© 2005 1 DOMINO Katrien Bultynck Evaluatieinstrument Taalvaardigheid Domeingerichte Instroom Opleidingen NT2 VDAB.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Door goede gesprekken groeien
Advertisements

Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Aanvang eerste leerjaar
Eindwerk zesde jaar.
Competentie 04 Het informatieve gesprek
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Brede Evaluatie Katholieke Universiteit Leuven
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
HET NIEUWE PAKKET “KIEZEN VOOR WERK”
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Nieuwe Spreekrecht.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Welkom!.
Webkwesties webquest.
Leiderschap en organisatie
Fontys Sporthogeschool
INITIATOR INDOORVOETBAL
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Instrueren Leidinggeven Blz. 161.
Opleiden van medewerkers
Doel samenwerking: Samenwerking RIZIV-ZF-VDAB-GTB
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Workshop “Beoordelen”
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Van vmbo-2 naar vmbo-3 en de mogelijkheden na het vmbo
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Informatie zorgkundige
voor familie en vrienden van
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Solliciteren: wat wil ik?
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Hoe in de CLIL-klaspraktijk omgaan met woordenschat (vakterminologie) en functionele taalhandelingen? Jurgen Stevens -Leerkracht Sint-Aloysiuscollege Ninove.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 Methodiek A Hafida El-Gharbaoui
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Methodiek: Plancyclus
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Trefdag NT Buitenklasdifferentiatie bij VDAB in intensieve trajecten naar werk en op de opleidingsvloer Harmke Clonen & Sabine Godts met dank aan.
Curriculum gespreksvaardigheid
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Blended learning Italiaans
Aanpak van laaggeletterdheid
Duurzame inzetbaarheid
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Statushouders in de gemeente Schouwen-Duiveland
GOK in BuO Korte geschiedenis
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Transcript van de presentatie:

© DOMINO Katrien Bultynck Evaluatieinstrument Taalvaardigheid Domeingerichte Instroom Opleidingen NT2 VDAB

© Afspraak Rondetafelconferentie NT2 voor Volwassenen in Vlaanderen (1993) Cursisten die Nederlands willen leren in functie van werk/beroepsopleiding moeten na het bereiken van het basisniveau kunnen instromen bij VDAB

© Basiscursus NT 2 bij CVO of BE Basisniveau VLOR / richtgraad 1 niveau 1.1 BEHOEFTEGERICHTE NT2 schakelopleiding Beroepsopleiding (bv lasser, boekhouding,..)

© Behoeftegerichte NT2- trajecten bij VDAB Bereiden cursisten zo intensief en gericht mogelijk voor op een beroepsopleiding en werk (cursisten willen zo snel mogelijk aan het werk) Aansluitend op het VLOR-basisniveau/ richtgraad 1 niveau 1.1

© NT2 secundaire sector: VACANT NT2 administratieve Sector: DE LIFT NT2 zorg: DUIZENPOOT BEROEPS- OPLEIDING bv. Admi- nistratief medewerker

© Behoeftegerichte NT2-trajecten VDAB Cursisten die taalvaardigheid bijbrengen die zij nodig hebben voor beroepsopleiding Lesmateriaal De Lift en Vacant ontwikkeld door CTM: Via functionele taken: voorafspiegeling van talige situaties waarmee cursisten in de opleiding / in het beroep zullen geconfronteerd worden.

© KIEZEN : module beroeps- oriëntering NT2 secundaire sector: VACANT NT2 administratieve Sector: DE LIFT NT2 zorg: DUIZENPOOT BEROEPS- OPLEIDING Bv. Admi- nistratief medewerker

© Na oriënteringsmodule eerste keuze voor: secundaire, tertiaire of quartaire sector

© Criteria voor keuzebepaling o.a. voorkeur van cursist motivatie reeds opgedane kennis relevante ervaring relevante taalvaardigheid

© Taalvaardigheidsniveau van cursisten bij instroom VDAB Beheersen ‘het basisniveau’ = een basiscursus bij Basiseducatie of CVO gevolgd OF Op informele weg basistaalvaardigheid opgebouwd en vrijgesteld van 1.1. via instaptoets 1.2. in Huis van het Nederlands

© Mogelijke visuele voorstelling VLOR- basisniveau/richtgraad 1 niveau 1.1

© Instap 1.2. peilt breed, over de verschillende doelen van het basisniveau en in context van sociale redzaamheid naar taalvaardigheid van kandidaat

© Behoeftegerichte NT2 trajecten VDAB Voor iemand die een opleiding bouw volgt, zijn niet dezelfde taalvaardigheidsdoelen cruciaal als voor iemand die bediende wil worden Vacant doet een beroep op/werkt aan andere taalvaardigheid dan De Lift

© DOMINO: peilt gericht naar die taalvaardigheid die nodig is om in te stromen in VACANT (NT2 opleiding Secundaire sector) DE LIFT (NT2 opleiding Tertiaire sector) DOMINO 2DOMINO 3

© DOMINO Vertrektpunt= talige eisen van begintaken NT2-trajecten Wel qua moeilijkheidsgraad gerelateerd aan VLOR-basisniveau/ richtgraad 1 niveau 1.1. Werkwijze?

© Analyse begintaken VACANT: Wat zijn cruciale taken? Analyse begintaken DE LIFT: Wat zijn cruciale taken? Omschrijving set typetaken cruciaal voor instroom Vacant Omschrijving set typetaken cruciaal voor instroom De Lift

© VLOR basisniveau /richtgraad 1 niveau 1.1 als referentiepunt om moeilijkheidsgraad af te bakenen Analyse VACANT: Analyse DE LIFT:

© Categorieën DOMINO 2 Cat. ACat. BCat. CCat. DCat. ECat. F alle gegevens begrijpen in een eenvoudige instructie globale onderwerp bepalen in eenvoudige gesprekken relevante gegevens selecteren uit eenvoudige gesprekken relevante ge- gevens selecteren uit vereenvou- digde authentieke documenten alle informatie in eenvoudige instructies begrijpen informatie geven in antwoord op vragen van de lesgever instructie van overste of lesgever in werksituatie of opl. sec. sector tussen collega’s of collega en overste in werksituatie of opl. sec. sector aangeboden in context van opleiding of werk sec. sector aangeboden in context van opleiding of werk in sec. sector over werkverleden, opleidingser- varing, gebeurtenis- sen en feiten in thuissituatie korte tekst concrete instructie, visueel ondersteund, in kader van werk of opleiding sec. sector korte teksten over concrete onderwerpen, van direct of persoonlijk belang voor cursist of werknemer zoals hier-en nu gebeurtenissen op het werk, werkomstandig- heden, … korte teksten over concrete onderwerpen van direct of algemeen belang zoals veiligheid, uitvoeren van taken, afspraken,... korte informatieve teksten in kader van werk of beroeps- opleiding. Zeer helder gestructureerd. Bv. Een vereenvoudigde infobrochure over een opleiding, een planning,. Zeer eenvoudige vragen i.v.m. persoonlijke situatie en aspiraties. Kenmerken van de output: basisniveau Beschrijvend Structurerend LUISTEREN LEZEN SPREKEN

© Categorieën Domino 3 Cat. ACat. BCat. CCat. DCat. E Luisteren naar een korte dialoog. Informatie daaruit overbrengen op een voorgestructu- reerd document Op basis van mondelinge of geschreven instructies een kort berichtje schrijven om iets mee te delen, te vragen, … Uit korte informatieve teksten (over praktische aangelegenheden) informatie halen en in een vooraf gestructureerd document invullen In een simulatie van een telefoongesprek informatie geven of naar welbepaalde informatie vragen, op basis van vooraf gekende en neergeschreven info. Aan een medecursist of collega mondeling informatie doorgeven op basis van een schriftelijke ondersteunende bron. Input: zeer korte, eenvoudige gesprekjes tussen collega’s, werknemers,over praktische aangelegenheden in kantoorcontext of opleiding TS Input: zeer concrete eenvoudige situatieschets in kantoorcontext: bv. Collega heeft je een briefje geschreven, jij moet antwoorden.. Input: zeer korte berichtjes over concrete aangelegendheden in kantoorcontext Zeer eenvoudig vraag- antwoordgesprek, over concreet onderwerp zoals openingsuren, aanwezigheid van een collega, prijzen, in rol van werknemer. Kenmerken van de output:vlor- basisniveau/niveau 1.1 Eenvoudige feiten en gegevens vertellen op basis van een eenvoudig, kort en en overzichtelijk gestructureerd document ivm concrete gegevens zoals data, uren, lokatie, adressen, namen etc. Output: zeer eenvoudige tabel bv. reservatielijst, uurrooster, aanwezigheidslijst, Output: zeer korte boodschap, concreet van praktische aard, bv. aanwezigheid, deelname aan een vergadering, … Output: zeer eenvoudige tabel bv. Reservatielijst, uurrooster, aanwezigheidslijst, … Kenmerken van de output:vlor- basisniveau/niveau 1.1 StructurerendBeschrijvendStructurerend LUISTEREN/ SCHRIJVEN LUISTEREN/ SCHRIJVEN LUISTEREN/LEZEN SCHRIJVEN LUISTEREN/LEZEN SPREKEN LEZEN/SPREKEN

© SPREIDING TYPETAKEN OVER EINDTERMEN 1.1./VLOR basisniv.

© Overeenkomsten met instap 1.2 Taken op moeilijkheidsgraad richtgraad 1 niveau 1.1./VLOR-basisniveau Evaluatie taalvaardigheid via het voorleggen van functionele taken Batterij van taken (Hier: taken zoals cursisten die in Vacant dan wel De Lift zullen moeten uitvoeren maar op basisniveau)

© DOMINO IS DUS GEEN niveautoets om te bepalen of iemand een basisniveau heeft en al dan niet bij VDAB terecht mag GEEN toets om te bepalen of je in de secundaire dan wel tertiaire sector terechtkomt

© DOMINO geeft WEL Informatie over feit of cursist talig klaar is om in te stromen in Vacant dan wel De Lift Diagnostische informatie op basis waarvan lacunes kunnen geremedieerd of cursist gericht extra ondersteuning kan krijgen bij instap in De Lift of Vacant

© Keuze voor opleiding nt2 secundaire sector Keuze voor opleiding nt2 bediendeopleiding cursist mag domino 2 afleggen cursist mag domino 3 afleggen ABCDE F groepsafname klassikaal 5 taken (één uit elke categorie). Om te slagen moet hij op elke taak de drempel halen. niet geslaagd remediëring *of heroriëntering geslaagd instroom in Vacant CBA groepsafname klassikaal 3 taken kandidaat haalt de drempel voor geen enkel van de drie taken remediëring* of heroriëntering kandidaat haalt de drempel op minstens 1 van de 3 klassikale taken DE individuele afname 2 spreektaken. geslaagd voor A, B, C, D en E instroom in De Lift remediëring*of heroriëntering Niet geslaagd voor alle taken Keuze op einde van oriënteringsmodule

© Voor opvolging en extra ondersteuning Observatie-instrument ontwikkeld bij eerste 100 u van De Lift Sluit volledig aan op diagnostische informatie van DOMINO Brengt via een observatiefiche voor de cruciale categorieën in kaart hoeveel ondersteuning een cursist nog nodig heeft. Geef zo zich op evolutie

©