Voorlichting Triade Kaart 4 maart 2010 Welkom. Programma Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Harald Schneider.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Binnen een VPG-setting
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Informatieronde voor partners buiten IJH
Van Dwang en Drang naar HIC
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Introductiebijeenkomst
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Implementeren doe je samen
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
DoorZetten – Geen wachttijd Revalidatie in beweging in het chronisch pijn team.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Kernprocessen van de Act methodiek
Uw gemeente & mensen met een beperking
Aan de slag met de BETERapp
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
“Help mij het zelf te doen”
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
“Met de stroom mee.” Verpleegkundige aspecten van ECT.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
De Wet maatschappelijke ondersteuning. Waar gaan wij u over informeren Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning? Hoe werkt het wanneer u zich aanmeldt.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Perspectief van de cliënt
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Eigen bijdrage voor GGZ Friesland. Inleiding De overheid heeft fikse bezuinigingen aangekondigd. De geestelijke gezondheidszorg wordt daar behoorlijk.
Een explorerend onderzoek naar inzet van familieleden bij dwangtoepassing.
INSTRUCTIEBIJEENKOMST 17 DECEMBER ‘Aan de slag met de Triadekaart’
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
1+1=3 Workshop op zaterdag 11 oktober 2014 Door Richard Makkinga en Sanne Schenkkan.
De Triadekaart een introductie. Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin.
Betrokkenheid in kaart gebracht Ontwikkeling en gebruik van de Triadekaart in de GGZ Jooske van Busschbach Kerstin Wolters Hannie Boumans.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Windesheim zet kennis in werking Beeldcommunicatie in de GGZ Terugkoppeling onderzoeksresultaten en start hulpmiddelen ontwikkeling Onderzoekers: Marijke.
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Passend onderwijs.
Ouderen met dementie & behandelwensen
De filminterventie; ontwikkeling en toepassing van een zelfmanagementinterventie Peter Goossens.
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Duurzame inzetbaarheid
WELKOM! 16 maart 2017.
Ouderschap en een psychische aandoening
Suïcidepreventie Amsterdam
Duurzame inzetbaarheid
Welkom bij DAIly NURSE.
Van Dwang en Drang naar HIC
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Voorlichting Triade Kaart 4 maart 2010 Welkom

Programma Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Harald Schneider over de achtergrond van de Triadekaart Presentatie Nynke de Boer over doel en mogelijkheden Triadekaart Presentatie Nynke de Boer over doel en mogelijkheden Triadekaart Presentatie Jooske van Busschbach over onderzoek Presentatie Jooske van Busschbach over onderzoek Vragen Vragen

Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin

Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Logenoten Behandelaar Familie Gezin

De Triadekaart hulp is nabij De cliënt De hulpverlener De naaste

De Triadekaart Ypsilon Ypsilon Twee pioniers: Emergis en Linis/Lentis Twee pioniers: Emergis en Linis/Lentis Pilot Linis Pilot Linis LRZ LRZ Psychose afdeling kliniek Groningen en Winschoten Psychose afdeling kliniek Groningen en Winschoten FACT Winschoten FACT Winschoten

De Triadekaart: 1.is een kapstok om met elkaar in gesprek te komen 1.is een kapstok om met elkaar in gesprek te komen 2.maakt concreet wat naasten wel én niet aan de zorg bijdragen 2.maakt concreet wat naasten wel én niet aan de zorg bijdragen 3.maakt duidelijk welke ondersteuning zij daarbij zelf nodig hebben 3.maakt duidelijk welke ondersteuning zij daarbij zelf nodig hebben 4.signaleert taken die blijven ‘hangen’ 4.signaleert taken die blijven ‘hangen’ 5.geeft door de tijd heen een beeld van het verloop 5.geeft door de tijd heen een beeld van het verloop

De Triadekaart biedt iedereen de mogelijkheid om vooraf aan te kruisen welke taken er aan de orde moeten komen, omdat: U bereid bent deze taak op u te nemen U bereid bent deze taak op u te nemen U (extra) ondersteuning nodig hebt bij het uitvoeren van deze taak U (extra) ondersteuning nodig hebt bij het uitvoeren van deze taak U deze taak niet meer wilt doen U deze taak niet meer wilt doen Deze taak nu door niemand anders wordt gedaan of in uw ogen door de verkeerde persoon Deze taak nu door niemand anders wordt gedaan of in uw ogen door de verkeerde persoon

De Triadekaart Hulp is nabij De naaste: ‘meer zicht op wat ik aan ondersteuning kan bieden en kan krijgen’ De naaste: ‘meer zicht op wat ik aan ondersteuning kan bieden en kan krijgen’ De cliënt: ‘mijn familieleden hebben het recht om te weten wat hun plek is’ De cliënt: ‘mijn familieleden hebben het recht om te weten wat hun plek is’ De hulpverlener: ‘uitstekend hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan en de lasten te verdelen’ De hulpverlener: ‘uitstekend hulpmiddel om met elkaar in gesprek te gaan en de lasten te verdelen’

De triadekaart De inventarisatie A.Behandeling, gezondheid en herstel A.Behandeling, gezondheid en herstel B.Crisis/opname B.Crisis/opname C.Huishouden en persoonlijke verzorging C.Huishouden en persoonlijke verzorging D.Sociale contacten en dagbesteding D.Sociale contacten en dagbesteding E.Administratie, vertegenwoordiging en regelzaken E.Administratie, vertegenwoordiging en regelzaken F.Contact en ondersteuning binnen de triade F.Contact en ondersteuning binnen de triade

Fact Winschoten Implementatie Triade kaart : Petra en Chris Implementatie Triade kaart : Petra en Chris Familie aandachtfunctionarissen : Riek en Dicky Familie aandachtfunctionarissen : Riek en Dicky 1 team zal de studiegroep zijn en 1 team de controle groep 1 team zal de studiegroep zijn en 1 team de controle groep Onderzoek vanuit Rob Giel en Lentis: Jooske van Busschbach Onderzoek vanuit Rob Giel en Lentis: Jooske van Busschbach 18 maart wordt precieze stappenplan bekend gemaakt in de beleidsvergadering 18 maart wordt precieze stappenplan bekend gemaakt in de beleidsvergadering Vanaf 1 april zal de implementatie starten Vanaf 1 april zal de implementatie starten

Psychose afdeling Stappenplan Familie aandachtfunctionaris: Margriet en Johanna Familie aandachtfunctionaris: Margriet en Johanna Samen met Cor verantwoordelijk voor implementatie Samen met Cor verantwoordelijk voor implementatie Uitgangspunt 1 : Op de psychose afdeling wordt de familie bij de behandeling betrokken, behalve als de patiënt dat expliciet weigert. Uitgangspunt 1 : Op de psychose afdeling wordt de familie bij de behandeling betrokken, behalve als de patiënt dat expliciet weigert. Uitgangspunt 2: In principe bespreken we de triade kaart altijd met de familie en zijn patiënt. De triade kaart is niet iets statisch, maar blijft in beweging en zal verder op in de behandeling ook weer opnieuw geëvalueerd worden. Uitgangspunt 2: In principe bespreken we de triade kaart altijd met de familie en zijn patiënt. De triade kaart is niet iets statisch, maar blijft in beweging en zal verder op in de behandeling ook weer opnieuw geëvalueerd worden. Uitgangspunt 3: De triade kaart is niet een doel op zich, maar een middel om het gesprek te voeren tussen patiënt, familie en hulpverleners. Uitgangspunt 3: De triade kaart is niet een doel op zich, maar een middel om het gesprek te voeren tussen patiënt, familie en hulpverleners.

Als patiënt wordt opgenomen, en (nog) niet in zorg is bij Fact Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie.

Als patiënt wordt opgenomen en in zorg is bij Fact Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 1: Patiënt wordt opgenomen en krijgt een intake gesprek Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Ook de verpleegkundig behandelaar van het Fact wordt hierbij uitgenodigd. Stap 2: De Pb’er plant een aparte afspraak met de patiënt en familie voor uitleg triade kaart en de vervolgafspraak om de kaart te bespreken. Ook de verpleegkundig behandelaar van het Fact wordt hierbij uitgenodigd. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 3: De Pb’er blijft in familie gesprekken de triade kaart bespreken en actueel houden. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie. Stap 4: De pb’er zet op de kaftsticker in het EPD dat het gesprek heeft plaatsgevonden en zorgt dat de kaart wordt ingescand in het EPD onder inkomende brieven. De aanvraag voor een speciaal tabblad ligt al bij de EPD commissie. NB: Als een patiënt in de controle groep van het Fact Winschoten valt en wordt opgenomen in de kliniek, valt hij automatisch binnen de studiegroep van het onderzoek. NB: Als een patiënt in de controle groep van het Fact Winschoten valt en wordt opgenomen in de kliniek, valt hij automatisch binnen de studiegroep van het onderzoek.

Onderzoek naar de Triadekaart Pilot naar de eerste versies van de kaart op 4 locaties: ‘Betrokkenheid in kaart gebracht’ RGOc/Ypsilon GGZ Drenthe ABC-huis Parnassia A-complex Eerste studie naar effect van de kaart bij Lentis! FACT Winschoten (met vergelijkingsgroep) LZR Zuidlaren (met vergelijkingsgroep) Opname Psychosen Groningen en Winschoten

Onderzoeksvragen Wordt de kaart adequaat toegepast ? (implementatie) Wat vinden de betrokkenen (hulpverleners, naasten en cliënten) van het gebruik van de kaart (evaluatie): Ervaringen Tevredenheid Wat is de meerwaarde van de kaart in de praktijk ten opzichte van situatie daarvoor? (effect) Kwantitatief: bereikbaarheid, freq. van contact en afspraken. Kwalitatief: tevredenheid naasten, cliënten en hulpverleners over contact en taakverdeling,

Drie onderdelen Waar en wanneer? Teams met kaart Teams zonder kaart tijdstip Implementatie: Gebruik kaart Dossieronderzoek Enquête naasten Interviews cliënten Interviews hv - Na een jaar Evaluatie: Tevredenheid gebruikers Dossieronderzoek Enquête naasten Interviews cliënten Interviews hv - Na een jaar Effect: Veranderingen Dossieronderzoek Enquête naasten Dossieronderzoek Enquête naasten Vooraf en na een jaar

Wat vragen we van jullie? Dossieronderzoek: Screening van 1 jaar rapportage op contacten met naasten door betrokken hulpverlener Bij de start, april-mei 2010 Na een jaar, april-mei 2011 Interviews: (NB alleen team met kaart!!) Groepsgesprekken en/of interviews met enkelen Indien nodig ondersteuning bij betrekken clienten in interviews Na een jaar april-mei 2011 Enquete Naasten: Administratieve inzet en ‘bemoeizorg’. Bij de start april-mei 2010 Na een jaar april-mei 2011

De Triadekaart Vragen?? Bedankt voor de aandacht!!