De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Groep 5 Kimm Maarten.
Workshop Leren Leren in de praktijk 4 maart 2009
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Welkom bij Leefstijl.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Drieslag functioneel rekenen
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Effectieve instructie
Sociale media op school
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Welkom MAS
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Rekenmethodes.
DALTON compleet?.
Voorlichtingsavond groep 3
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Actieonderzoek instructietafel.
Welkom op deze informatieavond
PLUSKLAS.
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Informatie-avond groep 4-5
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
De Topklas.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Welkom in het eerste leerjaar!
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Portfolio Presentatie
Welkom op de informatieavond van groep 6a. Wat komt aan de orde? Voorstellen Praktische zaken Werken in de klas Kennismakingsgesprekken en spreekuur Sociaal-emotionele.
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Op de informatieavond van de groepen 5
Info avond groep 3 17 september 2015
de functionele reken-wiskundemethode
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Wat is de bedoeling van Frans leren in de 3e graad? Kinderen in staat stellen op een eenvoudige manier in een aantal herkenbare situaties in het Frans.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Welkom in het eerste leerjaar
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Overgang naar het secundair
Info directievergadering
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Welkom in 3b!.
Transcript van de presentatie:

de functionele reken-wiskundemethode

de functionele reken-wiskundemethode

Rekensprong Plus 3 Waarom Rekensprong Plus? Rekensprong Plus is een hedendaagse reken- wiskundemethode die inspeelt op de evolutie in onderwijs en maatschappij. Het is een functionele methode: ze streeft naar een hoge mate van efficiëntie zodat de leerlingen de leerstof snel en blijvend kunnen toepassen. Daarvoor zijn goed doordachte leerstappen nodig. Rekensprong Plus bundelt die stappen in adequate leerlijnen doorheen de hele lagere school.

Sommige zaken moet je kind paraat ‘kennen’ om ze te ‘kunnen’. Zo moeten bv. de maal- en de deeltafels heel goed gekend zijn om succesvol te kunnen rekenen in het derde leerjaar. We besteden veel aandacht en tijd aan standaardprocedures, omdat ze een houvast betekenen voor elk kind. Een standaardprocedure wordt dan een instrument. Rekensprong Plus 3

Met zaken als ‘cijferhemdjes’ spelen we in dit leerjaar in op de fantasie van je kind. We maken het rekenen daardoor extra aantrekkelijk en toegankelijk. Rekensprong Plus 3

Kernaspecten Regelmatig herhalen en inoefenen is de basis voor het vlot beheersen van de rekenvaardigheden. ‘Standaardprocedures’ zijn belangrijke ‘instrumenten’ die je kind vertrouwen geven. Automatiseren, van bv. de tafels, is en blijft belangrijk. Nieuw in het derde leerjaar is het cijferrekenen. Met kloklezen gaan we tot op de minuut. In het eerste leerjaar rekenden de kinderen tot 20, in het tweede leerjaar tot 100; in dit leerjaar gaan we tot Rekensprong Plus 3

Vormgeving De materialen ogen mooi, fris en zijn bovenal kindvriendelijk en doelgericht. Wibbel is het zwerffiguurtje dat doorheen de hele methode mee groeit met je kind. Wibbel is de ‘coach’. De vormgeving stimuleert het leren: het functionele kleurgebruik, de flappen aan de werkschriften, de structuur van de werkbladen, het opzet van het neuze- neuzeboekje … Rekensprong Plus is ontwikkeld door een uitgeverij met kennis van zaken. Kortom, Rekensprong Plus is voor ons het middel om kwaliteitsvol rekenonderwijs voor je kind te realiseren. Rekensprong Plus 3

Rekensprong Plus biedt meer dan rekenen. Je kind leert al leren van in de kleuterafdeling en wordt zich daar meer en meer bewust van. Dat bewustwordingsproces verloopt individueel en is niet vanzelfsprekend. Sturing is dus nodig. In Rekensprong Plus wordt het ‘leren leren’ actief gestuurd, onder andere door:  het doordachte gebruik van pictogrammen in het materiaal voor de leerlingen;  het leren stellen van de juiste vragen bij problemen;  het leren gebruiken van het stappenplan: Wat ga ik doen? Hoe ga ik het doen? Ik doe het. Ben ik klaar en wat vind ik ervan?  het zelfstandig leren uitvoeren van opdrachten.

Rekensprong Plus 3 Ook het sociale wordt niet vergeten. Zo is er bv. geregeld aandacht voor aspecten als: het ontwikkelen van een kritische houding; zorg opbrengen voor iets of iemand anders; samenwerken; het werk van anderen leren waarderen; de situatie van iemand anders goed inschatten; … Het ‘leren leren’ en de sociale vaardigheden komen dagelijks aan bod. Software voor in de klas en een online oefeningenaanbod voor thuis via bingel.be (met gratis toegang voor elke Rekensprong Plus-gebruiker) bieden je kind optimale inoefenkansen.

Rekensprong Plus 3 Materialen 4 werkschriften a: september en oktober b: november en december c: januari tot maart d: na de paasvakantie (vooral inoefening en herhaling) een toetsschrift een Map van Wibbel: extra materiaal voor inoefenen en automatiseren, remediëren en verrijken een neuze-neuzeboekje: een handig opzoekboekje voor de kinderen dat ook informatie voor ouders bevat

Rekensprong Plus 3 Wat moet je kind leren? Op het einde van elke sprong is er een herhalingsles die voorbereidt op de toets. Die herhaling maken we samen in de klas. Zo is je kind klaar voor de toets. Na de toets krijgen de kinderen remediëring op maat of verrijking aangeboden, vanuit de zorg om alle kinderen kansen te geven.

Rekensprong Plus 3 Hoe kun je je kind helpen? Geef je kind de kans om te vertellen wat het geleerd heeft. Bij het inoefenen van bv. de tafels, kloklezen e.d. bereik je vaak meer door regelmatig 5 tot 10 minuten te oefenen dan door dat maar af en toe een uur aan een stuk te doen. De oefeningen in het werkschrift met het pictogram, kan je kind zelfstandig oplossen. Maar bovenal: moedig je kind aan. Een positief zelfbeeld is de belangrijkste schakel in het opgroeien.

Het neuze-neuzeboekje helpt je als ouder je kind gericht te begeleiden. Het bevat heel wat informatie en reikt leertips aan. Het geeft aan wat je kind leert, hoe je kind het leert, wanneer je kind het leert, en wat je kunt doen om ‘mee te rekenen’. Rekensprong Plus 3 Hoe kun je je kind nog helpen?

de functionele reken-wiskundemethode Daarom kozen we voor je kind …