In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Door goede gesprekken groeien
“Hoe kom ik aan klanten?”
Introductie ICT ICT Introductie.
Men vraagt zich af waarom …??
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
Proces en Product.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Presentatie Missie en Visie Lomoz 2012 Anton Rijkers.
Praat eens met een veteraan darwine.
Samen werken aan een gezonde regio!
De mammacareverpleegkundigen
Ervaringen Implementatie in Nederland
Ken je kracht…Deel je kracht…
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Welkom…...
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
De Rode Knop van Viattence
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
KWALITEIT VAN LEVEN IN KANKERONDERZOEK. Wie is KWF Kankerbestrijding ? opgericht in 1949 bestemming Nationaal geschenk Koningin Wilhelmina doel: extra.
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
15 november 2013 Kennismaking met de organisatie Met elkaar. Voor elkaar. Welkom.
2 juni 2012 Kennismaking met de organisatie Met elkaar. Voor elkaar. Welkom.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Met elkaar. Voor elkaar. Regels:
Anders kijken, anders doen
Introductie ICT ICT Introductie.
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Ouderen met dementie & behandelwensen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Studiedag Sociale Netwerken
Gesprekstechnieken Les 5.
Nelleke Gruijters Paul Ram
Nee Zeggen!.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Duurzame inzetbaarheid
Integraliteit Jeugd/Wmo/BW
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Patiëntenparticipatie
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Waar sta ik eigenlijk voor?
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Laat de vragen eerst even aan de docent zien!!
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
vragen over, van en aan God
Aan de slag met kwaliteit
Transcript van de presentatie:

In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma

De partijen en hun belangen Patiënten organisaties; wij de vertegenwoordigers: Hebben een deskundigheid en ervaring die beleidsmakers, specialisten en managers niet hebben. Hebben een deskundigheid en ervaring die beleidsmakers, specialisten en managers niet hebben. Kunnen nieuwe thema ’ s/inzichten inbrengen. Kunnen nieuwe thema ’ s/inzichten inbrengen. Kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief; Monitor Borstkankerzorg Kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief; Monitor Borstkankerzorg Professionalisering. Professionalisering. Zorgaanbieder(ziekenhuis),verzekeraar, inspectie etc. Realiseren zich patiënt heeft de kennis. Realiseren zich patiënt heeft de kennis. Zien de toegevoegde waarde van het benutten van deze kennis. Zien de toegevoegde waarde van het benutten van deze kennis. En willen daarin samenwerken. En willen daarin samenwerken. Gebruiken deze kennis bij inkoop van zorg (verzekeraars) en verbeteren van de kwaliteit en dienstverlening van zorg (ziekenhuis). Gebruiken deze kennis bij inkoop van zorg (verzekeraars) en verbeteren van de kwaliteit en dienstverlening van zorg (ziekenhuis). ‘Meer inzicht in wat patiënten belangrijk vinden’ ‘Het ligt wel in de winkel, maar niet in de etalage’ ‘Ook al leef je je nog zo goed in, soms denken patiënten toch anders’

Voorbeeldprojecten in Groningen Samenwerking tussen BVN het OZG (Delfzijl) en Menzis (verzekeraar): twee projecten 1. Herziening van het mammazorgpad (2008) 2. Verbeteren van de psychosociale zorg na borstkanker (2011)

Hoe, wat & resultaat Samenwerken Wat en resultaat Herziening van het zorgpad: adhv van de kwaliteitscriteria BVN toetsen of het klopte. Patiënteninformatie (folders, website beoordelen) Verbeteren psychosociale zorg: invoeren van nazorgplan, sociale kaart (waar kan je als patiënt welke hulpverlener vinden), lastmeter gebruiken als hulpmiddel, verbeteren van overdracht naar huisarts, checklist bijwerkingen hormonale behandeling.

Ervaringen uit deze praktijk toelichten

Valkuilen en succesfactoren Patiënt op stoel van de zorgaanbieder Patiënt op stoel van de zorgaanbieder De patiënt bestaat niet: Spreken patiëntenvertegenwoordigers wel namens alle patiënten? De patiënt bestaat niet: Spreken patiëntenvertegenwoordigers wel namens alle patiënten? In je eigen ervaring ‘vallen’ In je eigen ervaring ‘vallen’ Als verzekeraar ook partij is: Wat is hun (verborgen) belang? Als verzekeraar ook partij is: Wat is hun (verborgen) belang? Weten waarvoor je het doet, dit raakt iedereen zijn/haar intrinsieke motivatie Weten waarvoor je het doet, dit raakt iedereen zijn/haar intrinsieke motivatie Gelijkwaardige gesprekspartners Gelijkwaardige gesprekspartners Plezier / belang zien om een resultaat neer te zetten Plezier / belang zien om een resultaat neer te zetten Tweerichtingenverkeer (halen en brengen) Tweerichtingenverkeer (halen en brengen) Visie en inhoud (belangrijker dan ‘contacten’) Visie en inhoud (belangrijker dan ‘contacten’) Maak gebruik van het BVN netwerk Maak gebruik van het BVN netwerk Gedeeld belang: als partijen samenwerken wordt inzicht en kennis van elkaars behoefte groter

Een ziekenhuis vraagt je of hun webteksten wilt beoordelen. Ze stellen de volgende werkwijze voor: zij sturen de teksten en jij kan per mail reageren. Zou je dit een prima werkwijze vinden of heb je andere voorstellen en welke aanpak lijkt jou een goede?

Jouw behandelaar (waar je een prettige relatie mee hebt) is bezig een subsidie aanvraag te schrijven voor een wetenschappelijk onderzoek (aan Pink Ribbon). Hij vraagt jou bij jou controleafspraak of je de patiënteninformatie die aan patiënten wordt uitgereikt wilt lezen en becommentariëren. Hoe pak je dit aan?

Andere items De monitor: het ziekenhuis waar je goed behandeld bent heeft geen lintje De monitor: het ziekenhuis waar je goed behandeld bent heeft geen lintje Totaal onverwacht een hoop weerstand over je heen krijgt over bijvoorbeeld uitkomsten monitor Totaal onverwacht een hoop weerstand over je heen krijgt over bijvoorbeeld uitkomsten monitor Meer in de persoonlijke sfeer: je merkt dat je toch wel even flink geconfronteerd wordt met je eigen ervaringen Meer in de persoonlijke sfeer: je merkt dat je toch wel even flink geconfronteerd wordt met je eigen ervaringen Je ervaart in een gesprek dat je totaal niet serieus wordt genomen Je ervaart in een gesprek dat je totaal niet serieus wordt genomen Enz. Enz.