1 van 24 Natuurbeleving Meer te beleven met Natuur (& Techniek)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Je bent wijs als je van ieder mens leren wilt.
Advertisements

Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Informatie over opzet onderbouw
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Verwondering … 5 A. Haar als een amazonewoud Haar is als een amazonewoud zo vrij en zo uniek. Ik ben er zo verwonderd over net als over prachtige muziek.
Een kijkje bij de nt2.
Het Toverbos Niki Jeannin.
Welkom in groep 4B!.
Combineren van natuur en cultuur in activiteiten
Presentatie voor gr 3 t/m 5
Mijn Boekbespreking gaat over het boek:
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
Muziek is mijn leven..
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
natuur en opvoeding NATUUR=BELEVEN=LEREN VOOR HET LEVEN © de Levensboom 2008.
Natuurkunde Proeven doen 2.1 en 2.2
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie Bijeenkomst 2
Zomaar een vreemde!.
Schatkist Ouderavond.
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
WAT IS ELEKTRICITEIT H 8 Elektriciteit De wet van Ohm.
Samenvatting Hoofdstuk
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Welkom op de informatie avond van groep 4
Opvoeden.
Pedagogische theorieën
Drugs.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Afval Energie Bedrijf Welkom in Amsterdam!
Eco school. I nhoud Water Stroom Afval Co2 Hout water Wij drinken water dat water word gezuiverd dat kost energie. Mensen vervuilen ook water met vloeibaar.
DE RANK CHRISTELIJKE BASISSCHOOL Open dag Woensdag 17 februari van 9.00 u. tot u. U bent van harte welkom met uw kind!
Handige apparaten Stap 1 Apparaten zie je overal.
Buiten op Avontuur veldwerk & natuurbeleving Rob Vereijken & Wiet van Bragt NIBI-conferentie 27 mei 2016.
 Welke gedachte komt bij u op als ik zeg ‘de jongeren binnen uw gemeente’?  Welke gedachte komt bij u op als ik zeg: ‘de ouderen in uw gemeente’? 
1 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek. 2 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek Kinderen hebben lang niet altijd aansturing nodig om de.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Hechtingsproblemen bij kinderen. Inleiding “zoals de biologische moeder haar lichaam aanbiedt om er de menselijke vrucht in te laten gedijen, zo biedt.
Hoe pedagogisch handelen?
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Respect is…………… De ander de ruimte geven, maar ook zelf die ruimte mogen innemen. Dat betekent dat je open staat voor de ander, hoe.
<Naam Scoutinggroep / Plaats>
Pinksteren 4 juni 2017.
Hier gaan we het levende-dia-spel doen!
‘Ontwikkelen doen we samen’
Trailer 'dansen op de vulkaan'
Fossielen onderzoeken voor de bovenbouw
Het hele verhaal Genesis 2:1
Thema Zintuigen.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
De ontwikkeling van het kind !
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
KUN JE BOOSHEID ALTIJD ZIEN?
Madu is 7 jaar. Hij woont in Caïro. Dat is de hoofdstad van Egypte.
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

1 van 24 Natuurbeleving Meer te beleven met Natuur (& Techniek)

2 van 24 Natuurbeleving Wat prikkelt haar zintuigen? Veer en steen; zacht en hard. Waardoor wordt ze geraakt, wat doet het haar?

3 van 24 Natuurbeleving Alle zintuigen op scherp: ze zien, ze horen, ze ruiken; ze voelen warmte, beweging, leven!

4 van 24 Natuurbeleving Emotionele betrokkenheid in soorten: bijvoorbeeld vertedering – fascinatie – verwondering – medelijden opgewonden – bang – verstild – blij – gespannen – …

5 van 24 Waar beleven kinderen in/met natuur veel aan? gebruiksnatuur speelnatuur uitdagende natuur (spanning en avontuur) intrigerende natuur (speuren en spieden, willen weten) esthetische natuur bedreigde natuur Waar beleven volwassenen in/met natuur veel aan? Natuurbeleving

6 van 24 Natuurbeleving Gebruiksnatuur: natuur voedt, geneest, beschut; geeft energie, kleur- en andere grondstoffen.

7 van 24 Natuurbeleving Schooltuinwerk: gebruiksnatuur in optima forma

8 van 24 Natuurbeleving Speelnatuur, bijvoorbeeld ‘spelen met de elementen’. Aarde Lucht

9 van 24 Natuurbeleving Speelnatuur, bijvoorbeeld ‘spelen met de elementen’. Vuur Water

10 van 24 Natuurbeleving Natuurspeelplaatsen bieden mogelijkheden voor natuurgebruik, avontuur, onderzoek en spelen. Zie ook:

11 van 24 Natuurbeleving Uitdagende natuur Intrigerende natuur spanning en avontuur spieden en speuren Bijvoorbeeld: een dropping, scouting, struinen, onderzoeken, survivalactiviteiten dinosauriërs

12 van 24 Natuurbeleving Esthetische natuur Bedreigde natuur kleurenpracht droomwens

13 van 24 Natuurbeleving Welke beleving past bij verzamelactiviteiten? Betekenisverlening/waardetoekenning zal een rol spelen.

14 van 24 Natuurbeleving En welke gevoelens passen bij zorgactiviteiten? Hart hebben voor dieren door: ontroering, vertedering, bezorgdheid, … (vul aan)

15 van 24 Natuurbeleving Als je weet waaraan kinderen veel beleven, houd je daarmee rekening bij je keuze van de leerinhouden; keuze van de leeractiviteiten/werkvormen: actief, multisensorisch, expressiemogelijkheden; keuze van de vraagstelling: ook waarderingsvragen; keuze van leermiddelen; keuze van plaats en tijd. Bedenk voorbeelden!

16 van 24 Natuurbeleving Werkvormen om natuurbeleving te bevorderen, o.a. practicum observatiekring tuinslak op velletje gelatinekikkervisjes in de kleuterklas

17 van 24 Natuurbeleving Werkvormen om natuurbeleving te bevorderen, o.a. aardewandeling/flow learning, kabouterpad, excursie Zie ook

18 van 24 Natuurbeleving Maak het gewone bijzonder door - erbij stil te staan; - er tijd voor te nemen; dus door er een natuurmoNUmentje van te maken.

19 van 24 Natuurbeleving Natuurbeleving en expressie beïnvloeden elkaar positief. Expressie via onder meer taal, beeld en drama, zoals verhalen, gedichten, tekeningen, muziek en pantomime.

20 van 24 Natuurbeleving Ook aan de levenloze natuur kun je veel beleven, o.a. een zeepbel in ’n andere blazen verbeterd geluidstransport

21 van 24 Natuurbeleving Nog een paar voorbeelden: statische elektriciteit spelen met luchtdruk (pneumatiek)

22 van 24 Beleef het ook met techniek Techniek biedt volop mogelijkheden tot gebruiken (verruiming handelingsperspectief!) spelen uitdagende activiteiten

23 van 24 Beleef het ook met techniek En ook de juf laat zich niet onbetuigd:

24 van 24 Dé plek voor wat er nog meer te bespreken is… Natuurbeleving