOT OP REIS.
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
H.
Welkom op onze thema-avond
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Academische vaardigheden - C1.5
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Brouwershuis: ruimte voor iedereen!
School is voor iedereen Gemaakt door Manon, Marloes, Dylan, Andreas, Chloé.
Interpreteren van data
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Wat ik wil…..
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
Tijd om SAMEN in ACTIE te komen! Maak een ander blij! Dat geeft ook jou een goed gevoel!
Waarom zou ik naar de gaan? Om uw eigen baksel misschien bekroond te zien? Om de gezelligheid/ontmoeting? Om koopjes? Om te scoren bij het geweldige.
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Slot 4Hc.
De DP 'Rotonde' discussie. Rode draad uit de gesprekken van deze ochtend.
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Boeven de Buurt uit avond 22 april Agenda – 20.05Introductie Wat is WhatsApp? SAAR etc Verdachte situaties
ThemaTeam Bijeenkomst?
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Door de bomen het bos weer zien Meer inzicht in kwaliteit en effectiviteit interventies Djoeke van Dale Joke van Wieringen Centrum Gezond LevenCentrum.
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Methodiekontwikkeling 2
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Welkom op onze ouderochtend
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Welkom op onze thema-avond
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Duurzaamheid in Gennep
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Transcript van de presentatie:

Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc

Workshop Doelen o Je weet wat er bedoeld wordt met evidence based (effectonderzoek) o We benoemen met elkaar de pro’s en contra’s van evidence based werken in het onderwijs o We denken na over ideeën voor een kwantitatief onderzoek binnen het onderwijs Aan het einde van de workshop beantwoorden we de vraag: is het evidence beest welkom in het onderwijs?

Wat is evidence based? Evidence based: doelmatigheid en doeltreffendheid getoetst met effectonderzoek (=kwantitatief)

Waarom effectonderzoek? Financiering In het verleden weinig onderzoek gedaan naar effectieve interventies Databank effectieve jeugdinterventies Te weinig nog bekend over effecten Doen wat werkt!

Nieuwe jeugdstelsel Is het mogelijk om met minder middelen een effectiever jeugdstelsel te realiseren? Preventie, hulp en bescherming Meer effect, minder kosten: “Er is een wereld te winnen als we systematisch kennis gebruiken die werkt in de praktijk. De jeugdsector wordt effectiever indien we evidence based practice (EBP) als richtsnoer nemen: doen wat werkt en stoppen met een aanpak die niet werkt of onnodig duur uitpakt.”

Er waart een beest door Nederland: het evidence-beest. Alles moet tegenwoordig evidence based zijn, oftewel: aantoonbaar effectief, met wetenschappelijke onderbouwing. Voor wat betreft de geneeskunde kunnen we ons daar nog wel wat bij voorstellen, omdat het een nuttige bescherming biedt tegen kwakzalverij. Maar als het om opvoeding gaat, dan wordt het al een stuk lastiger. (…) De kern van het probleem is natuurlijk dat iedereen zó ontzettend onzeker is dat alles wat los en vast zit geprotocolleerd en geprofessionaliseerd moet worden. Dat geeft een gevoel van zekerheid. Maar het blijft schijnzekerheid, want altijd zullen er dingen fout blijven gaan. Dus: hoed u voor het evidence-beest. Henk Boeke En toch…Het evidence-beest

Het evidence-beest Doe alleen iets als het aantoonbaar effectief is. Dat klinkt logisch, maar is het niet. Want voor WIE is het effectief? Voor de ouders, de kinderen, of de overheid? Aan het werk! Twee groepen, ene groep is VOOR het evidence-beest, de ander is TEGEN het evidence-beest. Benoem en beschrijf per groep argumenten

Evidence based in eigen praktijk Kanjertraining, vreedzame school, Taakspel, en SPRINT, weet&beweeg, antipestprogramma’s, maar ook aanleren van spelling, etc. Zie website beschrijvingen Effectieve Jeugdinterventies van het Nji Is er een methode in je onderwijs waar je graag onderzoek naar zou willen doen?

Het doel van effectief werken in de praktijk  Kennis over effectieve interventies (EBP)  Praktijkkennis zichtbaar maken (PBE)  Wat werkt wanneer voor wie  Effectiviteit meten  Professionalisering

Vraag: Is het evidence beest welkom in het onderwijs? Ja of nee?

Terugkoppeling workshop Doelen o Je weet wat er bedoeld wordt met evidence based (kwantitatief onderzoek) o We benoemen met elkaar de pro’s en contra’s van evidence based werken in het onderwijs o We denken na over ideeën voor een kwantitatief onderzoek binnen het onderwijs Dankjewel voor je bijdrage!