In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma
De partijen en hun belangen Patiënten organisaties; wij de vertegenwoordigers: Hebben een deskundigheid en ervaring die beleidsmakers, specialisten en managers niet hebben. Hebben een deskundigheid en ervaring die beleidsmakers, specialisten en managers niet hebben. Kunnen nieuwe thema ’ s/inzichten inbrengen. Kunnen nieuwe thema ’ s/inzichten inbrengen. Kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief; Monitor Borstkankerzorg Kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief; Monitor Borstkankerzorg Professionalisering. Professionalisering. Zorgaanbieder(ziekenhuis),verzekeraar, inspectie etc. Realiseren zich patiënt heeft de kennis. Realiseren zich patiënt heeft de kennis. Zien de toegevoegde waarde van het benutten van deze kennis. Zien de toegevoegde waarde van het benutten van deze kennis. En willen daarin samenwerken. En willen daarin samenwerken. Gebruiken deze kennis bij inkoop van zorg (verzekeraars) en verbeteren van de kwaliteit en dienstverlening van zorg (ziekenhuis). Gebruiken deze kennis bij inkoop van zorg (verzekeraars) en verbeteren van de kwaliteit en dienstverlening van zorg (ziekenhuis). ‘Meer inzicht in wat patiënten belangrijk vinden’ ‘Het ligt wel in de winkel, maar niet in de etalage’ ‘Ook al leef je je nog zo goed in, soms denken patiënten toch anders’
Voorbeeldprojecten in Groningen Samenwerking tussen BVN het OZG (Delfzijl) en Menzis (verzekeraar): twee projecten 1. Herziening van het mammazorgpad (2008) 2. Verbeteren van de psychosociale zorg na borstkanker (2011)
Hoe, wat & resultaat Samenwerken Wat en resultaat Herziening van het zorgpad: adhv van de kwaliteitscriteria BVN toetsen of het klopte. Patiënteninformatie (folders, website beoordelen) Verbeteren psychosociale zorg: invoeren van nazorgplan, sociale kaart (waar kan je als patiënt welke hulpverlener vinden), lastmeter gebruiken als hulpmiddel, verbeteren van overdracht naar huisarts, checklist bijwerkingen hormonale behandeling.
Ervaringen uit deze praktijk toelichten
Valkuilen en succesfactoren Patiënt op stoel van de zorgaanbieder Patiënt op stoel van de zorgaanbieder De patiënt bestaat niet: Spreken patiëntenvertegenwoordigers wel namens alle patiënten? De patiënt bestaat niet: Spreken patiëntenvertegenwoordigers wel namens alle patiënten? In je eigen ervaring ‘vallen’ In je eigen ervaring ‘vallen’ Als verzekeraar ook partij is: Wat is hun (verborgen) belang? Als verzekeraar ook partij is: Wat is hun (verborgen) belang? Weten waarvoor je het doet, dit raakt iedereen zijn/haar intrinsieke motivatie Weten waarvoor je het doet, dit raakt iedereen zijn/haar intrinsieke motivatie Gelijkwaardige gesprekspartners Gelijkwaardige gesprekspartners Plezier / belang zien om een resultaat neer te zetten Plezier / belang zien om een resultaat neer te zetten Tweerichtingenverkeer (halen en brengen) Tweerichtingenverkeer (halen en brengen) Visie en inhoud (belangrijker dan ‘contacten’) Visie en inhoud (belangrijker dan ‘contacten’) Maak gebruik van het BVN netwerk Maak gebruik van het BVN netwerk Gedeeld belang: als partijen samenwerken wordt inzicht en kennis van elkaars behoefte groter
Een ziekenhuis vraagt je of hun webteksten wilt beoordelen. Ze stellen de volgende werkwijze voor: zij sturen de teksten en jij kan per mail reageren. Zou je dit een prima werkwijze vinden of heb je andere voorstellen en welke aanpak lijkt jou een goede?
Jouw behandelaar (waar je een prettige relatie mee hebt) is bezig een subsidie aanvraag te schrijven voor een wetenschappelijk onderzoek (aan Pink Ribbon). Hij vraagt jou bij jou controleafspraak of je de patiënteninformatie die aan patiënten wordt uitgereikt wilt lezen en becommentariëren. Hoe pak je dit aan?
Andere items De monitor: het ziekenhuis waar je goed behandeld bent heeft geen lintje De monitor: het ziekenhuis waar je goed behandeld bent heeft geen lintje Totaal onverwacht een hoop weerstand over je heen krijgt over bijvoorbeeld uitkomsten monitor Totaal onverwacht een hoop weerstand over je heen krijgt over bijvoorbeeld uitkomsten monitor Meer in de persoonlijke sfeer: je merkt dat je toch wel even flink geconfronteerd wordt met je eigen ervaringen Meer in de persoonlijke sfeer: je merkt dat je toch wel even flink geconfronteerd wordt met je eigen ervaringen Je ervaart in een gesprek dat je totaal niet serieus wordt genomen Je ervaart in een gesprek dat je totaal niet serieus wordt genomen Enz. Enz.