De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober 2009. Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Visie op verplegen  .
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De historie & de toekomst
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
3-jarigen in het basisonderwijs
Introductiebijeenkomst
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Zelfsturing en executieve functies.
Vraaggericht werken.
Ontwikkelingstraject kinderen
Sociale Studies Workshop alumnidag
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Workshop Relationele en seksuele vorming
SBL conferentie lerarenregister
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Samenwerken in burgerschap
Voorstelling 6de leerjaar
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Autisme in de dagelijkse praktijk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Het begint bij het jonge kind
Gentle Teaching.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Volksuniversiteit Zwolle
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Groepsdynamica.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Workshop Identiteit?.
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe pedagogisch handelen?
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Begeleiden van een zorgvrager
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Mensen met verstandelijke beperkingen in de samenleving
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
JEUGDzorg - voor wie?.
Donkere dagen en depressiviteit
Transcript van de presentatie:

De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober 2009

Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?

Zie je zelf of een collega als een zorgzame leraar? Kies een voorbeeld Wat zijn de kenmerken die deze leraar zorgzaam maken? Waarom noem je deze leraar zorgzaam?

Wat zijn bedreigingen van de zorgzaamheid van de leraar?

Wat kan een leraar doen om ondanks deze bedreigingen zorgzaam te blijven

paradoxen Bij het werken met speciale kinderen in inclusief onderwijs

Het handelen van de professional in de inclusieve school… wordt bepaald door het hanteren van een aantal krachtige waarden… en door het omgaan met een aantal schijnbare tegenstellingen, paradoxen

Vaste waarden De waardigheid van het kind –Mededogen en respect De authenticiteit van het contact –Echtheid en betrokkenheid Het eigenaarschap van eigen leven, leren, en ontwikkeling –Leren is van je zelf

paradoxen

Paradoxen zijn schijnbare tegenstellingen Om het goed te doen moet je beide polen van de paradox meenemen in je handelen.

Het individuele kind serieus nemen én de achtergrond van de stoornis kennen Betrokkenheid bij het kind én professionele distantie Authenticiteit én je aanpassen aan het kind Uitgaan van de zelfsturing van een kind én weten dat er emotionele en neurologische grenzen zijn aan zelfsturing Ieder kind leert, én de beperkingen van leermogelijkheden erkennen Accepteren van beperkingen én hoge verwachtingen hebben Ontspannen zijn én ambitieus Professionele verantwoordelijkheid én openheid naar de omgeving

Het individuele kind serieus nemen én de achtergrond van de stoornis kennen Het gaat om het individuele kind met zijn eigen ontwikkeling. Het kind is zijn stoornis niet Je moet je kunnen inleven in de belevingswereld van het kind Voor een beter begrip is inzicht nodig in de achtergronden van het kind. Dus… kennis van psychodiagnostiek kennis van psycho- sociale gevolgen van lichamelijke handicaps …………

Betrokkenheid bij het kind én professionele distantie Echte authentieke betrokkenheid bij een kind Inleven in een kind Mededogen met een kind Niet emotioneel in de war raken Niet emotioneel op hol slaan Geen redder willen zijn

Authenticiteit én je aanpassen aan het kind Je zelf zijn Je eigen taal gebruiken Niet kleineren Je eigen emotie laten meeklinken Verstaan en begrepen willen worden Het kind niet in de war brengen Je ten dienste stellen van de ontwikkeling van het kind

Uitgaan van de zelfsturing van een kind én weten dat er emotionele en neurologische grenzen zijn aan zelfsturing Zelfbeschikking als humaan beginsel Eigenaarschap van eigen leven en ontwikkeling Zelfsturing als opvoedingsdoel Zelfsturing is afhankelijk van de ontwikkeling van het brein Emotionele problemen als angst en depressie kunnen zelfsturing in de weg staan

“Ieder kind leert” én de beperkingen van leermogelijkheden erkennen Uitgaan van de immanente ontwikkelingsmogelijkheden van ieder kind. Weten dat een kind er is om te leren. Leren en ontwikkeling herkennen. De persoonlijke vorm van leren herkennen. Weten dat kinderen beperkt kunnen zijn in hun leermogelijkheden Geen onrealistische verwachtingen hebben

Accepteren van beperkingen én hoge verwachtingen hebben Mededogen Het kind accepteren met zijn beperkingen Weten waar de grens ligt Waardigheid versterken De lat hoog leggen Je niet leerleggen bij beperkte resultaten Bemoedigen

Ontspannen zijn én ambitieus Volgen Accepteren Niet duwen en trekken Vieren van het leven zoals het is Uitnodigen Activeren Stimuleren Niet te snel tevreden zijn

Professionele verantwoordelijkheid én openheid naar de omgeving Je eigen koers varen Voor je eigen beslissingen staan Handelen vanuit beroepsethiek Open staan voor de ideeën en opvattingen van anderen De kennis van experts meenemen in eigen denken en handelen De ouders als experts ervaren

Het individuele kind serieus nemen én de achtergrond van de stoornis kennen Betrokkenheid bij het kind én professionele distantie Authenticiteit én je aanpassen aan het kind Uitgaan van de zelfsturing van een kind én weten dat er emotionele en neurologische grenzen zijn aan zelfsturing Ieder kind leert, én de beperkingen van leermogelijkheden erkennen Accepteren van beperkingen én hoge verwachtingen hebben Ontspannen zijn én ambitieus Professionele verantwoordelijkheid én openheid naar de omgeving

Kennis Weten Motivatie Willen Vaardigheid Kunnen Persoon Zijn

Als je een zorgzame collega zoekt Wat zou je in ieder geval vragen of willen weten