Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Autisme en Mindmap Thuis en op School
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
BattleBots The school battle.
Hogescholen in Dialoog
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
Portfolio
Workshop Onderzoeksontwerp
ICT in een dynamische context
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Welkom Online begeleiden en opvolgen van cursisten, de sleutel tot succesvol e-leren!
Welkom bij super ADHD-er!
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Korte introductie tot het principe
Ik heb iets van autisme of zo
De gezonde school en genotmiddelen
Ik heb iets van autisme of zo
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Werken met de BETERapp Een hulpverlener vertelt: ‘Een herstelproces kenmerkt zich door terugval. Helaas vindt zo'n terugval normaliter niet plaats als.
Zelfhulpgids naar werk
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Samen kennis genereren: Collegeopdracht Wikipedia Prof. dr. Paul van Tongeren, Jorrit Kiel, Anco Peeters.
Workshop “Beoordelen”
Presentatie Bijeenkomst 3
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Lancering Traject
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
Uitgevoerd november 2014 Aly Waninge & Peter Rake 21 januari 2015.
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
Methodiek: Plancyclus
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Evaluatie Cursus.
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Onze ervaring met digitaal lotgenotencontact.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Signalering in gezinnen. Aanleiding * Sleutelfiguren uit informele netwerken komen in besloten gezinnen. Dat is een kans. Maar ze missen soms de vaardigheid.
Digitale VDAB profielen
ViaVia Info-presentatie
Cliënteninformatie: Wat kan ik met ROM?
ironHand – de co-creatie van een robotische handschoen
© UNIEK IN DE KLAS.
Kiezen voor keuzedelen
IHT en eHealth: wat is de meerwaarde?
HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Inspelen op innovaties
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Digitale psycho-educatie autisme

Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom

Centrum autisme Onderdeel van GGZ Noord-Holland-Noord Ontstaan in 2008 Zowel ambulante als klinische behandeling Werkzaam in de regio Noord-Holland- Noord 55 medewerkers 675 cliënten

Waarom internetbehandeling? Cliënten schrijven successen (meer) aan zichzelf toe Aan het einde van de behandeling is er een eigen ‘product’ Bij terugval is er een ‘handleiding’ beschikbaar Je kunt op ‘papier’ beter afstand nemen en relativeren

Waarom internetbehandeling? Clienten volgen behandeling in hun eigen tijd Er is een duidelijke structuur, focus en regelmatige evaluatie Teksten, oefeningen en feedback kunnen online worden nagelezen De zelfredzaamheid van cliënten wordt vergroot

Totstandkoming Goede ervaring met bestaande behandelingen voor angst en depressie Werkgroep Psycho-educatiemethode Cees Kan is basis, herschreven en aangevuld met eigen hoofdstukken Methode omgezet naar digitaal format (Minddistrict)

Digitale psycho-educatie In plaats van individuele psycho-educatie of groep Blended: face tot face contact mogelijk tijdens digitale psycho-educatie Beschikbaar sinds april 2012 We gaan behandelen bij twee groepen: - nieuwe cliënten - ‘oude’ cliënten met psycho-educatie ervaring

Ervaringen met behandelaren In eerste instantie weerstand De een pikt het zo op, de ander heeft moeite met het programma Na de zomer: explosieve groei van het aantal behandelingen Een goede feedback schrijven is lastig! Behandelaren vinden de structuur prettig

Ervaringen met cliënten 40 cliënten volgen de digitale PE Sommigen haken af en zijn lastig te motiveren, anderen zijn enorm gefocust We krijgen kritische tips (taalfouten, volgorde, technische haperingen) Interventie lijkt voor een deel van de doelgroep zeer geschikt

Ervaringen met cliënten Structuur internettherapie is prettig voor mensen met ASS Internettherapie vereist een actieve houding van de cliënt Soms hele korte, soms hele lange verhalen (en beide door autistisch denken)

Mensen met ASS zijn vrij direct… ‘Ik heb het formulier ingevuld. Ik vond het een beetje niets zeggende vragen.’ ‘Ik heb gisteren de eerste module ingevuld. Kun je de volgende klaarzetten? Of gelijk meerdere, zodat ik niet hoef te wachten op de volgende.’

Mensen met autisme zijn vrij direct… Want de techniek gaat soms mis…

Eerste reacties van cliënten (alleen als je ernaar vraagt) ‘Door de module kan ik de problemen waar ik tegen aan loop beter herkennen. Soms kan ik er daardoor beter mee omgaan (b.v. met controledwang)’ ‘Heldere uitleg, concrete voorbeelden, zelf met opdrachten aan de slag’

Succesfactoren Inventariseer de verwachtingen goed (wat is het behandeldoel?) Het eigen enthousiasme is essentieel Mondelinge toelichting tijdens face to face contact geeft een meerwaarde Spreek vaste tijden af

Andere internetbehandelingen die nuttig zijn bij ASS Organiseren en plannen Activeren Sociale vaardigheden Denken en voelen Zelfbeeld

Vervolg Het toevoegen van visuele presentaties Het evalueren van de interventie Het verbeteren van de interventie Het met deze ervaring uitbreiden van het internetbehandelaanbod voor mensen met ASS

Vragen?