Serious game ter preventie van PTSD. IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Advertisements

ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Rouw na moord Onderzoek naar behandeling met EMDR en CGT bij nabestaanden van moord: onderzoeksopzet EMDR congres 20 april 2013 Mariëtte van Denderen.
(voordracht: Hein Raat)
Het krijgen van een kankerdiagnose, alsook het behandelingsproces, maakt het voor patiënten moeilijk om het leven ‘gewoon’ verder te zetten. De ervaring.
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Biografie Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse kinderen en Marokkaans-Nederlandse kinderen.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Ophalen van autobiografische herinneringen
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Help! Statistiek! Doel:Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd:Derde woensdag in de maand, uur 16 april : Hoe interpreteren we toetsresultaten?
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Andrej Osipian 1 e Bachelor Game Art en Design Game Concept: Book of Lenses.
Mind-bodytherapie Mirjam Vervaeke
Psychologische behandeling van depressie na een beroerte
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
Meertrapsmailing: verschillende vormen 1)De teaser: –1e mailing (is de voorloper/teaser) –2e mailing (hoofdmailing) 2)De reminder: –1e mailing (hoofdmailing)
Wat is Experimentele Parapsychologie?
Systematische terugkoppeling van Kwaliteit van Leven gegevens In de Klinische praktijk Welkom allemaal. Ik ben Lotte Haverman, psycholoog, sinds ruim een.
Family Presence during Cardiopulmonary Resuscitation Jabre P
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers.
Finn Reiestad en Jai Kulkarni
Trauma: Kinderen en kleinkinderen van getraumatiseerde ouders M.H. van IJzendoorn © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 18.
Games met een boodschap Rajiv Krijnen. Games met een boodschap Onderzoeksvraag Wat maakt een game? Subvragen Hypothese Bronnen.
Het gebruik van virtual reality en serious gaming in de psychologie
Zorg voor handen, handen voor de zorg
Bemoeizorg in de Jeugdgezondheidszorg: (hoe) werkt het? Carin Rots Academische Werkplaats Publieke Gezondheid Brabant.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Inleiding COPD: chronische zorg met grote variatie in klachten en patiënten Optimale zorg voor iedereen: geïntegreerd zorgprogramma met samenwerking tussen.
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Lianne Schmaal 17 november 2011FADO Effect of modafinil on neural circuits underlying impulsivity in alcohol dependence Lianne Schmaal Department of Psychiatry.
1. Preventie van knieartrose bij vrouwen met overgewicht Effecten op MRI kenmerken MLA Landsmeer, J Runhaar, P van der Plas, M van Middelkoop, D Vroegindeweij,
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling 2015.
Minder moe door verbetering van het lichaamsbewustzijn?
Risicofactoren voor psychose
Eye Movement Desensitization and Reprocessing Door Adelien Fonck 1BaTP B4.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Cognitief trainen: gamen? arend de kloet orthopedagoog, gz-psycholoog Sophia Revalidatie lector Revalidatie De Haagse Hogeschool.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
COMMUNITY SERVICE PROJECT VU-GGD Nicole, Lotte, Berend, Paulien, Leandra & Oda Slaapproblemen bij kinderen in Amsterdam.
Een onderzoeksvoorstel naar het effect van supervisie tijdens looptraining bij claudicatio intermittens Daria Jaenicke & Rachel Verbeek Presentatie BO.
H. Tange, M. Twellaar, B. Winkens
De pijngevoeligheidsdrempel is lager in patiënten met het patellofemorale pijnsyndroom R.A. van der Heijden, M.M. Rijndertse, S.M.A. Bierma- Zeinstra,
Evaluatie van de e-PIN “Het soa-consult” L.H.A. Bos-Bonnie 1, M. Kijser 2, V. Pigmans 2, J.E.A.M. van Bergen 1, N. van Dijk 1 1. Afdeling Huisartsgeneeskunde,
EMDR = Wat is het en hoe werkt het?
KOOKING-studie – design Effect van ondansetron bij kinderen met acute gastro-enteritis op de HAP Heleen Russchen F. Fickweiler; Y. Lisman-van Leeuwen;
Eva Spijker, Jan Duijff, Grant Christey
Albert Schweitzer ziekenhuis Nazorgpoli
POP poli Traumatische partus
Disclosure belangen NHG spreker
Digitale Verblijfsaanvragen Studie
Hoe kan ik het beste in Nederland een eigen Game bedrijf opzetten?
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Suïcidepreventie in Amsterdam
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Disclosure belangen NHG spreker
Kortdurende dynamische psychotherapie
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Transcript van de presentatie:

Serious game ter preventie van PTSD

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Probleem analyse ConceptPrototype Play-test Productie RCT Onderzoeks analyse Concept Prototype Pilot-test Productie RCT ???

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Circa 80% maakt een trauma- tische gebeurtenis mee Ongeveer 10% hiervan ontwikkelt PTSS (Breslau, 2009)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Kern symptoom PTSS -Meest heftige herinnering -Oorzaak van onrust -Voorspeller van PTSS Minder intrusies Minder kans PTSS

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Werkgeheugen Lange termijn geheugen Traumatische herinnering 6 uur De theorie

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Lange termijn geheugen Traumatische herinnering Belastende cognitieve taak Werkgeheugen Minder levendig Minder emotioneel De theorie

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Onderzoeksvraag Maximaal belasten werkgeheugen of duale taken?

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP regulier (zonder ophalen)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP duale taak (met ophalen)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP duale taak (met ophalen)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Doel: nagaan of het spelen van TGP regulier (zonder ophalen), of TGP duale taak (met ophalen), na het zien van schokkende beelden, de levendigheid en de emotionaliteit van de heftigste herinnering vermindert en het aantal intrusies doet afnemen ten op zichten van een controle groep. Uitkomstmaten: Levendigheid en emotionaliteit van de heftigste herinnering (VAS; pre-conditie, post-conditie en 1 week follow up) Aantal intrusies na 1 week (intrusie dagboekje) Proefpersonen: gezonde studenten (N= 77)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Trauma film paradigma

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Levendigheid en emotionaliteit van de heftigste herinnering LevendigheidEmotionaliteit Significant verschil (P =.022) tussen TGP regulier en Controle (pre – post) Significant verschil (P =.042) tussen TGP regulier en Controle (pre – post)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Geen significant verschil in het aantal intrusies tussen de experimentele condities en de controle conditie. Mogelijke verklaringen: 1)De trauma film is niet heftig genoeg 2) Het spel belast het werkgeheugen niet op de juiste manier TGP regulier (zonder ophalen) zorgt voor een significante afname van de levendigheid en emotionaliteit van de naarste herinnering ten opzichte van de controle conditie (niks doen).

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP regulier (zonder ophalen) TGP duale taak (met ophalen)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Doel: nagaan of het spelen van TGP regulier (zonder ophalen), of TGP duale taak (met ophalen) de levendigheid en de emotionaliteit van de herinnering vermindert ten op zichten van een controle groep. Uitkomstmaten: Levendigheid en emotionaliteit van de herinnering (VAS; pre conditie, post-conditie en 1 week follow up) Methode: Trauma film paradigma. Counterbalanced cross-over design Proefpersonen: Gezonde studenten (N=24)

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Levendigheid en emotionaliteit van de heftigste herinnering LevendigheidEmotionaliteit Significant verschil (P =.022) tussen TGP duale taak en Controle (pre – post) Geen significant verschil tussen de condities

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Waardevolle samenwerking tussen VU Amsterdam en IJsfontein IJsfontein, nieuwe manier van productontwikkeling VU, kennis en ervaring met het ontwikkelen van serious games Werkend prototype van de TraumaGameplay app, die een effect laat zien op de levendigheid en emotionaliteit van nare herinneringen (in het lab). Vodafone mobiles for Good Award.

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie

Waardevolle samenwerking tussen VU Amsterdam en IJsfontein IJsfontein, nieuwe manier van productontwikkeling VU, kennis en ervaring met het ontwikkelen van serious games Werkend prototype van de TraumaGameplay app, die een effect laat zien op de levendigheid en emotionaliteit van nare herinneringen. Vodafone mobiles for Good Award. Gesprekken met investeerders die geïnteresseerd zijn in de applicatie, met de bedoeling om van TraumaGameplay een duurzame app te maken.

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie TGP met ophalen (N=30) TGP zonder ophalen (N=30) Geen TGP wel ophalen (N=30)Geen TGP niet ophalen (N=30) Controle

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie - Acceptability studie bij Slachtofferhulp Nederland (Afdeling Amsterdam), N = 30 - Exploratory RCT op de Intensive Care van de VUmc (Amsterdam), N = Gesprekken met:

IJsfontein Vrije Universiteit Amsterdam Sectie Klinische Psychologie Team