1 van 24 Natuurbeleving Meer te beleven met Natuur (& Techniek)
2 van 24 Natuurbeleving Wat prikkelt haar zintuigen? Veer en steen; zacht en hard. Waardoor wordt ze geraakt, wat doet het haar?
3 van 24 Natuurbeleving Alle zintuigen op scherp: ze zien, ze horen, ze ruiken; ze voelen warmte, beweging, leven!
4 van 24 Natuurbeleving Emotionele betrokkenheid in soorten: bijvoorbeeld vertedering – fascinatie – verwondering – medelijden opgewonden – bang – verstild – blij – gespannen – …
5 van 24 Waar beleven kinderen in/met natuur veel aan? gebruiksnatuur speelnatuur uitdagende natuur (spanning en avontuur) intrigerende natuur (speuren en spieden, willen weten) esthetische natuur bedreigde natuur Waar beleven volwassenen in/met natuur veel aan? Natuurbeleving
6 van 24 Natuurbeleving Gebruiksnatuur: natuur voedt, geneest, beschut; geeft energie, kleur- en andere grondstoffen.
7 van 24 Natuurbeleving Schooltuinwerk: gebruiksnatuur in optima forma
8 van 24 Natuurbeleving Speelnatuur, bijvoorbeeld ‘spelen met de elementen’. Aarde Lucht
9 van 24 Natuurbeleving Speelnatuur, bijvoorbeeld ‘spelen met de elementen’. Vuur Water
10 van 24 Natuurbeleving Natuurspeelplaatsen bieden mogelijkheden voor natuurgebruik, avontuur, onderzoek en spelen. Zie ook:
11 van 24 Natuurbeleving Uitdagende natuur Intrigerende natuur spanning en avontuur spieden en speuren Bijvoorbeeld: een dropping, scouting, struinen, onderzoeken, survivalactiviteiten dinosauriërs
12 van 24 Natuurbeleving Esthetische natuur Bedreigde natuur kleurenpracht droomwens
13 van 24 Natuurbeleving Welke beleving past bij verzamelactiviteiten? Betekenisverlening/waardetoekenning zal een rol spelen.
14 van 24 Natuurbeleving En welke gevoelens passen bij zorgactiviteiten? Hart hebben voor dieren door: ontroering, vertedering, bezorgdheid, … (vul aan)
15 van 24 Natuurbeleving Als je weet waaraan kinderen veel beleven, houd je daarmee rekening bij je keuze van de leerinhouden; keuze van de leeractiviteiten/werkvormen: actief, multisensorisch, expressiemogelijkheden; keuze van de vraagstelling: ook waarderingsvragen; keuze van leermiddelen; keuze van plaats en tijd. Bedenk voorbeelden!
16 van 24 Natuurbeleving Werkvormen om natuurbeleving te bevorderen, o.a. practicum observatiekring tuinslak op velletje gelatinekikkervisjes in de kleuterklas
17 van 24 Natuurbeleving Werkvormen om natuurbeleving te bevorderen, o.a. aardewandeling/flow learning, kabouterpad, excursie Zie ook
18 van 24 Natuurbeleving Maak het gewone bijzonder door - erbij stil te staan; - er tijd voor te nemen; dus door er een natuurmoNUmentje van te maken.
19 van 24 Natuurbeleving Natuurbeleving en expressie beïnvloeden elkaar positief. Expressie via onder meer taal, beeld en drama, zoals verhalen, gedichten, tekeningen, muziek en pantomime.
20 van 24 Natuurbeleving Ook aan de levenloze natuur kun je veel beleven, o.a. een zeepbel in ’n andere blazen verbeterd geluidstransport
21 van 24 Natuurbeleving Nog een paar voorbeelden: statische elektriciteit spelen met luchtdruk (pneumatiek)
22 van 24 Beleef het ook met techniek Techniek biedt volop mogelijkheden tot gebruiken (verruiming handelingsperspectief!) spelen uitdagende activiteiten
23 van 24 Beleef het ook met techniek En ook de juf laat zich niet onbetuigd:
24 van 24 Dé plek voor wat er nog meer te bespreken is… Natuurbeleving